Koninginneteelt dag 2010

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
H.S. Kok
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Koninginneteelt dag 2010

Bericht door H.S. Kok » do 22 okt 2009, 22:46

Koninginnenteeltdag 30 januari 2010

Op 30 januari is er weer een koninginnenteeltdag. Deze dag vindt plaats in het Wentgebouw ("De Ponskaart") van de Rijksuniversiteit Utrecht, op de Uithof, Sorbonnelaan 16. Het programma begint om 10.00 uur en duurt tot ca. 15.00 uur.
Op deze dag zullen de volgende onderwerpen centraal staan: "Selectie van variatolerante bijen, varroa-monitoring en het gebruik van teeltkastjes".

Sprekers
Ing. Kvìtoslav Èermak, zal een presentatie geven over het teelt- en selectieprogramma voor varroaresistente bijenvolken. Dit programma loopt sinds 1993. Hij geeft leiding aan een 12 tal licentietelers verspreid werkzaam over Tsjechië. Dit programma is een voorbeeld, hoe een selectieprogramma kan leiden tot het vinden van varroaresistente bijen.
Ing. Ivan Èerný, zal een toelichting geven op het Varroa-monitoring systeem dat in Tsjechië operationeel is en gebouwd en ondersteund wordt door de PSNV, een nieuwe, negen jaar oude, landelijk opererende bijenvereniging zowel in Tsjechië als in Slowakije.
Met een internetapplicatie waarop de imkers de mijtenval kunnen bijhouden, is in Tsjechie het verschil in besmetting weer te geven. Bij een ernstige varroabesmetting worden de imkers in de buurt gewaarschuwd.
- Jan Trip zal een verhandeling houden over bevruchtingkastjes bij de teelt van koninginnen. "Het vullen van bevruchting kastjes. Wanneer gaat het goed?"
- Film 'Het Hybrideproject' van de Stichting 'De Duurzame Bij' wordt vertoond, gemaakt door Hans Rademakers, de film duurt 40 minuten.

Aanmelden
De kosten voor deze dag bedragen €10,- incl. lunch.
Aanmelding vóór 26 januari (i.v.m. het bestellen van het lunchpakket) bij Jan Dommerholt: t 0573-28 16 50, e dommerholt(APENSTAART)planet.nl of bij het redactieadres van het Maandblad Bijenhouden, Marga Canters, t 0317-422 422,
e redactie@bijenhouders.nl.

a.w.kok
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 03 nov 2002, 21:06
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Koninginneteelt dag 2010

Bericht door a.w.kok » zo 13 dec 2009, 21:30

Hoe kan ik me opgeven voor deze dag. In het verleden zag ik het in het imkerblad staan, maar na de splitsing heb ik het im mijn blad "onze bijen" niet gezien.

awk

lieven busschaert
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Koninginneteelt dag 2010

Bericht door lieven busschaert » do 17 dec 2009, 10:34

Zijn er collega's uit Belgie die ook gaan? Heb eventueel plaats vrij in de wagen!
groeten,
Lieven

Karin Broers
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 15:21
Contacteer:

Re: Koninginneteelt dag 2010

Bericht door Karin Broers » zo 24 jan 2010, 15:26

Weet iemand waar ik info kan vinden over de onderwerpen van deze dag om me in te lezen van te voren?

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Koninginneteelt dag 2010

Bericht door Piet Jager » ma 25 jan 2010, 17:13

Dag Karin,

Misschien heb je iets aan onderstaande info.

"Arbeits Gemeinschaft Toleranzzucht"
Zij hebben een uitgebreid programma en praktijktests, waar vele imkers aan deelnemen. Ook hebben ze een boek uitgegeven met de procedures. Er is een nauwe samenwerking tussen deze groep en de databank die in Beebreed.eu wordt bijgehouden.

http://www.toleranzzucht.de/home/video/
http://www.toleranzzucht.de/

!Piet

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Koninginneteelt dag 2010

Bericht door Piet Jager » di 02 feb 2010, 22:53

Wie wil en kan hier een korte of meer uitgebreide impressie weergeven van de koninginnenteeltdag 2010?

!Piet

tineke w.
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 17 okt 2005, 10:50
Contacteer:

Re: Koninginneteelt dag 2010

Bericht door tineke w. » wo 03 feb 2010, 09:03

Piet Jager schreef:
Wie wil en kan hier een korte of meer uitgebreide impressie weergeven van de koninginnenteeltdag 2010?

!Piet


Dag Piet,
Er komt in elk geval een samenvatting in Bijenhouden.
mvrgr
Tineke Brascamp

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten