6 koninginnen ingevoerd in apidea

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
remolen
Berichten: 509
Lid geworden op: wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Assen
Contacteer:

6 koninginnen ingevoerd in apidea

Bericht door remolen » di 19 mei 2009, 13:23

vandaag jonge bijen in 6 apidea's gedaan. Daarna 3 uur gewacht. En toen de pas geboren koninginnen ingevoerd. erg spannend! De bijen bruisten behoorlijk. Heb ze in het koel en donker gezet nu. Als de jonge onbevruchte koningin er bij komt is het dan gewoon dat het volk rustiger wordt? of voelen ze zich zo opgesloten dat ze blijven bruisen eerst. ?

Arjan Sleurink
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 mar 2009, 14:41
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: 6 koninginnen ingevoerd in apidea

Bericht door Arjan Sleurink » di 19 mei 2009, 19:35

Hou ons op de hoogte. Ik ben benieuwd of het gaat lukken. Ik zit er zelf over te denken dit ook te doen, maar volgens mijn mentor zal dit waarschijnlijk niet lukken.

Dus ik ben benieuwd. Komen die jonge bijen ook uit volken die zelf al doppen hadden aangezet?

Arjan

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: 6 koninginnen ingevoerd in apidea

Bericht door Gerard van Gastel » di 19 mei 2009, 21:17

Waarom zou dit niet lukken? Op deze manier zet ik vaak jonge volkjes op. Onder andere met jonge koninginnen van Hennie Kroese met de post thuisgestuurd. Werkt prima! Zowel in apidea maar ook 3-ramers.

Gebruikersavatar
ainanc
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: 6 koninginnen ingevoerd in apidea

Bericht door ainanc » di 19 mei 2009, 21:55

Waarom zou het niet lukken. Ik heb het vorig jaar gedaan met 4 apidea's. Dit jaar worden het er 5. Je moet ze wel over 3 weken, als de moer legt, overzetten op een groter kast of een broedbak en een voerbak kopen voor de apidea. Kunnen ze weer een maand verder denk ik.

Abdurr Inanc

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: 6 koninginnen ingevoerd in apidea

Bericht door heidecap » di 19 mei 2009, 22:04

remolen schreef:Als de jonge onbevruchte koningin er bij komt is het dan gewoon dat het volk rustiger wordt? of voelen ze zich zo opgesloten dat ze blijven bruisen eerst. ?



Als ze voorlopig hevig blijven bruisen is dat normaal.
Vergeet niet ze lag genoeg koel en donker te isoleren. Minimaal 2 dagen!! Beter 3. Vervolgens beslist NIET in de buurt zetten van sterke volgen want de Apidea is zo leeg!


Thomas

Gebruikersavatar
ainanc
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: 6 koninginnen ingevoerd in apidea

Bericht door ainanc » di 19 mei 2009, 22:25

Misschien is het beter van die 2-3 dagen koel etc. maar ik heb het ook wel eens gelijk in de kast gedaan met een dopje of moer in een kluisje met voerdeeg. werkt ook wel. Door drukte heb je soms geen tijd om op tijd de apidea's klaar te zetten, vandaar zou men dus ook dezelfde uur de apidea klaar kunnen zetten.

Abdurr Inanc

Arjan Sleurink
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 mar 2009, 14:41
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: 6 koninginnen ingevoerd in apidea

Bericht door Arjan Sleurink » wo 20 mei 2009, 17:10

Ik had namelijk het volgende plan:

Ik heb nu een broedaflegger waarvan zaterdag de jonge koninginnen uitkomen.
Ik wil dan 1 koningin laten inlopen en 1 of 2 opvangen in kooitje.

Even van te voren wil ik een 3 ramer met jonge bijen van mijn hoofdvolk afhalen.

Nadat deze ongeveer (zoals jullie al beschreven) 3 uur heeft gestaan de jonge koningin met kooitje met stukje voerdeeg erin doen.

Dan is het dus de bedoeling dat het volk de jonge koningin zo accepteerd.


Ik weet niet of ik dingen over het hoofd zie of iets derlijks of dit uberhaupt wel in een 3 (of misschien 6) raams kastje kan.

Arjan

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: 6 koninginnen ingevoerd in apidea

Bericht door Gerard van Gastel » wo 20 mei 2009, 18:43

Arjan, dat gaat zeker lukken in een 3 raams kastje (een 6 raams is wel erg groot voor zoiets).
Als het tenminste lukt om een jonge koningin 'te pakken' te krijgen...
Het gaat nogal eens mis, omdat je de doppen te vroeg opent, of je bent al te laat en ze zijn al geruimd.
Maar goed, het is het proberen waard.
We horen het zaterdag wel van je.

Gebruikersavatar
jawi
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: 6 koninginnen ingevoerd in apidea

Bericht door jawi » wo 20 mei 2009, 19:59

In principe hoeven er toch geen doppen gebroken te worden bij een broedaflegger? Het risico dat ze gaan zwermen lijkt mij te verwaarlozen?

Jan-Willem

Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: 6 koninginnen ingevoerd in apidea

Bericht door Astrid Schoots » do 21 mei 2009, 17:01

remolen schreef:
vandaag jonge bijen in 6 apidea's gedaan. Daarna 3 uur gewacht. En toen de pas geboren koninginnen ingevoerd. erg spannend! De bijen bruisten behoorlijk. Heb ze in het koel en donker gezet nu. Als de jonge onbevruchte koningin er bij komt is het dan gewoon dat het volk rustiger wordt? of voelen ze zich zo opgesloten dat ze blijven bruisen eerst. ?
- Als je bijen en jonge koninginnen uit hetzelfde volk hebt genomen hoef je niet drie uur te wachten. Beter zelfs van niet, want op het moment dat je de bijen in het kastje doet gaan ze direct flink stertselen maar vliegen niet op; je kan dan rustig en secuur de moer erbij doen. Wacht je een paar uur, dan bruist de hele boel eruit en ben je een deel van je bijen kwijt zo gauw je het dekseltje open doet.
- Het is wel belangrijk om jonge bijen te nemen (voor de verdraagzaamheid, en om raat en broed op te kunnen bouwen). De emmer met afgeslagen bijen niet direct benevelen maar eerst een beetje husselen: dan vliegen de haalbijen eruit en houd je vanzelf de jonkies over.
- Je vraagt of de bijen met de jonge onbevruchte moer erbij toch nog niet rustiger worden. Nee, want de moer moet eerst 'rijpen' en voldoende feromonen ontwikkelen. Ook moet het volkje een nieuwe samenhang krijgen. Mijn ervaring is dat als je na twee dagen het kastje open doet, je toch nog teveel bijen verliest, ook als ze ver van een groot volk staan. Pas na vier dagen vrijlaten blijft bijna elke bij in het nieuwe volkje. Bovendien gaat de moer de eerste paar dagen toch nog niet op bruidsvlucht.
Astrid

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten