Fotosessie koninginnenteelt ea. 2009-2014

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Joost de Vos
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 24 jan 2011, 20:58
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door Joost de Vos » do 14 jul 2011, 17:42

Fantastische foto's zeg

Ik wil zelf ook een kastje maken heeft u er een bepaatl type tempex doos voor gebruikt?

BVD

Joost de Vos

Joostdevos76@gmail.com

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door LWPisa » do 14 jul 2011, 17:49

Beste Joost,

De dozen die ik gebruik zijn de standaard kleinste maat van de firma SDX (koeltransport), de hardheid is eps 100.

In feite kan het met alle schone eps dozen die je op de kop kunt tikken.

gr
Lennard

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door LWPisa » vr 14 okt 2011, 20:53

Ter completie wat laatste foto's dit jaar. Alle teeltbroedafleggers zijn normale volken geworden met goede moeren. Met door Een paar moeren uit 2009 gaan weer de winter in. Sommige volken worden nog gevoerd om ze zo veel mogelijk mee te geven maar dat houdt nu heel snel op, het wordt koud. De zelfbouw eps kastjes had ik voorzien van een klein vlieggat maar alle volkjes daarin hebben dat zeker 2 keer zo groot geknaagd. Ze doen maar, ik zet er wel iets van een muizenrooster voor. Spoedig haal ik alle kleintjes bij elkaar zodat ze eventueel de schuur in kunnen als het weken -10 graden wordt.

Stand 1 (buitengebied)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stand 2 (rand bebouwde kom)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door LWPisa » do 12 apr 2012, 21:20

Vorig jaar was het met pasen 26 graden. Dat is het nu, 12 april 2012 zeker niet. Het is fris voor de dracht die er is maar er wordt wel wat gehaald. En zitten er in sommige volken al darren die ook vliegen. Ook de druif in de tuin krijgt knoppen, het wordt tijd om weer aan teelt te denken. Qua werk ben ik zeer druk dus ik houd het wat beperkter dan vorig jaar. Kleintjes moeten ook naar spaarkasten en dat is allemaal extra gedoe. Ik ga alleen foto's maken en plaatsen van zaken waar nog geen foto's van zijn, verder is het proces wel geillustreerd en ziet het er altijd hetzelfde uit. Hoewel, de pracht van een bepaalde moer zal wel uitnodigen tot wat extra foto's.

Nu is ongeveer de tijd dat ik na moet denken over volksmangement. Welke volken ga ik gebruiken als moerloos pleegvolk?
Dat is een soort van lastige keuze want de volken die nu darren of darrenbroed hebben zouden ook als honinghalers kunnen worden ingezet. Pleegvolken mogen van mij alle honing hebben die ze halen en wil ik niet storen met roosters en honingkamers. Welke ik ook kies, de komende dagen haal ik ze naar de stand dicht bij huis zodat de moeren ervan naar een verre stand kunnen zonder afvliegen.

De volken waarvan ik wil natelen zijn wel duidelijk. 1 moer uit 2009 die het gewoon nog steeds goed doet en mijn beste volken van nu. Dat zijn dikke bakken vrij donkere bastaardbijen met een rustig temperament. Misschien een serie Carnica, die doet het ook goed en de f1 dochters doen ook hun best.

Afbeelding

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door jomme » vr 13 apr 2012, 00:35

LWPisa laat ons aub weer genieten van jouw teelt!!!!
Ik heb enorm genoten van jou vorige posts!

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door LWPisa » do 03 mei 2012, 19:43

De paar mooie dagen waren goed voor de bijen, ze hebben een aardige voorraad nectar binnen gehaald. Het mooie weer was ook erg prettig met het maken van broedafleggers. De carnica is gesplitst en van mijn beste volk op stand pak ik een reeksje larven, de 2009 moer laat ik met rust. Beide hebben een broedaflegger zodat de moeren worden verzorgd door hun zussen met de volkseigen microflora.

Andere volken mogen hun eigen ritme volgen. Als ik merk dat een zwerm nadert maak ik een kunstzwermpje met de oude moer op een andere plek (of andersom, een dikke vlieger als er goed dracht is), het hoofdvolk krijgt na een keer doppen breken een strook eitjes van de oorspronkelijke moer als ik haar goed vind of anders van een andere moer. Hierdoor weet ik zeker dat ze echt jonge larven gebruiken voor redcellen. Ook snij ik alle uitgelopen broedramen terug tot de toplat (natuurbouw) of geef lege ramen. Als er aardig dracht is bouwen ze snel uit en zitten ze op schone raat. Bij gebrek aan dracht voer ik.

Het eerste wat een broedaflegger doet is het leveren van verse koninginnenbrei. Uit een stuk of 5 doppen van een dag of 4 oud komt ongeveer 1 milliliter. Dat gaat in de vriezer en verdun ik bij gebruik met een paar druppels spa blauw of demiwater (geen chloor, geen kalk, geen zout). Als de eerste overgelarfde cellen zijn aangenomen is brei makkelijk te krijgen.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door semar » vr 04 mei 2012, 10:31

wat ga je er mee doen?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door LWPisa » vr 04 mei 2012, 10:58

Nat overlarven (cellen primen).

Droog overlarven heb ik slechte ervaringen mee, tijdens transport ook al is het kort drogen ze toch in. Ook is het moeilijker, in geprimde cellen drijft de larve mooi van mijn naald, in droge cellen moet ik haar smeren.

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door LWPisa » do 10 mei 2012, 21:00

Een paar detailfoto's van mijn wasdoppen. Leuk om te maken, eenmalig gebruik, natuurnabij en goedkoop.

Ik druppel een hete druppel was op de sokkel en zet direct de dop in de uithardende was. Als de lat klaar is kantel ik die 90 graden en geef de contactrand van dop en druppel op de sokkel een extra druppel was, dan ben ik zeker dat ze goed vast zitten. De sokkels zitten ook met was aan de lat.

Afbeelding

Afbeelding

Ik wijk van het onderwerp af met algemenere foto's. Welzijn van bijenvolken (en dus ook teeltsucces) is erg afhankelijk van dracht. Ik imker nu 3 jaar aan de stadsrand Urecht - Maarssen bij de Vecht. Ik heb mazzel, het is mijn beste drachtgebied tot nu toe. Van extensief gemaaide bloemenweiden tot tuintjes tot parklandschap tot straatbomen. Hazelaar, liguster, braam, wilg, linde, robinia, acer, veel muur, diverse prunus-achtige bomen, vuilboom, sneeuwbes, zuurbes, mahonia, noem maar op. Mijn stand staat discreet onder een kastanjeboom achter een gashok. Inzoomend van de omgeving naar de stand zelf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Veel honing zit er niet in maar de volken doen het goed en vragen het nodige managment.

Afbeelding

Afbeelding

Mijn stand in het buitengebied heeft ook aardige dracht maar veel meer wind. Hier staan vooral afleggers waarvan ik de vliegbijen wil behouden en volken in de groei. Volken staan op bedoelde en soms onbedoelde natuurbouw.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gele raat is typisch voor bouwen tijdens uitbundige paardebloembloei.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De moer was erg bewegelijk in het volle zonlicht.

Afbeelding

Afbeelding

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door LWPisa » ma 21 mei 2012, 10:18

De moeren van de 1e series lopen uit.

Afbeelding

Afbeelding

In mei vallen er wel eens vogels uit de boom, een jonge ekster in dit geval. Ondanks darrenbroed en kattenvoer heeft de vogel het niet gehaald.

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten