Bevruchtingsstation Vlieland

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
gerritf
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 07 mei 2008, 11:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bevruchtingsstation Vlieland

Bericht door gerritf » ma 11 mei 2009, 22:28

De tijd van het koninginnen telen staat weer voor de deur. Het leek mij derhalve van belang om het teeltschema voor Vlieland te gaan vermelden. Want voor je het weet ben je te laat met de benodigde voorbereidingen.

Periode overlarven kastjes kastjes kastjes
bevolken aanleveren afhalen

1e 27-05-09 08-06-09 13-06-09 28-06-09
2e 10-06-09 22-06-09 27-06-09 12-07-09


Inlichtingen, aanlever- en afhaaladres;

Gerrit Freije
Oude Zeegserweg 11
9471 PT Zuidlaren

T 050 4092584
E g.freije(APENSTAART)hetnet.nl

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Bevruchtingsstation Vlieland

Bericht door heidecap » di 12 mei 2009, 20:45

Beste Gerrit,

wat je hier opschrijft is allemaal wel heel erg cryptisch.

Er resteren bij mij nog diverse vragen :

1) om welk ras gaat het ? bastaardbijen ?
2) wat is de door jou voorgestelde overlarfdag ?
3) wat betekend "kastjes, kastjes, kastjes" ?
4) wanneer moet ik de volken aanleveren ?
5) Op welke datum kan ik de volken afhalen ?

Thanx, Thomas

Gebruikersavatar
pxsloot
Berichten: 162
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 16:21
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bevruchtingsstation Vlieland

Bericht door pxsloot » di 12 mei 2009, 21:55

tabelletje is zo te zien de mist in gegaan.
Dit lijkt me de bedoeling:

Code: Selecteer alles

Periode overlarven kastjes    kastjes    kastjes
                   bevolken   aanleveren afhalen

1e      27-05-09   08-06-09   13-06-09   28-06-09
2e      10-06-09   22-06-09   27-06-09   12-07-09



grgr

Peter S.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Bevruchtingsstation Vlieland

Bericht door Tieme » do 14 mei 2009, 16:55

Thomas,

Het bevruchtingsstation Vlieland biedt de mogelijkheid om koninginnen te laten bevruchten met raszuivere darren van de Carnica van Schiermonnikoog. (Zie ook bijenhouden vorige maand het artikel van M.J. Duchateau).

Hiervan kun je profiteren als je zachtaardigheid wilt in telen in je volken. Maar vooral profiteren hiervan diegenen die hun Carnica moeren raszuiver willen laten bevruchten.

groeten,

Tieme

gerritf
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 07 mei 2008, 11:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bevruchtingsstation Vlieland

Bericht door gerritf » vr 15 mei 2009, 11:16

heidecap schreef:
Beste Gerrit,

wat je hier opschrijft is allemaal wel heel erg cryptisch.

Er resteren bij mij nog diverse vragen :

1) om welk ras gaat het ? bastaardbijen ?
2) wat is de door jou voorgestelde overlarfdag ?
3) wat betekend "kastjes, kastjes, kastjes" ?
4) wanneer moet ik de volken aanleveren ?
5) Op welke datum kan ik de volken afhalen ?

Thanx, Thomas


gerritf
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 07 mei 2008, 11:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bevruchtingsstation Vlieland

Bericht door gerritf » vr 15 mei 2009, 11:50

Bevruchtingsstand Vlieland
De tabel is om voor mij onduidelijke reden de mist in gegaan. PXSloot heeft de vertaling goed gedaan in zijn reactie (voor Heidecap). Daarvoor bedankt. De aanvulling van Tieme is ook OK (ook bedankt). Het station op Vlieland functioneert dit jaar voor de tweede keer voor de Nederlandse imkerij dank zij de inzet van vrijwilligers.
Vorig jaar heb ik 16 moeren laten bevruchten op Vlieland. De moeren waren nageteeld van carnica Troisec/Hofmann (teler Verslegers uit Neeroeteren (België). Ze zijn gekruist met darren de zeer zachtaardige Schierpopulatie. De resultaten zijn mede door het heterosis effect uitstekend. Zeer zachtaardig, grote volken en nu al 25 kg honing per volk op het koolzaad.
Dit jaar ga ik op Vlieland ook kruisen met een nieuwe Troisec eveneens van Verslegers. Het is de 7005 afkomstig uit Duitsland en aan hem ter beschikking gesteld door een groep Belgische imkers (kostte € 360,00).
Als de teelt slaagt heb ik mogelijk eind juni wel wat bevruchte moeren over. Eventueel te leveren op drie ramen, vooral voor degenen die op carnica willen overgaan of hiermee willen starten.
Er is nog plaats voor bevruchtingsvolkjes op Vlieland.

T 050 4092584
E g.freije(APENSTAART)hetnet.nl

gerritf
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 07 mei 2008, 11:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bevruchtingsstation Vlieland

Bericht door gerritf » ma 08 jun 2009, 23:21

Bevruchtingsstation Vlieland

Wie er nog mee wil met bevruchtingsvolkjes voor de 2e periode, dan is het zaak om woensdag 10 juni te gaan overlarven. De kastjes kunnen worden bevolkt (koningin en jonge werkbijen) op 22 juni.
Kastjes aanleveren op zaterdag 27 juni en weer afhalen op 12 juli.

Nadere informatie, voorwaarden, aanleveren en afhalen:
Gerrit Freije, beheerder
Oude Zeegserweg 11
9471 PT Zuidlaren
Tel. 050 4092584 E-mail: g.freije(APENSTAART)hetnet.nl

lieven busschaert
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bevruchtingsstation Vlieland

Bericht door lieven busschaert » ma 22 jun 2009, 09:10

Zijn er bij jullie ook koninginnen te bestellen?
En zo niet, waar zou ik er kunnen verkrijgen?
bedankt voor de info!

Job van Praagh
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Locatie: Germany
Contacteer:

Re: Bevruchtingsstation Vlieland

Bericht door Job van Praagh » zo 28 jun 2009, 18:05

gerritf schreef:
Bevruchtingsstand Vlieland
De tabel is om voor mij onduidelijke reden de mist in gegaan. PXSloot heeft de vertaling goed gedaan in zijn reactie (voor Heidecap). Daarvoor bedankt. De aanvulling van Tieme is ook OK (ook bedankt). Het station op Vlieland functioneert dit jaar voor de tweede keer voor de Nederlandse imkerij dank zij de inzet van vrijwilligers.
Vorig jaar heb ik 16 moeren laten bevruchten op Vlieland. De moeren waren nageteeld van carnica Troisec/Hofmann (teler Verslegers uit Neeroeteren (België). Ze zijn gekruist met darren de zeer zachtaardige Schierpopulatie. De resultaten zijn mede door het heterosis effect uitstekend. Zeer zachtaardig, grote volken en nu al 25 kg honing per volk op het koolzaad.
Dit jaar ga ik op Vlieland ook kruisen met een nieuwe Troisec eveneens van Verslegers. Het is de 7005 afkomstig uit Duitsland en aan hem ter beschikking gesteld door een groep Belgische imkers (kostte € 360,00).
Als de teelt slaagt heb ik mogelijk eind juni wel wat bevruchte moeren over. Eventueel te leveren op drie ramen, vooral voor degenen die op carnica willen overgaan of hiermee willen starten.
Er is nog plaats voor bevruchtingsvolkjes op Vlieland.

T 050 4092584
E g.freije(APENSTAART)hetnet.nl

Job van Praagh
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Locatie: Germany
Contacteer:

Re: Bevruchtingsstation Vlieland

Bericht door Job van Praagh » zo 28 jun 2009, 18:13

Beste Gerrit F en andere Forumlezers,

1. Sorry heb "met quote" inmiddels "begrepen".
2. Als ik jouw omschrijvinmg van de darrenvolken (=jouw eigen volken) op Vlieland goed heb begrepen, zijn het de "nageteeld van carnica Troisec/Hofmann (teler Verslegers uit Neeroeteren (België)" moeren, en vervolgens op Schier 2008 bevrucht. Indien dit zo is kan je niet schrijven, dat dit jaar men op Vlieland zijn jonge moeren door Schier-darren kan laten bevruchten. DE moeren leveren :"nageteeld van carnica Troisec/Hofmann (teler Verslegers uit Neeroeteren (België)" darren, waarbij nog na te gaan is, waar de originele moer (waarvan jij hebt nageteeld) bevrucht is.

groeten,

JOB

gerritf schreef:
Bevruchtingsstand Vlieland
De tabel is om voor mij onduidelijke reden de mist in gegaan. PXSloot heeft de vertaling goed gedaan in zijn reactie (voor Heidecap). Daarvoor bedankt. De aanvulling van Tieme is ook OK (ook bedankt). Het station op Vlieland functioneert dit jaar voor de tweede keer voor de Nederlandse imkerij dank zij de inzet van vrijwilligers.
Vorig jaar heb ik 16 moeren laten bevruchten op Vlieland. De moeren waren nageteeld van carnica Troisec/Hofmann (teler Verslegers uit Neeroeteren (België). Ze zijn gekruist met darren de zeer zachtaardige Schierpopulatie. De resultaten zijn mede door het heterosis effect uitstekend. Zeer zachtaardig, grote volken en nu al 25 kg honing per volk op het koolzaad.
Dit jaar ga ik op Vlieland ook kruisen met een nieuwe Troisec eveneens van Verslegers. Het is de 7005 afkomstig uit Duitsland en aan hem ter beschikking gesteld door een groep Belgische imkers (kostte € 360,00).
Als de teelt slaagt heb ik mogelijk eind juni wel wat bevruchte moeren over. Eventueel te leveren op drie ramen, vooral voor degenen die op carnica willen overgaan of hiermee willen starten.
Er is nog plaats voor bevruchtingsvolkjes op Vlieland.

T 050 4092584
E g.freije(APENSTAART)hetnet.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten