bevruchte koningin invoeren.

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
J.R.
Berichten:318
Lid geworden op:ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds:2005
Aantal volken:5
Bijenras(sen):mellifera
Locatie:Marum Nederland
Contacteer:
bevruchte koningin invoeren.

Bericht door J.R. » do 28 mei 2009, 21:39

Hallo,

Via een poolse kennis krijg ik volgende week woensdag een
bevruchte zwarte poolse koningin.
Onze bijen zijn ook redelijk donker, maar spreken geen pools
Hoe kan ik deze koningin nu het beste invoeren.
Moet het in een zesramer,met jonge bijen enz.

Alvast bedankt, groet,

Jan Ritsma

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: bevruchte koningin invoeren.

Bericht door heidecap » do 28 mei 2009, 22:33

Jan, beter niet naar de bekende weg vragen, maar zoekfunctie gebruiken op "invoeren koningin" of iets dergelijks ...

Heb er wel van gehoord dat sommige vrouwen uit Polen komen, maar ... koninginnen ... bezint eer ge begint ...

Thomas


P.S : waarom van verre halen wat dichtbij te vinden is ... ????

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bevruchte koningin invoeren.

Bericht door Dirk Blanken » do 28 mei 2009, 22:42

Jan, ik zou een klein volkje maken uit een volk met rustige bijen, gewoon ernaast.
Het volkje vliegt af dus blijven alleen jonge bijen over dan de nieuwe van de leg af zijnde moer plaatsen:

In een kooitje.
Of in een kunstdop

Dirk

dertiende

J.R.
Berichten:318
Lid geworden op:ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds:2005
Aantal volken:5
Bijenras(sen):mellifera
Locatie:Marum Nederland
Contacteer:

Re: bevruchte koningin invoeren.

Bericht door J.R. » vr 29 mei 2009, 20:35

heidecap schreef:
Jan, beter niet naar de bekende weg vragen, maar zoekfunctie gebruiken op "invoeren koningin" of iets dergelijks ...

Heb er wel van gehoord dat sommige vrouwen uit Polen komen, maar ... koninginnen ... bezint eer ge begint ...

Thomas


P.S : waarom van verre halen wat dichtbij te vinden is ... ????
Hallo Thomas,
de zoekfunctie heb ik wel eerst gebruikt, maar ik zag door de bijen
de koningin niet meer(door de bomen het bos) en aangezien ik weinig tijd heb om dat eerst uit te spitten dacht ik zo wel enkele reacties te krijgen.
voor wat betreft deze poolse dame is uit een oude zwarte lijn,
waar geen vreemde invloed in zit.
Vandaar mijn interesse,

Dirk bedankd voor jou reactie gaat een klein volkje maken met jonge bijen.

Groet,

Jan Ritsma

forumkrant
Berichten:16
Lid geworden op:vr 18 jun 2004, 19:38
Contacteer:

Re: bevruchte koningin invoeren.

Bericht door forumkrant » za 30 mei 2009, 07:41

Heel soms schrijft iemand wel eens iets verschrikkelijk zinnigs op het forum. Dat knip en plak ik dan en dat bewaar ik dan als Word-bestand. Deze tekst knip en plak ik weer terug. Hij is geschreven door Albert de Wilde:

Dirk schreef het al: 100% zekerheid heb je nooit bij het invoeren van een moer van een ander ras. Je kunt echter het geluk wel een handje helpen, zodat ruim 90% zekerheid te halen is. Dat gaat als volgt:

Sla van een volk 6 à 7 ramen bijen af in een 6-ramer. Haal uit dit volk 2 ramen met oud verzegeld of uitlopend broed, liefst zonder open broed, maar als het niet anders kan, dan maar met enkele cellen open broed (en opletten dat er geen doppen op zitten). Je doet dit ongeveer 10 à 12 dagen voordat je de nieuwe reeds bevruchte moer verwacht te ontvangen. Het volkje heeft naast de 2 broedramen in het midden uitgebouwde ramen met stuifmeel en verzegelde honing. Het kastje krijgt een nieuwe plek op de stand, zodat alle oude bijen zullen afvliegen. Je houdt zo uitsluitend jonge bijen over. De vliegopening maak je flink kleiner om roverij te voorkomen.

Na 10 dagen kijk je voor de zekerheid dit volkje na op doppen en verwijdert die als ze er zijn. Dan zijn ze zeker hopeloos moerloos (als ze het nog niet waren) en in een zeer goede conditie om een nieuwe leggende moer te ontvangen.

Zodra de moer er is deze tegen de avond in een afgesloten Nicothuisje met volle voorraadruimte suikerdeeg aan een spijker tussen de broedramen hangen. Meegeleverde verzorgingsbijen kun je van tevoren verwijderen, maar strict noodzakelijk is het niet, ondanks verhalen daarover die andersluidend zijn. Ik heb beide methoden veel toegepast en geen verschil gezien in aanname. Het gaat in beide gevallen even goed.

Maak de volgende avond het volkje open en kijk of er rust heerst bij het Nicothuisje. Zo niet, dan weer sluiten en de avond daarop herhalen. Zo ja, dan het lipje van het huisje verwijderen, zodat de bijen de moer kunnen bevrijden door het suikerdeeg weg te vreten.

Dan 2 weken lang echt met rust laten, dus ook niet proberen snel even te kijken.
Na 14 dagen controleren of er broed in alle stadia is, niet naar de moer zoeken, maar wel letten op mogelijke vervangingsdoppen, meestal midden op de raat.
Als alles goed lijkt op dag 24 na de verbreking van het lipje van het invoerhuisje het volk opnieuw nazien op moergoedheid en eventuele vervangingsdoppen verwijderen.
Dit is een cruciaal moment voor het slagen van de invoer.

Op deze dag 24 zijn de eerste bijen (21 dagen) van de nieuwe moer uitgelopen, dus die van de eerste 3 dagen eitjes leggen. De oude bijen en de nieuwe bijen van een ander ras 'verstaan' elkaar niet. De communicatie verloopt niet zoals ze gewend waren en nu er al redelijk wat nieuwe bijen zijn (maar nog niet de meerderheid) zullen de oude bijen door de verwarrende communicatie de moer binnen enkele dagen inballen of afsteken en is de invoer mislukt.
Om dat te voorkomen wordt de 6-ramer (met weer een kleine opening) verplaatst binnen de stand, zodat de eerste (oudste) bijen zullen afvliegen. De moer verblijft dan uiteindelijk tussen haar eigen dochters en dan zal het verder goed gaan.

Bewerkt door - wilde op 24/08/2008 22:27:40




Groet,


Bart de Coo

(Even te lui om in te loggen onder eigen naam. Zit net de krant te maken.)

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: bevruchte koningin invoeren.

Bericht door Hans van der Post. » za 30 mei 2009, 09:01

Bart ik heb gezocht wat die ene van der Post jaren geleden schreef in de rubriek -Bedrijfsmethode - http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=129



Je weet dat bij het bijenhouden niet alles makkelijk is en als het gaat om een moer in te voeren is dit net zoiets als een orgaan transplanteren. Het past niet! Dus zal je de een aantal stappen moeten ondernemen.
Wat ik de laatste jaren met sukses doe is het volgende;
Ik zoek de moer op, zet deze terzijde vervolgens sla ik vier a vijf goed bezette ramen in een korf af. De korf doek ik op. Sprenkel wat suikerwater door de doek (oud gordijn) 100 cc. om maar iets te noemen.
Dit laat ik drie a vier uur in de schaduw - op lucht - staan, gaan verschrikkelijk te keer (als er een moer in zit dus niet) Hou je er het moerhuisje met moer er bij wordt het gonzen een octaaf lager (goed teken) nu moet je zien dat je het moerhuisje in de korf krijgt!

Je prepareert dit van tevoren d.w.z. je neemt een stuk raampjes draad dit rijg je vanuit de kop van de korf naar de buitenkant zodat je het moerhuisje met moer naar boven kunt trekken. Ahum dit is moeilijk in tekst weer te geven.
Dit geheel laat je minstens vier uur staan als het goed is wordt er rond het moerhuisje een tros gevormd.
Voor dat het donker wordt sla je de korf af in een kast met..... dit is erg belangrijk.. vier ramen met maar een strook kunstraat van hooguit 7 cm.!!!!!
Waarom 7 cm. Hele lappen kunstraat geeft een scheiding tussen de bijen onderling. Zeker met een "transplantatie".

Bij 7 cm kunstraat gedragen de bijen zich (en zullen dat ook doen) als een zwerm, een tros vormen, is belangrijk dit geeft/en is een goed kontakt onderling (uitwisseling koninnestof) de moer zit nog in het huisje maar met het huisvesten van de "zwerm" prop je ook een grote prop suikerdeeg in het huisje. Dit leg je op de ramen sluit de kast en verklein het vlieggat tot twee cm.!! O, ja zet een voerbak op!!! De volgende avond voeren! Hoeveel? Een jampot! Dit de eerste week lang.

Na tien dagen eens kijken. Vind je speeldoppen op de kunstraat/uitgebouwde raat dan alert zijn kijk over een week nog eens dan kunnen er open doppen zijn breek deze weg! Kijk na 8 dagen nog eens als er weer doppen zijn aangezet weer breken. Het kan zijn dat de "sleutel" (koninginnen stof) niet past bij de bijen. Als er eigen bijen (nieuwe moer) zijn uitgelopen zal dit niet meer gebeuren.
Het voordeel van zo’n schudzwerm is dat ik bijen van alle leeftijden heb.
Ik moet wel zeggen dat ik met twee bijenstanden werk dus ik haal bijen van de ene stand en zet deze op de andere.
Hopelijk heb je hier wat aan gehad,

!Hans.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: bevruchte koningin invoeren.

Bericht door Hans van der Post. » za 30 mei 2009, 09:28

Een variant op de bijen in de korf slaan is;
• een broedbak met een varroa bodem;
• dekplank met een voergat
• een voerbakje van 2 liter

Voor dat de bijen in de broedbak worden geslagen - haal ze van boven het rooster - komt er op de bodem een plak apifonda. Vlieggat dicht!
De vier eerder beschreven ramen nu in de bak en sluit deze af met sluitpanken.
Het voergat in de dekplank afsluiten met een plastik vel en zet daarop het voerbakje.

Weer lekker laten gonzen - in de schaduw -.
Na vier uur de moer met een prop suikerdeeg in het voorcompatiment van het voerbakje,
wel zodanig dat de bijen wel naar boven kunnen komen nadat het plastik vel is weggetrokken.
In het voerbakje een klein laagje voer van een cm.
Laat dit 24 uur in het donker staan. Pas de volgende avond de kast op de plaats zetten en in het donker het vlieggat openen.



!Hans.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: bevruchte koningin invoeren.

Bericht door Bart de Coo » za 30 mei 2009, 15:37

Van der Post? Ja, die ken ik wel ergens van, geloof ik. Merkwaardige vent is dat. [:p]

Bart

Chech
Berichten:53
Lid geworden op:zo 15 feb 2009, 19:05
Locatie:Czech Republic
Contacteer:

Re: bevruchte koningin invoeren.

Bericht door Chech » za 30 mei 2009, 20:24

J.R. schreef:
Hallo,

Via een poolse kennis krijg ik volgende week woensdag een
bevruchte zwarte poolse koningin.
Onze bijen zijn ook redelijk donker, maar spreken geen pools
Hoe kan ik deze koningin nu het beste invoeren.
Moet het in een zesramer,met jonge bijen enz.

Alvast bedankt, groet,

Jan Ritsma


Hallo JR. je kan er ook een woordenboek inhangen.:D

J.R.
Berichten:318
Lid geworden op:ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds:2005
Aantal volken:5
Bijenras(sen):mellifera
Locatie:Marum Nederland
Contacteer:

Re: bevruchte koningin invoeren.

Bericht door J.R. » za 30 mei 2009, 21:21

Haalo C.H.,

Ik heb geen woordenboek Nederlands/Pools of omgekeert.
Maar heb jij daar geen donkere koninginnen die je Nederlandstalig kan opvoeden, dan houd ik mij van harte aanbevolen.

Groet,

Jan Ritsma

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten