plaats apidea kastjes

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:
plaats apidea kastjes

Bericht door remolen » wo 20 mei 2009, 20:37

Mijn hoofdvolken staan in de tuin. Achter in de tuin. Die tuin is niet zo groot. Maar goed. Nu moet ik dus apidea's neer zetten. de voortuin is geen optie ivm spelende voetballende kinderen.

dat wordt dus de achtertuin. Maar ik heb al begrepen dat ze niet bij het hoofdvolk mogen staan. omdat ze dan leeglopen. Nu heb ik het idee opgevat om de apidea kastjes op onze dakkapel neer te zetten. Dat is ongeveer 10 meter van de "bijenstal" en dan dus nog een paar meter omhoog. Is dat een goede plaats? Ze zullen niet zo heel gemakkelijk naar de andere bijen vliegen omdat deze kant goed is afgeschermd. er staan een schutting van 2 meter voor en daar dicht boven groeit een dichte hazelaar. Alleen de rechterkant is open en dat is de kant die het verst van de woning ligt..

Iemand hier een id over of dit goed lijkt? Anders moet ik morgen als ik de apidea's neer zet en open zet ze nog ergens anders stallen maar ik zou zo niet weten waar ik wil ze graag dicht bij huis houden.

groet Rene

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: plaats apidea kastjes

Bericht door Bart de Coo » wo 20 mei 2009, 21:45

Ik heb hetzelfde probleem als jij. Ik wil zeer binnenkort ook jonge moertjes in bevruchtingskastjes stoppen en ik weet ook niet zo goed hoe ik dat moet regelen met het oog op de afvliegende bijen. De afgelopen jaren haalde ik telkens bijen van mijn volken die een paar kilometer verderop staan, dus dat ging wel goed.

Ik denk dat ik een flinke soepkom bijen in het kastje doe, met een lekkere kluit suikerdeeg erbij, en vervolgens laat ik de kastjes afgesloten een paar dagen staan op een koel en donker plekje, een dagje of drie. Volgens mij is dat de truc.


Groet,

Bart

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: plaats apidea kastjes

Bericht door remolen » wo 20 mei 2009, 21:48

ja bart ze staan nu bij mij voor de tweede dag. Morgen dag 3.. en dan gaan ze tegen het schemer open. Op hoop van zegen.


groet Rene

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: plaats apidea kastjes

Bericht door heidecap » wo 20 mei 2009, 22:08

Bart, jouw probleem is gemakkelijk op te lossen.
Klop bijen uit de honingkamer (veel jonge bijen) af in een emmer.
Schud de emmer voorzichtig een paar keer. De vliegbijen zullen opvliegen en terugvliegen, voornamelijk de jonge bijen die zich nog niet buiten de kast hebben georienteerd zullen in de emmer achterblijven. Gebruik deze, dat is beter dan de apidea vol te proppen met vliegbijen.

Rene, de door jou geschetste plek is prima natuurlijk maar wel wat gekunsteld. Ik weet niet met welk ras jij imkert, maar is het geen idee om aan een bevriend imker te vragen of je ze aldaar tijdelijk mag plaatsen, heb je meteen een sloot gewenste darren ter beschikking.

Thomas

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: plaats apidea kastjes

Bericht door Bart de Coo » wo 20 mei 2009, 23:35

Goeie Thomas, dankjewel.

Leuk om even het volgende op te merken. Ik heb nu drie vegers naast elkaar op de stal staan. Een veger komt van ongeveer 3 km verderop en de andere 2 komen van de stal zelf. De veger die ik 3 km heb weggebracht, vloog vanaf dag 1 volop. Bijvoeren is haast een formaliteit. De andere 2 vegers zijn de kast niet uit te branden. Ik heb ze afgelopen zondag gemaakt. Dus als je de kans hebt: neem bijen voor je moertjes van een andere stand.

Nog een tip die Piet Jager ooit eens gaf. Schep een zwerm. Dan blijft er altijd een pluk bijen hangen op de plaats waar eerst de hele zwerm hing. Stop een onbevrucht moertje in een kooitje. Prik het kooitje vast in een minikorfje of bevestig haar in een kastje of zo. Plaats korfje of kastje over over of heel dichtbij het plukje bijen. De bijen zullen naar de onbevruchte moer lopen en je moervolkje is opgezet. Maar ja, dan moet je maar net tegelijkertijd een onbevrucht moertje en een zwerm hebben.

Groet,

Bart

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: plaats apidea kastjes

Bericht door remolen » do 21 mei 2009, 09:46

ik imker met carnica bijtjes. :)

dus imker genoeg in de buurt. maar kwil ze zo graag bij huis houden! haha

groet REne

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten