Fotosessie koninginnenteelt ea. 2009-2014

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door LWPisa » vr 13 mei 2011, 22:18

13-5-2011 update.

De ontwikkeling in de "reageerbuis" gaat ook door.

Afbeelding

Afbeelding

De eerste anderen lopen uit. Het ziet er weer mooi uit, lang en wespig. Ze kleuren verder naar een donkerig bruin vaak met gouden randjes op de rugplaten het dichtst bij de romp.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door semar » za 14 mei 2011, 12:15

Het is altijd vreemd te constateren dat 2 imkers tegengestelde ervaringen hebben met bijen. :o

buckfasten zijn (bij mij) niet roofzuchtig zolang er genoeg te halen is, en met inballen heb ik juist de tegen gestelde ervaring.
waarschijlijk zijn er inderdaad meerdere factoren in het werk, ik merk alleen legende moeren.

Vriendelijke groet
Semar (Dominique)

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door LWPisa » vr 10 jun 2011, 00:40

Voor een eerste serie heb ik dit jaar gebruik gemaakt van een starter. Het was ook de laatste keer, ik zie het nut er niet van in, het is veel extra gedoe en gemanipuleer. Een goed gevulde broedaflegger (met vliegbijen) waarin 2 x doppen gebroken zijn doet het net zo goed en is veel harmonieuzer. De enige redenen om een starter te gebruiken lijken me het hebben van te weinig bijen, tijdgebrek of dat het geheel eventueel vervoerd moet worden.

Voor de volledigheid toch een plaatje ervan. 6-raams starter met open gaasbodem.
Afbeelding

De temperatuur in een starter is hoog.
Afbeelding

En een keer een gelukte foto van een larve in een wasdop.
Afbeelding

Teeltlatten. Alle nicotceldophouders en grondplaatjes gaat eruit, extra gedoe met schoonmaken en niet wegwerpbaar. Het enige voordeel dat het systeem met grondplaatjes etc. heeft is dat de kooitjes in een lat hangen. Bij doppen op houtjes moeten de kooitjes staan, al dan op niet op stabiliserende voetjes.
Afbeelding

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door Franschman » vr 10 jun 2011, 22:48

Leuke en interessante fotoserie. Zo mogen ze er meer van plaatsen. De honden geven er wel een bijzonder accent bij.

Mijn Duitse staande gaat met een hele boog om de kasten en als ik mijn bijenpak aantrek gaat hij al onder de tafel tegenwoordig ! :be5: :D

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door LWPisa » za 11 jun 2011, 09:39

Ohja er zaten ook wat hondenfoto's tussen. Om in die traditie te blijven...de oude hazewind is dood, leve de nieuwe. Per toeval kwam ik een perfecte vervanger tegen. Greyhound-whippet teef, ook deze keer zwart met wit. Zeer snel, een echte sprinter met dikke spieren. Lief en nergens bang voor. Best wel een draak nog. Al een paar keer gestoken maar het kwartje dat je niet met kruipende bijen moet spelen is aan het vallen.

Afbeelding

Afbeelding

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door LWPisa » zo 12 jun 2011, 17:29

Het bevruchtingssucces is goed dit jaar, het weer werkt mee.

Het voordeel van bevruchte moeren is dat ze veel rustiger zijn dan onbevruchte en dus redelijk te fotograferen. Dit jaar heb ik maar 1 moer in de tuin staan, da's genoeg om naar te kijken. Ze viel op binnen haar serie doordat ze 2 keer alle bijgevoegde werksters heeft gedood en door haar grootte. Maar nu zit ze rustig, prachtig met hofstaat volgens het boekje. De kleur van de zusterseries is heel uniform, ze begonnen gelig en kleuren naar bruin met gouden randen. Ze lijken precies op hun moeder, die nu in het buitengebied de lindedracht omzet in nieuwe raten. Ik hoop dat die juni 2012 haalt dan is ze 3 jaar meegegaan.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lang stilzitten deed ze niet.

Afbeelding

Zelfbouw bevruchtingskasten is zeker een alternatief voor gekocht. Alvast op 35 mm en groter en met langere raten in koudbouw, dat is fijn als ze met een tie-rap straks in een spaarkastraam hangen.
Afbeelding

Afbeelding

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door LWPisa » wo 15 jun 2011, 09:01

De langste dag komt er weer aan, dan is het met de teelt gedaan. Nog 2 series van 20 stuks als reserve en voor de verkoop. Dan haal ik alle oude raat uit de broedafleggers en zet deze met een jonge moer op lege ramen. Bij de stand waar de teeltafleggers staan staan veel grootbladige linden die pas over 1-2 weken bloeien, met een beetje geluk kan deze dracht omgezet worden in nieuwe raten.

Er wordt me soms gezegd dat overlarven uit oude donkere raat het handigst gaat. Ik deel die mening niet, bij donkere raat glanst alles met een bruin blauwe gloed en komt er geen licht door de wanden, ik kan minder goed zien wat ik precies aan het doen ben. Daarnaast ziten er meer bacterien ed. in vaker bebroede raat.
Afbeelding

Verse raat dus.
Afbeelding

Van de larven die goed zichtbaar zijn zijn de bovenste te oud. Ze liggen "rond" en zijn te groot. Mijn criterium is dat ze net zo groot als een ei moeten zijn en in een sikkelvorm moeten liggen. In de rijen onder de te oude larven zitten er een paar die ik zou nemen.
Afbeelding

5 dagen later.
Afbeelding

Het komt voor dat moeren een "persoonlijke behandeling" krijgen, een beetje verdunde honing met een pipet. Dan zijn ze ook enigzins te fotograferen. Normaliter is hun eerste maaltijd er een beetje verdunde voorjaarshoning in een voercompartiment van een nicot kooitje. Suikerdeeg ben ik van afgestapt, ondanks de hoge luchtvochtigheid in de incubator wordt dat toch hard.
Afbeelding

Afbeelding

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door Gerard Boswinkel » wo 15 jun 2011, 19:55

Hoi Lennard,

Mooie foto's van je koninginnenteeltserie. Je hebt veel belangrijke dingen helder in beeld gebracht. Omdat ik wat ouder wordt en mijn ogen dus ook wat slechter, heb ik dit jaar een goede aankoop gedaan. Ik heb een zg. 'Stirnbrille' via e-bay aangeschaft. Zie deze link:

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... SA:NL:1123

Hierdoor wordt het overlarven een stukje makkelijker.

Lennard, ik heb toch een puntje gevonden waar ik het mee oneens ben wat je schrijft. Jij schrijft nl in een van je bijdragen:
Voor een eerste serie heb ik dit jaar gebruik gemaakt van een starter. Het was ook de laatste keer, ik zie het nut er niet van in, het is veel extra gedoe en gemanipuleer. Een goed gevulde broedaflegger (met vliegbijen) waarin 2 x doppen gebroken zijn doet het net zo goed en is veel harmonieuzer.
Hiermee ben ik het oneens. Het grote voordeel van het gebruiken van een starter is dat je de teelt kunt starten op het moment dat jij dat wilt. Dit betekent ook dat je veel eerder jonge koninginnen ter beschikking kunt hebben. Bij het gebruik van een verzamelbroedaflegger, dien je eerst tenminste negen dagen te wachten voordat je met de teelt kunt beginnen. Als ik het stukje van jou lees, wacht jij zelfs 18 dagen (2 x 9). Mijn eerste teelt start ik meestal de dag voor Koninginnendag. Dan heb ik jonge koninginnen op 11 mei en jonge bevruchte moeren zo rond eind mei. In jouw geval zou ik pas kunnen gaan telen op 8 mei en heb dus pas moeren rond 20 mei. In het eerste geval heb ik dan al bevruchte moeren.

Ook ik teel wel eens in verzamelbroedafleggers omdat dat weinig extra werk kost, echter dit is bijna nooit mijn eerste serie.

Groeten..................

Gerard

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door LWPisa » do 16 jun 2011, 08:42

Daar heb je een punt Gerard,

Maar ik start de teelt ook op het moment dat ik het wil, vroeg, rond koninginnendag omdat ik jonge moeren wil hebben als de braam bloeit. Dat betekent dat ik ook vroeg broedafleggers maak. En 2 x doppen breken houdt niet in 2 x 9 dagen wachten, de doppen op beide momenten zijn redcellen en de bedoeling is dat ze hopeloos moerloos worden. Na de eerste keer breken, 3-4 dagen na het maken van de broedaflegger, zijn er nog maar weinig eieren/jonge larven over die qua leeftijd geschikt zijn om redcellen op te maken. De 2e keer breken volgt weer 3-4 dagen na de 1e keer en dan is alles te oud en is de aflegger hopeloos moerloos.

gr
Lennard

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door LWPisa » ma 11 jul 2011, 14:33

Het serieuze teeltseizoen loopt langzaam naar het eind. Het is nu zaak de bevruchte moeren op eigen bijen en eigen raten met genoeg voorraad de winter in te krijgen. Alle kooitjes en andere zaken kunnen worden schoongemaakt en opgeborgen. In mijn buitengebied moet er gevoerd worden, aan de stadrand levert de sneeuwbes met mooi weer de nodige suikers (maar houdt het ook niet over). Stuifmeel van asters ed is er wel veel lijkt het, evenals van distel en voor mij naamloze composieten in de extensief beheerde graslandjes. Ook leverkruid en harig wilgenroosje bloeien en leveren stuifmeel.

Voor de liefhebber een paar plaatjes van Carnica F1.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De zelfbouw bevruchtingskastjes voldoen goed, ze kosten meer bijen om te vullen (inhoud is 4,7 liter) maar dan heb je ook wat. Er worden er 2-3 experimenteel overwinterd, daarvoor zijn ze net groot genoeg als ik tot in oktober het gewicht controleer en voer. De laatste 2 vrij strenge winters hebben de anderhalf bakje kirchhainers ook zonder probleem de winter overleefd met winterclusters zo groot als een sinaasappel. Ik winter 2 soorten volken in, zo groot mogelijk en zo klein mogelijk. De grote zijn voor de voorjaarsdracht en broedafleggers, de kleintjes zijn voor de zomerdracht omdat die met genoeg ruimte nauwelijks zwermneiging hebben tot juni-juli en dan als vlieger de zomerdracht binnenhalen en ook nog het totale ratenbestand vernieuwen waarmee ze dan groot de winter in gaan (de BK van het voorjaar wordt een HK met een 2e BK met lege ramen onder een rooster).

Afbeelding

Afbeelding

Voor wie zich afvraagt of ik hamsters en bijen niet door elkaar haal...ik gebruik de knaagdierfles als bijenvoederfles. Dat gaat, mits de monding niet veel meer dan een paar mm van de wand van het kastje uitsteekt. Het is niet optimaal, het drinkoppervlak is klein en die flessen kosten meer dan dat ze waard zijn maar het werkt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten