Fotosessie koninginnenteelt ea. 2009-2014

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door Albert Stoter » di 05 mar 2013, 10:10

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Dag Albert,

wil je zelf ook gan stimuleren?

gr
JP, heb je die Imkerpedia pagina wel gelezen?

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 05 mar 2013, 12:30

Neen Albert,

nog niet gelezen.

gr
JP
JP

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door LWPisa » vr 31 mei 2013, 20:59

Ter datering: koudste voorjaar sinds 1962. Alles is laat. De braam bloeit hier nog niet nu.

Ik citeer de website van het KNMI:

" Op 23 mei bereikte de maximumtemperatuur een dieptepunt. Het werd in De Bilt slechts 10,4 graden. De afgelopen dertig jaar is het zo laat in mei niet zo koud geweest. Bovendien werd die dag op enkele KNMI-weerstations natte sneeuw waargenomen. Dat is heel uitzonderlijk zo laat in de lente. Tot voor kort was 17 mei (1935) de laatste datum waarop op een KNMI-station nog sneeuw is waargenomen.

Alle vijf maanden van 2013 zijn tot nu toe kouder verlopen dan normaal. In 2010 kwam voor het laatst ook een periode voor met vijf koude maanden op rij. Het koude karakter van de lente komt ook tot uiting in het aantal vorstdagen (minimumtemperatuur lager dan 0,0 graden). De lente van 2013 telde in De Bilt 28 vorstdagen tegen twaalf normaal."

Na mijn verhuizing heb ik gelukkig een stand erbij, dicht bij huis. Met flink dracht wel (nu), rand van een oud rijk dorp en veel "ecologisch" parklandschap. De testvolken die er staan mankeren niks, ze groeien goed, dus het habitat lijkt OK. Gezien de hoeveelheid distels ea zou het zomers wel kunnen honingen. Er kunnen dus afleggers heen voor een beperkte moerenteelt en een honingvolk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door LWPisa » zo 30 jun 2013, 15:07

Mijn schone was raakte op. Tijd voor experimentatie.

Weggooibare smelter voor in de oven. Werkt goed. Geen gedoe met vieze pannen, zonnewasmelters zonder zon, sissende hete stoomgeneratoren...gewoon rustig laten smelten en weggooien na gebruik. Dit zou makkelijk op te schalen zijn maar ik heb alleen was nodig voor moerdoppen en startstrips.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door LWPisa » zo 07 jul 2013, 19:32

Met dit weer (eindelijk) doen de bijen het pas goed. Wat plaatjes van leuke volken en natuurbouw.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 16 jul 2013, 10:35

Ik zou hier nog eens willen terug komen op het maken van fondant: vanochtend gedaan. Koud kunstje in figuurlijke zin.
Mijn recept is wel iets anders dan dat van Lennard: 50 gr glucose, 600 gr water en 2000 gr suiker.
Ik heb alleen wel wat een krakkemikkege themormeter (een 40-jarige kwikthermometer tot 200 graden; waarbij het oppassen geblazen is dat ik hem niet breek, want dan zijn de rapen gaar. Die dingen zijn al lang verboden.

Tijdens het afkoelingsproces ben ik blijven roeren/omscheppen met een eetlepel (voorzichtig met de anti-aanbaklaag van mijn wok) . Een flexibele kunstoffen spatel is te 'slap'.
Het ligt nu in de koelkast. Ben benieuwd hoe de constitentie gaat worden., De laatste restsjes moest ik bijna uit de pan schrapen maar in de massa is het wel mooi zacht. Ben benieuwd of dit morgen na een nacht koelen nog zo is.

Toch wel handig dat ik dit zelf kunt maken. De dichtbijzijnde bijenwinkel is toch half uur rijden. En als je snel iets nodig bent.
Ik wil de jonge volkjes meer suikerdeeg voeren ipv suikersiroop. De jonge volkjes die ik heb behandeld met oxaalzuur (althans dat vermoeden heb ik) nemen niet goed suikerwater op uit de voerbak :neutral: maar wel suikerdeeg.


groet
JP

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door LWPisa » di 16 jul 2013, 10:49

Jelte,

Ik ben gestopt met het zelf maken van deeg. Hoewel het door bijenvolken wel goed wordt opgenomen, zeker in een zak met een gat op het volk.

Bij gebruik in kooitjes droogt het toch te veel uit en qua prijs en hoeveelheid werk is het niet gunstig als je meer kilo's nodig hebt.
Het proces vraagt erg veel energie en suiker kost ook een euro de kilo ongeveer.

Commercieel suikerdeeg kost 18-20 euro/12 kilo.

Lennard

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door FerryB » di 16 jul 2013, 13:45

Bij het Ielgat 17,25 euro voor een doos van 12.5 kg.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door LWPisa » vr 30 mei 2014, 21:41

We zijn weer een jaar verder.

Ter datering: extreem warme winter (maar een paar dagen met vorst!) en 5 maanden lang een extreem warm voorjaar. Veel honing van het vroege voorjaar. Een koudeperiode de week voor 30 mei met veel regen en wind betekende geen acacia- of zware bramendracht, hoewel de braam nog wel zou kunnen geven als het NU mooi weer blijft. De aanstaande linde zou na alle water wel eens goed kunnen zijn.

Dit jaar geen teelt voor de verkoop, ik heb het te druk en heb besloten eens extensief bijen te houden, beetje splitsen, op mijn gemak leuke porties honing winnen van mijn verschillende standen, genoeg voor vrienden en familie. Ik heb een grote behoefte aan oude raat voor mijn wasmottenkweek, zodra broed van een broedaflegger is uitgelopen snijd ik de raat uit en mogen ze vrijwel alles opnieuw bouwen. Prachtig, donkere glanzende bijen op hun witte jonge raten.

Extensief bijen houden is voor mij minder controle en gesjouw met afleggers...en komt er dus wel eens een zwerm af. Het blijft spectaculair.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het afgezwermde volk is nog flink sterk, 2 kwakers in een kastje gedaan. Met mooi weer kan dit volk een leuke bak honing leveren, ik hoop op veel distel en andere eenjarigen, daar staat het hier goed vol mee.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 30 mei 2014, 22:27

He Lennart.

Leuke fotos.
Waar gebruik jij de H2O2 voor?

gr.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten