Fotosessie koninginnenteelt ea. 2009-2014

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 12 mei 2011, 12:46

Hoi alle koninginnen frearks,
leuk om hier van alle imkers haar/zijn manier van koninginnenteelt te volgen. Zijn fantastische sessies met veel specifieke info!!. Ik sluit me graag bij Lennard/jullie aan.
Meestal zet ik ook elk jaar enkele kirchainers (variërend van 3 tot 5/6 kastjes) op, o.a. Kiel Begattungskastjes. Het is meestal dat ik bij het doppenbreken een jonge koningin tegenkom, die ik dan toch maar 'in leven hou'. En met de aangepaarde moeren zie ik dan wel wat ermee gebeurd. Dit jaar loopt bij mij alles wel heel erg voorspoedig en zo ook met de koninginneteelt die dit jaar toch wat andere vormen aanneemt. Bij enkele grote productievolken (4 broedkamers) in zwermstemming en moer tussen 2 roosters op 1 broedbak, heb ik alle ramen met doppen in een 6-ramer gedaan. Meestal zijn dat er zo'n 4 tot 6. De lege ruimte vul ik dan op met kunstraat. Daarmee worden de volken meteen flink terug gezet in de zwermstemming. Dit jaar heeft dat goed gewerkt, want ik heb al enkele volken over de zwermstemming heen.
Vervolgens heb ik een aantal dagen gewacht en van twee 6 -ramers de doppen verdeeld over al mijn 3-en 6-ramers: twee voerramen erbij, 1 of 2 ramen bijen met dop, en evnt. lege ruimte opgevuld met kunstraat of vulblokken afhankelijk van de hoeveelheid bijen. Ik zorg dat er in elk volkje 1 dop zit. Zitten er meerdere dopen op 1 raam, houd ik de mooiste, of de minst kwetsbare. Bij 1 6-ramer was ik bijna te laat en waren er al enkele doppen afgeknaagd. Maar dat is een kwestie van betere administratie.
Mijn laatste 6-ramer met doppen heb ik overgehangen in een 10-ramer en de lege ruimte opgevuld met blokken; dat werkt allemaal wat ruimer. Uit een ander afgezwermd volk (mijn lievelingsvolk, zeer productief en veel honing) heb ik afgelopen zondag (8 mei) hierin verschillende doppen gehangen via een raam met het Nicot-systeem (gelijkaardig aan dat van Lennard denk ik). Dit ging nogal mal: ik had geen mesje bij me en heb ze dus moeten uitbreken met mijn imkersbijteltje. Met een het kaarsvet van een bijenwaskaarsje plak ik ze aan de dopjes. De doppen waren redelijk fors 'uitgesneden' en het door het gat krijgen van de ronding van het kooitje ging daardoor redelijk moeilijk. Het was al laat, schemerig en het werd een en al gepriegel en gepruts. Toen alles klaar was, snel het raam in de 10-ramer gehangen om verdere afkoeling te voorkomen.
Mijn verbazing wekte dat er gisteren van deze sessie (negen in totaal) al 5 schitterende grote moeren waren uitgelopen en er stonden er nog twee op uitlopen. De 10-ramer met teeltraam is bijzonder zachtaardig en kan ik storen zonder rook. De koninginnen dit jaar meteen gemerkt en ingevoerd in de kirchainers. De kirchainers zijn iets te vol komen te zitten, maar dat probleem los ik later wel weer op (raatjes overhangen naar lege kirchainer of moer eruit te halen). Bovendien wordt het een heel koud weekend en ik houd ervan om dat de raatjes snel en goed worden uitgebouwd. Een volle Kirchainer is ook beter om een de moer in een goede conditie te krijgen en goed op gang te krijgen, is mijn ervaring. Na het vullen van de Kirchainers heb ik de resterende doppen uit de 10-ramer gesneden en die vervolgens weer ingekooid. Deze ga ik morgen of in het weekend opzetten. De 5 Kirchainers staan inmiddels te harmoniseren en gaan na dit weekend open. Alvorens inspecteer ik ze in hoeverre ze raatjes al hebben uitgebouwd, event speeldopjes hebben aangezet, etc.
Merken van de onaangepaarde koninginnen ben ik toch niet zo voorstander van. Ik merk de koningin altijd na de aanparing. Voordeel is hiervan dat de koningin is ingevlogen en zelf haar kast terug kan vinden als ze ontsnapt, maar ook minder snel gaat opvliegen en ‘hanteerbaarder is, aangezien zij zwaarder is dan onaangepaarde K. en dus lastiger kan vliegen. Nog belangrijker, de onbevruchte moer kan schade aan de vleugels op lopen (of wat dan ook) en daardoor kan de aanparing in gevaar komen, wat je dus absoluut niet moet hebben. Ik zal kijken hoe het gaat (wordt dus vervolgd).

PS ik kan natuurlijk al die koninginnen niet zelf houden. Ik zet een aantal hier dan ook te koop op de bijenmarkt. Dus heeft u interesse dan graag een mailtje.
JP

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door LWPisa » do 12 mei 2011, 19:24

JP, als je geen voorstander ben van het merken van onbevruchte moeren waarom doe je het dan?

Ik ben ueberhaupt geen fan van merken. In een onderzoek/evaluatie context nuttig als je echt heel zeker moet weten dat het precies die is maar anders is het mij teveel gedoe met risico op schade, ik hou mijn bijen vrij goed in de gaten en merk het wel als er iets gebeurd.

L

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 12 mei 2011, 20:20

Een (korte) reactie. Het is gewoon nuttig om te merken (en dat itt anderen hier beweren (bijv. Jaap Popering en jij dus ook?). Met alle respect, maar ik zou niet graag terug willen naar ongemerkte moeren. Het is toch een hele ander manier van imkeren en/of tijdrovender. Ik kan ook prima moeren vinden maar het is net die ene keer dat je ze MOET hebben. Maar goed het ging om nog niet-aangepaarde moeren.
De opmerking was ook een beetje ingegeven (niet lang) nadat ik ze had gemerkt wat bij twee niet helemaal vlekkeloos verliep. Ik heb het in het verleden wel eens eerder onaangepaarde moeren gemerkt maar niet vaak.
Qau risico op beschadiging, ben ik het met je eens. Maar ook omdat de net uitgelopen moeren heel vlug zijn en daardoor lastiger op te pakken en te merken (ik doe het met de hand en buiten :( ). Hierdoor is er ook meer kans op wegvliegen (en waarheen?) en uiteindelijk dus ook beschadiging. Zeker als er lijm op bijv. de vleugels komt of dat een vleugel in de knel komt, wat ik wel eens heb gehad bij een aangepaarde moer in een merktoestelletje. Over het algemeen gaat het meestal goed.

Niettemin heb ik gisteren twee moeren tot twee keer toe moeten merken, omdat het merkje er weer afviel :doh: . Een tweede keer lijmen geeft al gauw extra gedoe, maar ook sneller lijmresten. Ik vermoed dat mijn lijm slechter is geworden en ik heb dan ook nieuwe gekocht (maar helaas gisteren had ik deze niet bij me). Uiteindelijk is het allemaal goed afgelopen.
Merken voor de aanparing heeft toch ook voordelen. Simpelweg dat je de moer snel kunt vinden bij een snelle inspectie in een klein volkje. Ook in volle kirchainers kan het soms zoeken zijn, zeker als zij van de raatjes afstapt of in het vliegat gaat zitten. Bij een aanparing op een eiland/bevructingsstation/onderzoek zou ik het zeker de onbevruchte moer gaan merken. Als je een beetje vroorzichtig bent dan valt het mee, maar het is een risico. Met 10 dagen weet ik meer. Wordt vervolgd.
JP

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door Dirk C » do 12 mei 2011, 20:50

JP,
Als je secondenlijm (gel) gebruikt lossen je plaatjes niet meer.
Ik gebruik die andere lijm niet meer omdat ze idd regelmatig lossen en die secondenlijm is veel eenvoudiger en netter. :dance:
De plaatjes hangen trouwens ook meteen vast. Bijkomende voordeel is dat na enkele seconden de geur weg is en dat kan van de bijgeleverde lijm niet gezegd worden. Gevolg daarvan is dat ik met secondenlijm nooit inballen van pas gemerkt moertje meegemaakt heb, met die ander lijm wel.
Als ik secondenlijm gebruik en ik kom een ongemerkte moer tegen weet ik zeker dat het een nieuwe is. Met die andere steeds kijken naar lijmresten om te zien of het een nieuwe of de oude moer is. :doh:

groeten,
Dirk

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 12 mei 2011, 21:12

Ja het is vervelend om te moeten constateren dat weer een merkje afgevallen is. Je zoekt op een bepaalde kleur wat er dan niet is en dat maakt het lastiger.
Ik heb ook een wel een tubetje seconde lijm (stink behoorlijk en lijkt me zeer irriterend voor de ogen, en al helemaal voor een Koningin!!). Zit wel een handig tuitje op. Overigens trekt die lijm ook draden (zo'n draad moet dan niet over de vleugels vallen. Of is gel wat anders? Ik geloof het zeker dat secondelijm niet meer los raakt. In de vereniging gebruiken sommige imkers houtlijm (geloof ik) aangezien hun lijm vaak uithard in flesje (heb ik nooit last van). Graag reactie.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 12 mei 2011, 21:18

Op een gegeven moment gaat het ook om tijd: als ik meer dan 20 moeren moet merken, waarvan ik de helft nog eens moet merken, kost dat mij gauw een paar uur extra (opnieuw Koninginnen opzoeken en merken etc). En ik wil graag zoveel mogelijk uit 1 dag halen....stukjes hier schijven, werken, eens een pintje pakken, etc.
JP

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door Dirk C » do 12 mei 2011, 21:47

Van draden trekken heb ik met die gel geen last.
Je kan perfect doseren en als je het dopje er dadelijk op doet kan je er makkelijk een gans seizoen mee merken.

groeten,
Dirk

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 12 mei 2011, 22:35

Ik zal eens kijken dat op mijn seconde lijm ook gel staat vermeld (die van mij 'meurt' overigens enorm). Trouwens er schijnt zelfs een tipper te zijn waarmee je heel precies mee kunt doseren (Ideaal voor talloze nauwkeurige reparaties in en om het huis :P ) Wel 53 euro. Lijkt me een beetje overbdig.

JP
JP

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door semar » vr 13 mei 2011, 12:03

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ja het is vervelend om te moeten constateren dat weer een merkje afgevallen is. Je zoekt op een bepaalde kleur wat er dan niet is en dat maakt het lastiger.
Ik heb ook een wel een tubetje seconde lijm (stink behoorlijk en lijkt me zeer irriterend voor de ogen, en al helemaal voor een Koningin!!). Zit wel een handig tuitje op. Overigens trekt die lijm ook draden (zo'n draad moet dan niet over de vleugels vallen. Of is gel wat anders? Ik geloof het zeker dat secondelijm niet meer los raakt. In de vereniging gebruiken sommige imkers houtlijm (geloof ik) aangezien hun lijm vaak uithard in flesje (heb ik nooit last van). Graag reactie.

ik gebruik de sets met nagellak, maar een keer aantippen, nog nooit de kleur verloren.
als na jaren de lak wat dik wordt een drupeltje nagellakthiner en je gaat weer.
je kunt de moer een paar minutjes in een kluisje houden tot de geur van de lijm lak/lijm weg is.
(heb trouwens bij direckt loslaten ook nog geen inballen meegemaakt), inballen wordt volgens mij door een aantal facktoren getrigert.
als een moer in het verkeerde deel van de kast terecht komt (de bijen verwachten een moer alleen in het broednest), de balangrijkste het gedrag van de koningin zelf. rustige moeren die wat langzaker lopen worden nooit (afklopen) gebald, moeren die bang zijn en rondrennen brengen de bijen in alarm stemming en ballen komt dan voor.
Een moer die al gesloten broed heeft is veel minder een ´paniekkip´dan een moertje dat pas begingt.

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)

ps. vroeger had ik wel eens last van inballen bij de oude holandse bij (moeren die rondrennen en zich aktief proberen te vertoppen). Sinds ik met rustigere bijen (buckfast) werk gebeurd dat niet meer.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 13 mei 2011, 14:22

Mijn opa gebruikte ook altijd nagellak (van mijn oma :D ).
Op zich vind ik de opalith plaatjes een mooi systeem (en het is wel handig als je ze nog eens iets met nummers wilt doen). Het enige nadeel is dat ze er weer vanaf vallen. Maar secondelijm (gel) gaat dit euvel verhelpen en ik heb thuis nog een tubetje liggen :lol: .
Ik heb ook wel met typex gewerkt, maar na een tijd kunnen de bijen daar toch aan beginnen knagen. Het vervaagd wat....

Over inballingsgevaar: ik heb jaren terug een aantal buckfastkoninginnen gekregen van Joost Peschier. Meerdere van deze koningnnen werden ingebald (door hun eigen bijen). Samen met de grote roofdrift van buckfastbijen is dat een van redenen geweest dat ik met buckfast ben gestopt.
Met mijn bijen heb ik dat eigenlijk nog nooit last gehad van inballing. Na de inballingen bij de buckfastkoninginnen heb ik steevast de koninginnen teruggezet met honing op hun rug voor een betere aanname. Nu ben ik daar (gelukkig) weer van afgestapt. Zet de koninginnen altijd in het broednest terug tussen de ramen (eerst de ramen erin). Zie ze dan nog eventjes na. Heel soms beetje rook nageven.

Ik ben er nog niet zo zeker van dat schrikachtige moeren sneller worden ingebald. En mijn ervaring met 'Hollandse' moeren is dus tegenovergesteld. Juist snelle moeren die meteen in het broednest duiken, lopen volgens mij minder kans. Het is lastig te zeggen, wat het nou precies veroorzaakt. Er zijn hier op het forum al meermaals lange discussies geweest over inballing en de oorzaken hiervan.

JP
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten