Waarom doe je aan Koninginneteelt en hoe doe je da

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Waarom doe je aan Koninginneteelt en hoe doe je da

Bericht door wilde » di 19 jan 2010, 23:06

Waarom wel wintersterfte met natuurlijke selectie, maar varroa intensief bestrijden. Past daar geen natuurlijke selectie?
Ja Jeroen, dat is mijn keuze. Mijn manier van imkeren lijkt veel op de biologisch-dynamische methode. Ook de BD-imkers bestrijden varroamijten, merendeels met oxaalzuur. Het heeft te maken met een gevoel, een emotie. Mijn kat heeft heel veel teken in de zomer. Dat vind ik voor mezelf, maar ook voor het dier niet prettig en dus bestrijd ik die. Nodig is het niet, want de kat gaat er vast niet aan dood.
Zo is het ook met planten, waarvan ik ook een liefhebber ben. Ik bestrijd zeker niet alle luizen, maar als ik zie dat een bepaalde door mij gekoesterde plant eronder kwijnt treed ik wel eens op. Dat gebeurt gelukkig maar spaarzaam, want veel luizen zijn ook bijzonder interessant. Het heeft alles te maken met de wereld die wij rondom ons creëren. Als ik mijn tuin niet bij zou houden zou het binnen 30 jaar een klein bosje zijn. Het steeds zaailingen van bomen en ander 'onkruid' verwijderen is een gevecht tegen de evolutie. Dat willen tuinliefhebbers nu eenmaal. Dat is de omgeving van je huis die je prettig vindt. Zo ook bij mij, maar het is wel wat ruiger in mijn tuin dan bij veel anderen.

Ik bestrijd dus varromijten, omdat ik het idee van zo veel parasieten niet prettig vind bij mijn huisdieren. Ik doe dat zeker ook, omdat ik niet de tijd van leven (ik ben 67) zal hebben om mee te maken dat mijn bijen door natuurlijke selectie geheel selfsupporting zullen worden, zonder enige bestrijding. Gewoon een praktisch standpunt dus. Ik zet nog steeds te veel volken bij elkaar in mijn tuin om per volk een zeer ruime dracht te hebben en voel mij dus verplicht om ze in september na te zien of ze genoeg voer hebben. Zo niet, dan voer ik ze suiker bij. Allemaal onnatuurlijk en dat heeft alles met mijn persoon te maken die dergelijke keuzes voor die huisdieren maakt. Het is een hobby die ik leuk vind zoals ik het doe. Een ander geniet waarschijnlijk ook zo van zijn of haar manipulaties, kweekprogramma's en een bepaalde omgang met de bijen, die anders zijn dan de mijne. Ik misgun dat niemand, maar verbaas me over sommige projecten die ik rationeel bekijk. Ik kan dan niet bevatten dat iemand er zo veel werk in wil stoppen met een zeer geringe kans van slagen en voor een uiterst select groepje gelijkgezinden.
Albert

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Waarom doe je aan Koninginneteelt en hoe doe je da

Bericht door Jeroenvt » do 21 jan 2010, 12:18

Albert,

Zou je als je 180 zou worden wel proberen om zonder bestrijding te werken? Voeren is een gevolg van bijenhouden, een in het wild levend volk redt zich ook zonder. Maar is het misschien dan afwachten tot er in het wild levende volken die zelf met varroa kunnen omgaan verschijnen.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

[url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11506"]10 jaar bijenhouden.nl meld je aan voor de feestelijke meeting[/url]

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Waarom doe je aan Koninginneteelt en hoe doe je da

Bericht door Jeroenvt » do 21 jan 2010, 12:27

Piet Jager schreef:
Op dit forum heb ik meerdere malen een handreiking gedaan om zonder bestrijding te kunnen imkeren. Een vaste methode (hapklare brokken) heb ik niet, die zou je zelf moeten ontwikkelen al of niet met gebruikmaking van de handreikingen.


Piet, Jij hebt vast nog wel ergens een link naar een samenvatting van jouw methode staan?

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

[url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11506"]10 jaar bijenhouden.nl meld je aan voor de feestelijke meeting[/url]

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Waarom doe je aan Koninginneteelt en hoe doe je da

Bericht door Piet Jager » do 21 jan 2010, 14:02

Jeroen: 'Piet, jij hebt vast nog wel ergens een link naar een samenvatting van jouw methode staan?'
Populatiedynamiek is hier voor mij de bepalende factor

- We moeten af van de bonuscultuur van 70 kg honing per volk

- Niet het vele is goed, maar het goede is veel!

- Onze bijenvolken zijn niet de mestvarkens van de imkers!


Zie hiervoor:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... erwinteren

http://bijenhouden.nl/forum/topic.asp?A ... IC_ID=3634

!Piet

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Waarom doe je aan Koninginneteelt en hoe doe je da

Bericht door willem » do 21 jan 2010, 14:33

Jeroen, voor een uitvoerige toelichting op de populatiedynamiek,loer eens [url="http://www.agroscope.admin.ch/imkerei/00000/00294/index.html?lang=de"]hier[/url], Willem

Erkenbout
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 03 feb 2010, 10:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Waarom doe je aan Koninginneteelt en hoe doe je da

Bericht door Erkenbout » wo 03 feb 2010, 13:02

In Baton Rouge, La.,Verenigde Staten staat het USDA Honey Bee Research Lab. Daar hebben wetenschappers al in 1996 verschillende lijnen honingbijen uit de Primorski regio in oost-rusland geïmporteerd. In het Primorski gebied leven honingbijen al meer dan honderd jaar samen met de Varroa mijt. Gedurende deze honderd jaar hebben de varroa mijten hun tol geeist van deze bijen. Maar niet alle bijen zijn daar uitgestorven. Er zijn zelfs lijnen ontstaan die een varroa-en tracheeën mijt tolerantie hebben ontwikkeld. Nakomelingen van deze lijnen zijn naar Amerika overgebracht. Om er zeker van te zijn dat deze bijen vrij van ziektes en andere infectiebronnen waren, zijn ze een aantal jaren in isolatie onderzocht en is er mee verder geteeld. Doel van het teelt programma was om de tolerantie voor de verschillende mijten zelfs nog te verbeteren. Na deze periode zijn nakomelingen vrijgegeven aan de professionele bijenhouderij, die om een varroa tolerante bij stonden te springen. Het resultaat is dat imkers die gebruik maken van deze Russische bijen veel minder (of zelfs geen) chemicaliën gebruiken om varroamijten te bestrijden en om hun bijen gezond te houden. Deze imkers besteden dus minder geld en tijd aan het bestrijden van varroa en kunnen daardoor meer tijd besteden aan andere aspecten van de professionele bijenhouderij (selectie, honingopbrengst, bestuiving). Daarbij komt dat er veel minder volken verloren gaan, wat ook weer een positieve bijdrage aan de winstgevendheid van hun bedrijf oplevert. Al met al bespaart het houden van deze bijen tijd, geld, vervuiling van het milieu en vervuiling van bijenproducten met residuen van bestrijdingsmiddelen en heeft het geen nadelige effecten op de gezondheid van de imker zelf. In Amerika is een Russian Bee Breeders Association opgericht die de kwaliteit van de Russische koninginnen onder controle houdt. Bijenhouders over de hele wereld zijn gewaarschuwd, selectie kan wel degelijk succesvol zijn, de Russen komen er aan!

In Amerika hebben de problemen in de bijenhouderij blijkbaar meer aandacht van de overheid dan in Nederland want zelfs het Witte Huis gaat zich er mee bemoeien. Sinds juli 2009 staat er een bijenvolk in de tuin van het Witte Huis met een Russische koningin die door voort komt uit het USDA selectie programma. Zo heeft het Witte Huis en de Secretaris van het Ministerie van Landbouw besloten. Er zullen Russen wonen op het grondgebied van het Witte Huis. Alleen daarom heeft Obama de Nobelprijs voor de vrede al verdiend. [:)]

Met deze kennis in de zak blijf ik de inspanningen van “De Duurzame Bij” van harte ondersteunen en draag ik graag mijn steentje bij om ook in Nederland de varroa druk iets te verlichten. Ik geloof in de aanpak van “de duurzame bij” net zoals ik geloof dat drachtverbetering en hygiënisch imkeren kan bijdragen aan het plezier in het houden van bijen.

Meer details kan iedereen nalezen via de volgende link http://www.beebehavior.com/russian_bees.php
Meer over de Russian Bee Breeders Organization kun je hier lezen: http://www.russianbreeder.org/

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Waarom doe je aan Koninginneteelt en hoe doe je da

Bericht door Piet Jager » wo 03 feb 2010, 13:25

Erkenbout: 'Bijenhouders over de hele wereld zijn gewaarschuwd, selectie kan wel degelijk succesvol zijn, de Russen komen er aan!'
'The VSH trait expresses infrequently in the wild and some stocks, such as Russian honeybee, have developed some mite-resistance naturally over time'

De eigenschap VSH (Varroa Sensitive Hygiene = aangetast broed trekken) komt zo af en toe voor bij in het wild levende bijen en sommige populaties, zoals Russische honingbijen, hebben door de tijd heen enige natuurlijke mijt-resistentie ontwikkeld (vertaling !Piet).

In 2006 zou de Stichting 'DDB' proeven nemen met SMR-moeren. Deze SMR-moeren zijn niet Russisch en worden momenteel ergens in een teeltprogramma als zuiver levende bron van genetisch materiaal bewaard. Het is een lijn van Dr. John Harbo van het Laboratorium van Baton Rouge, die door hem uit de binnenlandse voorraad bijen is ontwikkeld en weerstand tegen varroa mijten toont

Hoe moet ik dat rijmen? Is dat nou gewoon Amerikaans chauvinisme?

!Piet

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Waarom doe je aan Koninginneteelt en hoe doe je da

Bericht door Piet Jager » wo 03 feb 2010, 16:48

Erkenbout: 'In het Primorski gebied leven honingbijen al meer dan honderd jaar samen met de Varroa mijt. Gedurende deze honderd jaar hebben de varroa mijten hun tol geeist van deze bijen. Maar niet alle bijen zijn daar uitgestorven. Er zijn zelfs lijnen ontstaan die een varroa-en tracheeën mijt tolerantie hebben ontwikkeld. Nakomelingen van deze lijnen zijn naar Amerika overgebracht'
En nakomelingen van die nakomelingen in Amerika uit de in 1996 ingevoerde nakomelingen, als eerste ingevoerd door Dr. E. Rinderer van de oorspronkelijke Primorski lijnen, vormen weer de huidige populatie Primorski nakomelingen van de Stichting 'De Duurzame Bij'. Tussentijds, dacht ik, nog een keer versterkt met importen van Duitse Primorski bijen van Amerikaanse of Russische afkomst. Of heb ik dat mis?

!Piet

zanzi
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 22 jun 2009, 23:16
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Waarom doe je aan Koninginneteelt en hoe doe je da

Bericht door zanzi » do 04 feb 2010, 14:07

De ``perfecte wilde bij bestaat ook niet,zelfs in hun natuurlijke habitat,zullen predatoren in welke vorm dan ook,ze belagen, en zijn het de predatoren niet ,dan is het wel een andere factor ruimtegebrek,voedselgebrek etc.
Maar goed dat de perfecte bij in de natuur ook niet bestaat,zou aardig druk worden dan.
Die zgn natuur klooit ook maar wat,en het is de vraag of de bijen zelf het allemaal wel begrepen hebben.
Blijven klooien dus, dat houdt ons bijen ``managers`` iig prettig bezig [^]

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Waarom doe je aan Koninginneteelt en hoe doe je da

Bericht door Oude Essink » do 04 feb 2010, 14:46

De perfecte bij in het algemeen is de bij, die zich goed kan aanpassen aan alles wat zij in haar natuurlijke omstandigheden tegenkomt. Wij imkers zijn gehouden ervoor te zorgen, dat de door ons gedomesticeerde honingbij zo dicht mogelijk bij die natuurlijke omstandigheden blijft, waarin zij thuishoort en functioneren kan. Dit bereik je bepaald niet door maar wat aan te klooien.

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten