Fotosessie koninginnenteelt ea. 2009-2014

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Fotosessie koninginnenteelt ea. 2009-2014

Bericht door LWPisa » do 30 apr 2015, 12:31

Heren,

Ik zou apart topics met "dracht", "fondant", "bedrijfsmethode" kunnen maken maar vooralsnog begin ik daar niet aan, mede omdat dit topic mijn eigen naslagwerk is hoe seizoenen in voorgaande jaren zijn verlopen. En weer/dracht/teelt samenhangen. Ik zal de titel eens aanpassen.

Edit: aanpassen van de titel lijkt niet zo maar te kunnen.

Er komen zeker "on topic" foto's bij dit jaar.

Lennard

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt ea. 2009-2014

Bericht door LWPisa » zo 24 mei 2015, 18:24

24 mei 2015.

Ik heb toch te veel andere zaken aan mijn hoofd om aan koninginnenteelt te doen. En...al mijn kasten zitten vol met zwermcelmoeren of met de ouden.

Voornaamste zaak is het voorkomen van zwermen om gezeur met de buren van de standen te voorkomen. Veel honing van de eerste voorjaarsdrachten zit er niet op met het koele weer tijdens esdoorn en prunus, ik hoop dat braam, robinia en tamme kastanje flink geven voordat de linde komt.

Mijn volksverjonging gaat "lekker natuurlijk", zodra ik belegde doppen zie zoek ik de oude moer, maak deze af of doe ze in een andere kast en maak 1 of 2 dikke (4-5 ramen) broedafleggers met doppen en breng deze weg. Zodra de moeren zijn uitgelopen snij ik in hoofdvolk en afleggers vrijwel alle raat weg (natuurbouw, ik gebruik al jaren geen kunstraat meer), die ze met de huidige en komende drachten mooi opnieuw bouwen en waar ze de winter op doorbrengen.

Afbeelding

Ik krijg vaak de vraag of natuurbouw in de HK wel geslingerd kan worden. Als je voorzichtig kan werken kan dat zeker, maar ook raathoning is welkom.

Afbeelding

Afbeelding

Toch nog even on-topic...

Afbeelding

Afbeelding

En in de hondenfoto traditie...

Afbeelding

TvdB
Berichten: 36
Lid geworden op: di 28 jan 2014, 19:09
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt ea. 2009-2014

Bericht door TvdB » wo 03 jun 2015, 16:41

Lennart,

Als ik je goed begrijp maak je dus broedafleggers met zwermcellen. Ik doe dat ook vaak maar ben tot nu toe te bang om ze weg te brengen (auto hobbel de hobbel, die larven zijn natuurlijk kwetsbaar).
Mijn afleggers blijven dus op de eigen stand met als nadeel dat vaak moeilijk in te schatten is hoe groot ze precies worden na afvliegen.

Jij brengt ze dus gewoon naar een andere standplaats?

Overigens heb je door de jaren heen hier een fijn topic gebouwd, mijn complimenten daarvoor!

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt ea. 2009-2014

Bericht door LWPisa » do 04 jun 2015, 21:34

Ik breng ze voorzichtig, zeer rustig rijdend, naar een andere stand. Met jonge open doppen gaat dat goed lijkt het. En als een moer mislukt is de bak weer zo gevuld met een andere dop of aflegger.

Tijdens het uitlopen splits ik vaak de broedafleggers weer op en krijgt iedere splits een jonge moer mee...een paar splitsen verplaats ik dan weer terug naar de stand waar ze vandaan komen.

Lennard

Egbert
Berichten: 140
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 13:28
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt ea. 2009-2014

Bericht door Egbert » do 04 jun 2015, 22:32

Jonge larven kan je prima met de auto vervoeren.
Heb pas nog bij een ander overgelarfd (+/- half uur rijden). Je moet alleen zorgen dat de larven dan niet uitdrogen.

Gesloten doppen moet je niet aankomen. Die zijn erg gevoelig. Daarom moet je op de 8e en 9e dag niet gaan inkooien.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt ea. 2009-2014

Bericht door Tieme » di 09 jun 2015, 11:49

Hi Leonard,

Gelukkig zit er ook een hondenfoto bij. Dat maakt het helemaal af :)

Groeten,
Tieme

Piet Fiers
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 18 nov 2015, 17:41
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt ea. 2009-2014

Bericht door Piet Fiers » di 24 nov 2015, 13:59

wat een prachtige reportage :be8:

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door ErikS » wo 25 nov 2015, 09:47

Albert Stoter schreef:
Jelte Pieter Dijkstra schreef:
"Stimuleren" is wel iets dat goed te onderzoeken is, op 3 standen 6 volken wel 6 volken niet ofzo.
Weet iemand daarom een link naar dat befaamde Hilvarenbeekse stimulatie onderzoek?
Nee, maar wel naar een onderzoek van Imdorf. Zie drijfvoeren op Imkerpedia.

Als iemand wetenschappelijke onderzoeken weet met andere / tegengestelde resultaten (Hilvarenbeek?) dan houd ik me aanbevolen.
Hallo Albert,

Ik heb een onderzoek gezien van Liebig waaruit een grafiek ook blijkt dat er kortstondig een voorsprong is door drijfvoeren. 3 weken eerder en 3 weken later is het effect weer weg. Denk dat ik die grafiek wel kan achterhalen. Dat onderzoek is deel van de onderbouwing van Marc Missotten van de verbeterde broedbeperking en "prikkelen".

mvg,

Erik.

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt ea. 2009-2014

Bericht door LWPisa » zo 05 mei 2019, 10:47

Update 5mei2019:

Na 20 jaar imkeren en een decennium moeren telen, waarvan een paar jaar onder mediterrane omstandigheden met hogere temperaturen en overvloedige drachten, ben ik wel klaar met grootschaliger koninginnenteelt. Koninginnenteelt met overlarven, starters en pleegvolken is in feite heel erg kunstmatig. Het heeft zijn nut als je voorspelbaar grotere hoeveelheden koninginnen met een bepaalde (genetische) achtergrond wilt hebben en het is erg leuk om te doen maar voor mijzelf heeft het geen nut meer.

Mensen beweren nog wel eens dat redcelmoeren van slechte kwaliteit zijn maar we moeten ons realiseren dat kunstmatige koninginnenteelt in feite gebruik maakt van redcelmoeren, waarbij de larven en hun verzorging door de mens uitgezocht en gemanipuleerd zijn. Dikke kans dat de menselijke keuze en het gedoe met larven de kwaliteit (lees vruchtbaarheid en levensduur) niet te goede komen. Om vitale volken te hebben en daar leuke bakken honing mee te winnen werken "walk-away splits", sterke broedafleggers die hun eigen moeren grootbrengen en het opsplitsen van volken met belegde doppen prima. De bijen kunnen in deze situaties kiezen welke larven ze opkweken en hebben vanaf de eerste minuut de totale controle over de voeding en temperatuur. Wat vooral nodig lijkt voor goede moeren zijn genoeg bijen, genoeg dracht en genoeg darren. Waarbij het weer van invloed is op deze drie. Met langere perioden van mooi weer gaat alles beter.

Vandaag de dag gaan zwermverhindering, het aanmaken van jonge moeren, raatvernieuwing en het winnen van honing samen in mijn bedrijfsmethode. Die is puur gebaseerd op dikke broedafleggers. Als een volk in zwermstemming komt of ik bespeur een relevante dracht op een dag of 10-14 afstand dan maak ik een dikke broedaflegger. Die plaats ik dan (legaal of gewoon goed verstoppen) in de buurt van de dracht. Alle broed loopt uit, moeren worden aangezet en het broednest verhoningt als het weer meewerkt. Na het einde van de dracht snijd ik het merendeel van de honing eruit (en pers dit, slingeren doe ik niet meer aan, kunstraat gebruik ik ook niet, alles gaat met natuurbouw) en geef de lege ramen weer terug aan de volken (natuurbouw regels volgend, altijd 1 uitgebouwd recht raam per 2 lege ramen). Met een beetje geluk zit er een goede jonge moer in het volk, die op met dracht of voer nieuw gebouwde raten door kan naar het volgend seizoen. Zo niet dan ruim ik het volk op en stop weer een volgende broedaflegger in de kast. Ik werk met maximaal 6 raams Dadant, dus met vrij kleine volken. Als een broedaflegger/volk me 2-5 kilo honing levert ben ik heel tevreden. Een donorvolk kan, afhankelijk van dracht en weer, 1 tot 3 broedafleggers leveren, dus "per donorvolk" zit ik ook ook aan de 10 kilo. Voor en nadeel van deze kleine volken is dat ik er altijd meer heb, minder sjouwen per kast maar meer kleine kasten. Beter voor mijn rug en imkerplezier en kleine volken zijn makkelijker te verstoppen bij drachten. Kleine volken met lange broedstops betekenen ook minder Varroa, ik behandel wel eens met oxaalzuur en/of verwijder alle broed, maar dat is meer om te controleren dan dat het vaste prik is voor alle volken.

Aan het eind van alle dracht kijk ik welke moeren het het beste doen en die houd ik.

L.
Laatst gewijzigd door LWPisa op zo 05 mei 2019, 16:47, 2 keer totaal gewijzigd.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt ea. 2009-2014

Bericht door tomer » zo 05 mei 2019, 14:46

LWPisa schreef: Mensen beweren nog wel eens dat redcelmoeren van slechte kwaliteit zijn maar we moeten ons realiseren dat kunstmatige koninginnenteelt in feite gebruik maakt van redcelmoeren, waarbij de larven en hun verzorging door de mens uitgezocht en gemanipuleerd zijn. Dikke kans dat de menselijke keuze en het gedoe met larven de kwaliteit (lees vruchtbaarheid en levensduur) niet te goede komen. Om vitale volken te hebben en daar leuke bakken honing mee te winnen werken "walk-away splits", sterke broedafleggers die hun eigen moeren grootbrengen en het opsplitsen van volken met belegde doppen prima. De bijen kunnen in deze situaties kiezen welke larven ze opkweken en hebben vanaf de eerste minuut de totale controle over de voeding en temperatuur. Wat vooral nodig lijkt voor goede moeren zijn genoeg bijen, genoeg dracht en genoeg darren. Waarbij het weer van invloed is op deze drie. Met langere perioden van mooi weer gaat alles beter.
Bedankt Lennard, daar ben ik volledig mee akkoord.
Het wordt hier idd wel regelmatig beweerd dat redcelkoninginnen inferieur zijn, het wordt zelfs als feit verkondigd, zonder ooit een bron van wetenschappelijk onderzoek te vernoemen. Die mensen mogen gerust eens naar mijn grote vitale volken komen kijken en dan zeggen dat ze inferieur zijn.

Jouw befrijfsmethode is wat te vergelijken met de mijne.
Ik maak ongeveer 4 broedafleggers per volk (zwermverhindering en varroabestrijding), maar van die volken slinger ik niet en ik doe ook niet aan guerilla imkeren. :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten