Belgische zwarte bij

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
hansjochem
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door hansjochem »

Willem, er zijn denk ik genoeg gelijkgestemden. Op deze blog zijn er al een aantal te vinden (zo ken ik Dylan inmiddels ook) en in het buitenland zijn er massa s gelijkgestemden. Het kost inderdaad wat moeite, maar niet zoveel meer als het kost om je BF raszuiver te houden. Ik heb naast een volkje met een koningin van Dylan, ook een volk van t Landras (zij doen regelmatig een DNA test) en een aantal Noorse AMM. Ik ben van plan ze in Chimay of Duitsland te laten bevruchten. Dus mocht je interesse hebben, dan hoor ik t wel.
Using Tapatalk
Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door Dylan Elen »

@Nick

Wees gerust, ik ben heus niet alleen ;) Samen met enkele imkers in de buurt hebben we hier op dit moment 25 zwarte volken ter beschikking om van verder te telen en voor 2015 staat er nog een grote uitbreiding gepland. Feit is dat ik inderdaad bij de kleinere kerngroep van de meest gedrevenen behoor; maar das nogal logisch aangezien ik het ben die de zwarte-bijen-molen (hier in weide omgeving) terug in gang gezet heb. Nu, niet iedereen hoeft van mij dezelfde inspanningen te leveren: niet iedereen heeft op dit moment immers evenveel ervaring / tijd / ... Onze kerngroep bestaat momenteel uit een mooi aantal imkers waarmee we reeds redelijk wat "diensten" kunnen aanbieden aan de gewone geïnteresseerden.

Ik heb zelf wel ervaring met F1's (voornamelijk bevrucht door carnica's uiteraard) en ik heb geen probleem met die beestjes, evenzeer fijn in omgang. Verder dan een F1 ga ik wel niet, kans op agressiviteit neemt dan immers toe en vanaf F2's geven ze trouwens ook geen zuivere zwarte darren meer.


@Willem

Visies verschillen, met een gegronde selectieprocedure valt er heel wat op te lossen en de situatie zoals ze nu is is trouwens ook helemaal niet 'slecht' te noemen vind ik. Er is in samenspraak overeengekomen om te werken met de zwarte bij uit Chimay en niet met een raszuiverder exemplaar uit bv. Scandinavië. Dit is trouwens ook de enige zwarte bij waarvoor we in "directe" omgeving een bevruchtingsstation ter beschikking hebben en dus het meest praktisch is. Verder is het onze bedoeling te werken met bijen die lokaal aangepast zijn aan de omgeving, dus dan passen iets-minder-raszuivere-maar-Belgische zwarte bijen beter in het plaatje dan volledig-raszuivere-maar-Scandinavische zwarte bijen; het heen en weer trekken met bijen heeft al voor genoeg problemen gezorgd (en zal dat blijven doen: kastkevers).


Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB
Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door Dylan Elen »

Leuk Hans Jochem, maar filter goed de bijen die je gebruikt voor je bevruchtingskastjes en voorzie die kastjes liefst ook nog van een darrenroostertje. Het is immers niet gewenst dat er in Chimay plots vreemde darrren rondvliegen, zwarte darren van een andere populatie (zoals bv Noorwegen) worden door Mellifica eveneens als vreemde darren beschouwd.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB
hansjochem
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door hansjochem »

Dylan,
Dank voor je tips. Ik was van plan het eea volgend jaar toch al met je af te stemmen voordat we de reis naar Chimay maken.
Using Tapatalk
Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door Dylan Elen »

@Nick
nick schreef:Ik weet perfect wat je wil zeggen dat je hier geen steek tussen krijg met die pro carnica imkers . Heb zelf bang genoeg dat ik op een dag eens alles ga dood aan treffen.
Angst heb ik niet echt, maar waakzaam ben ik wel. In het begin heb ik stilgehouden dat ik naast carnica's ook enkele zwarte volkjes hield, juist om geen slapende honden wakker te maken (ondertussen heb ik trouwens geen carnica's meer). Ik wist immers uit eerdere discussies hoe men veelal dacht over die zwarte bij en voor mij zaten die zwarte bijen toen ook nog maar in een testfase, het stond toen nog niet vast dat ik ook effectief met zwarte bijen zou verder doen. Die testfase verliep echter heel goed waardoor de volgende stap inhield dat ik collega's zou zoeken die zich mee wilden inzetten voor de zwarte bij (want alleen is inderdaad maar alleen); en dan moest ik nu eenmaal kleur bekennen. Allereerst deed ik dat bij ons in de bond, reacties liepen uiteen van geïnteresseerde imkers over imkers die zoiets hadden van 'waarom ook niet' tot uiteindelijk zij die met het hoofd nee begonnen te schudden. Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad en ondertussen kent bij ons praktisch iedereen die iets of wat met bijen bezig is mij als "dé man van de zwarte bij", daar zal YouTube wel zijn aandeel in hebben natuurlijk. Al wil ik toch benadrukken dat ik niet alleen sta, maar dat ik gesteund wordt door verschillende andere imkers waarmee ik ondertussen een fijne samenwerking heb opgebouwd. Ongetwijfeld zijn er imkers die mij, of mijn bijen althans, liever zouden zien verdwijnen met de noorderzon; maar dan wil ik graag geloven dat dat die enkele verbitterde zielen zijn welke men in elke mensengroep wel terugvindt en dat de rest van de andere imkers er een mening op nahoudt zoals de mijne, namelijk "laat iedereen toch doen waar die zich goed bij voelt".
nick schreef:Nu nog een voorbeeld .Dit jaar had ik hier op mijn stand een moer verwijdert omwille het volk heel steeklustig waren .En dit was heel vroeg op het jaar dat ik dit gedaan had . na 9 dagen doppen gebroken ...... je kent het wel . Heb hier tot 3 maal een ander raam ingehangen met broed van een ander volk . Door mij eigen fout was ik 1 dop vergeten .ze deden hier dus niks mee met het broed .de moer die hier van verder gekomen was. Moest op zen minst al een f3 of f4 geweest zijn . Maar is wel 1 van mijn beste moeren nu op mijn stand . Zeer zachtaardig . Allemaal mooi oranje buckfast . Als je nu zo iets zou voorhebben met de zwarte bij hier bij ons in de buurt . zou het dan nog echt zuiver zijn ? en de kans dat een f3 of f4 ook nog zo zachtaardig is . hoe groot is dat bij de zwarte bij ? Ik weet je moet er ook een beetje geluk bij hebben.
Die dop die je vergeten was, dat was er dan toch een die nog afstamde van uw oorspronkelijke moer op dat volk? Zo interpreteer ik dat toch als gij schrijft dat ze niks deden met het ingehangen broed. Want dan zou uw oorspronkelijke moer al een F2 of F3 geweest zijn als gij aanneemt dat er nu een F3 of F4 opzit. Of ontbreken er gegevens in het verhaal?

@Hans Jochem
We nemen tegen het voorjaar daar zeker contact voor op ;)

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB
Gebruikersavatar
nick
Berichten: 109
Lid geworden op: za 29 nov 2014, 20:34
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door nick »

dylan het is juist wat je leest . het was een nakomeling van de moer die ik verwijdert had omwille ze te agressief was .en dan 1 dop vergeten .ik had gemaild naar de imker vanwaar ik het volk had . en die wist mij te vertellen dat de moer die ik verwijdert had al zeker geen f1 meer was .dus de dop die ik vergeten was moest een f3 of 4 geweest zijn .maar wel een raszuivere buckfast moer van verder gekomen en de nakomelingen ook . super zachtaardig volkje is het nu .
maar heb goed nieuws gekregen . heb een aanvraag ingediend om een stuk grond te kopen van wegen en verkeer .maar het papierwerk kan een jaar tot 2 jaar duren .nu tot de verkoop rond is mag ik het stuk gratis gebruiken . hier is al 10 tallen jaren niets meer op gedaan .en het ligt nu braak .nu is het mijn bedoeling als de koop rond is om hier een openbare bijentuin op te richten . en dan eventueel met een mede imker uit de buurt die zich hier ook mee wil vestigen . maar als hier 300 m verder een imker zit die het niet voor de honing doet maar zogezegd voor het redden van de bij .en die worden gebrainwasht om de zwrate bij dan te houden . die moet ik dan het best niet vragen om als mede imker mee aan dit project te starten.want krijg het nu al te horen dat ik het niet voor de bij doe maar enkel voor de honing en die verafgunst nu al de buckfast soort .Dit zijn toch in mijn ogen imkers die het niet lang volhouden .na een paar serieuze tegenslagen en ze weten niet meer wat doen .... ken het verhaal . er is niks leuker dan een paar goede f0 moeren aan te schaffen en dan daar op je eigen stand goede f1 moeren van te kweken . maar dit zal nu voor mij moeilijker zijn omdat hier zo ne groene uit de buurt zwarte bijen wil gaan houden. omwille dat ze bijna bij het tijdperk van de dinosaurussen horen .laat me er wel bij zeggen heb niks tegen zwarte bijen . want werk zelf ook met carnica . maar deze staan op mijn 2de stand . waar ze met veel carnica zitten in de buurt. en daar zet ik ook geen buckfasten neer om de imkers uit de buurt te respecteren . zij zitten daar namelijk al langer dan ik .ik zeg het je nog maar eens. als je graag zelf f1 moeren wil kweken op je eigen stand . en nu binnen de 2a3 jaar zelfs een openbare bijenstand wil oprichten.is het best wel vervelend dat er zo een wereldverbeteraar uit de buurt gebrainwasht word om de zwarte te gaan houden .zelf heb ik het geluk dat ik een heel goede peter imker heb die mij op 1 jaar en half al zo veel bijgebracht heeft ..in mijn ogen 1 van de beste imkers op professioneel gebieden.die heeft mij alles geleerd . door hem ben ik de avondbevruchting beginnen kennen . dit zal voor mij een enige oplossing bieden dan .dus nu weet je ook wat mijn probleem is met de zwarte bij . mvg
Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door Dylan Elen »

Nick,

Het is fijn om lezen dat je je zo inzet voor je bijen. Ik ben er nu al van overtuigd dat de buckfastclan zich gelukkig prijst een beginneling zoals jij in hun rangen te hebben. Ik wens je dan ook veel succes met je bijentuin en kom met plezier een keer kijken als hij af is; en wees gerust, dat is zonder kwade bedoelingen.

Wat wel kwaad bloed zet, is dat ik blijkbaar mensen brainwash om met de zwarte bij te beginnen. Het enige wat ik doe is imkers zo nu en dan de kans aanbieden om meer te weten te komen over de zwarte bij; enkel zij die mij er zelf om vragen krijgen meer informatie aangeboden. En ik doe daarnaast hetzelfde verhaal als dat ik hier doe; namelijk dat geen enkel ras het beste is, maar dat de zwarte bij nu eenmaal onze enige inheemse honingbij is en dus volgens mijzelf de voorkeur verdient. Imkers moeten in mijn ogen zelfstandig de keuze kunnen maken met welk bijenras ze willen werken; sommigen kiezen na mijn informatie voor de zwarte bij en anderen niet; maar even goede vrienden wat mij betreft.

"Ne groene uit de buurt die zwarte bijen wil gaan houden": mooie karikatuur, maar ik kan u verzekeren dat de groep imkers die ondertussen voor de zwarte bij gekozen heeft een veel breder spectrum vertegenwoordigt. Ik zal verder maar aannemen dat je die zin bedacht in het heetst van de (gedachten)strijd, want de voorstelling die jij hier van uw buren maakt is wel een heel sterk overdreven versie van de realiteit.

Kijk, ik heb ook niks tegen rassen die niet het mijne zijn en bij wijze van respect voor die imkers tracht ik zo goed als mogelijk is met mijn volken uit de buurt te blijven van bevruchtingsstations voor die rassen. Daar ligt voor mij dan ook de grens, ik ga geen rekening houden met ieder zijn individuele bijenstand omdat ik in dat geval gewoon nergens met mijn volken terecht zou kunnen. Wie zijn koninginnen aan thuisbevruchting laat doen, heeft dan gewoon de pech als zijn koningin een zwarte dar tegenkomt. Maar dat is exact dezelfde situatie als een carnicamoer die een buckfastdar tegenkomt of een buckfastmoer die een carnicadar tegenkomt; dus het is niet zo dat ik in dat geval met mijn zwarte volken een nieuw probleem creëer.

Avondbevruchting is een goede oplossing voor uw probleem en ik zou het maar snel volledig onder de knie krijgen als ik u was, want er zijn nog imkers uit uw regio die interesse tonen voor de zwarte bij :D

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door semar »

ik vind dat burennijd vanwege het ras of de opbrengst die de imker behaald maar een rare discusie.

het lijkt de zwarte piet discusie wel!!

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door Dylan Elen »

semar schreef:ik vind dat burennijd vanwege het ras of de opbrengst die de imker behaald maar een rare discusie.
Helemaal mee eens Semar; maar laten we het hier verder niet over zwarte piet hebben, want die mag hier in Vlaanderen blijven zoals hij is. Geen behoefte dus aan wafel- of kaaspieten ;)

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB
Gebruikersavatar
nick
Berichten: 109
Lid geworden op: za 29 nov 2014, 20:34
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door nick »

Hier zie je dus het verschil tussen een gewone doorsnee imker die leeft voor het genot van de hobby .En een sensatie imker .die er op kicken om in de belangstelling te staan .Die steken zoveel tijd in propaganda om toch maar beetje naam en faam te krijgen om dan zoveel mogelijk aanhangers te krijgen .Dan stel ik mij de vraag waar het plezier van het imkeren zit. Ik geniet zo ook van het imkeren .zonder die naam en faam en het zogezegd redden van een bijensoort .

Mvg :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten