Cordovan Italian

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Cordovan Italian

Bericht door Frans vanTongeren » zo 19 aug 2001, 18:49

verstuurd 19-08-2001 No. 33
--------------------------------------------------------------------------------
Beste Eric Lemmens,
Als je de stukjes van Hugo en Piet GOED zou nalezen...., ben jij toch niet uit op een Cordovan Italian!


--------------------------------------------------------------------------------
Van: Joppe, Nederland | IP: ingelogged

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Cordovan Italian

Bericht door Piet Jager » zo 19 aug 2001, 18:49

verstuurd 19-08-2001 No. 11
--------------------------------------------------------------------------------

Eric weet dat het cordovan gen gebruikt wordt als "genetic marker". Hij weet dus ook dat deze dubbele recessieve gen als een soort kleurcode kan worden meegegeven aan A.M.ligustica lijnen, die de gewenste positieve eigenschappen vererven. Deze dubbele recessieve gen begeleidt dus als het ware, als een soort kleurcode, de positieve ingekruiste eigenschappen bij de A.M.ligustica, zoals bijvoorbeeld hygienisch gedrag, etc.
Eric beoogt dus niet zondermeer de kleurmutatie Cordovan, maar is uit op de gewenste, positieve eigenschappen, welke veelal bij haar zijn ingekruist/gestabiliseerd en mee vererven.

Putterpiet


Van: Putten (Veluwe) | IP: ingelogged







Edited by - Piet Jager on 29/07/2001 23:04:45

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Cordovan Italian

Bericht door Piet Jager » zo 19 aug 2001, 18:49

verstuurd 19-08-2001 No. 11
--------------------------------------------------------------------------------
Enkele jaren geleden heb ik eens toevallig zo'n Cordovan moer geteeld uit de Buckfast bij. 'k Vond haar bij mij op het tuinpad. 'k Gooide haar even in de lucht om te zien of er niets aan de hand was, maar ze vloog niet meer. Toen snel een bevruchtingskastje klaargemaakt en maar afwachten of verder alles goed zou gaan. Alles verliep echter naar wens, gauw aan de leg en gelukkig werksterbroed!
Maar helaas door eigen onachtzaamheid ging het hele volkje door voergebrek vroegtijdig vanuit haar bevruchtingskastje zwermen en had ik spijtig genoeg het nakijken. Dit was natuurlijk een spontane kleurmutatie (dubbel recessief), zonder de gestuurde, erfelijke eigenschappen.

Putterpiet



--------------------------------------------------------------------------------
Van: Putten (Veluwe)


Edited by - Piet Jager on 30/07/2001 10:51:53

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Cordovan Italian

Bericht door Frans vanTongeren » di 21 aug 2001, 16:22

Beste Eric Lemmens,
Als je de stukjes van Hugo en Piet GOED zou nalezen...., ben jij toch niet uit op een Cordovan Italian!

rikkebee
Berichten: 15
Lid geworden op: za 04 aug 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Cordovan Italian

Bericht door rikkebee » di 21 aug 2001, 16:23

In mijn zoektocht naar een cordovan moertje heb ik in de US een Dr. Ken Lightle Ph.D. gevonden die bereid is mij er enkele te bezorgen ( min 10 stuks ).
Heeft iemand van jullie ervaring met import vanuit de US ,ik sta hier nogal twijfelachtig tegenover vanwege de lange transporttijd , Douane en temeratuurschomelingen in de cargoruimte
groetjes Eric

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Cordovan Italian

Bericht door Piet Jager » di 21 aug 2001, 16:24

Voor informatie over luchttransporten kun je het beste contact op nemen met onderstaande adressen:
Edo Gerkema,
Stationsweg 24
3911AM Rhenen
Tel: 0317-612874
email: Edo.Gerkema@USER.AENF.WAU.NL

of
in Nieuw Zeeland de Nederlandse
beroepsimker en koninginnen-exporteur:
Gerrit & Ineke Hyink
hyink@xtra.co.nz
---
of
de Nederlandse beroepsimker
en koninginnen-importeur
Ria van de Berg en haar man in Canada
bergapi@telusplanet.net

Putterpiet





Edited by - Piet Jager on 21/08/2001 23:17:15

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Cordovan Italian

Bericht door Frans vanTongeren » di 21 aug 2001, 16:24

Dag Piet,
Dat adres was Eric al bekend (zie boven).
Zuchttt..

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten