Doppenproject 2001

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Doppenproject 2001

Bericht door Piet Jager » do 28 jun 2001, 18:58

verstuurd 28-06-2001 No. 11
--------------------------------------------------------------------------------
Hoi Ed,
Ik woon op van de Veluwe, maar ben een rasechte Groninger. Groningers zijn veredelde Friezen. 't Gronings is een dialect, maar het Fries is een spraakgebrek, dus een Groninger redt zich nog aardig in 't land van de Friezen, waar ik dinsdag - na een fietstocht van 34 km - Bonifatius in Dokkum nog even heb begroet.

Woensdagmiddag kwam Jelte Pieter mij hier in levende lijve verrassen en hebben we even leuk "bij" kunnen kletsen. Mijn evaluatie: 'Jong talent moet je koesteren!'

Als ik de verhalen over het doppenproject zo links en rechts hoor, mag er wel eens meer aandacht worden geschonken aan een goede voorbereiding van het klaarmaken van een moergoed pleegvolk

H.S. Kok
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Doppenproject 2001

Bericht door H.S. Kok » wo 04 jul 2001, 19:00

verstuurd 04-07-2001 No. 28
--------------------------------------------------------------------------------
Beste Ed en Piet
Op 22 mei heb ik als coordinator voor 3 personen 45 aangeblazen doppen opgehaald. De door Piet genoemde persoon uit Putten kreeg zijn doppen eveneens op die dezelfde dag. De larfjes lagen dik in de melk in de doppen.
Het was een zonnige dag en de larfjes werden in de teeltramen in een zesramer met natte theedoek vervoerd.
De resultaten van mij en de andere 3 personen waren als volgt:
De pleegvolken keerden juist terug van het fruit met elk een volle honingkamer. Twee pleegvolken hadden daar meer dan 3 weken gestaan als laatste op de appel. Deze volken kunnen geen gebrek hebben gehad aan stuifmeel. Mijn eigen pleegvolk staat al jaren in het centrum van Veenendaal en had twee broedkamers met broed en in de derde onderste derde broedkamer zat vol met ramen stuifmeel. Daarbovenop stond op het moment dat het pleegvolk in orde is gemaakt een volle honingkamer.
Van de 45 doppen waren bij de verschillende deelnemers 13 uit 15, 10 uit 10, 7 uit 10 , 10 uit 10 aangenomen. Echter op dag +2 waarop je controleert hoeveel doppen er zijn aangenomen waren bij alle deelnemers alle aangenomen doppen gesloten en zeer klein !
Ed heeft de overgelarfde larfjes niet 24 uur in de starter gehad maar 48 uur. Dan zit ik nog met 2 dagen te vroege sluiting.

De score bij de uitgelopen doppen was als volgt:
8 uit 13, 6 uit 10, 3 uit 7. De vierde deelnemer heeft geen uitgelopen doppen.
Aan de leg:
1 uit 8, 1 uit 6, 3 uit 3.
De aanmaak van de pleegvolken heeft bij alle deelnemers drie dagen voor het inhangen van de doppen plaatsgehad. Echter bij mij bleek de koningin toch weer boven het rooster te zitten en volop gelegd. Bij de tweede deelnemer bleek het volk bij het plaatsen van de koningin onder het rooster reeds gesloten doppen te hebben en was met de zwerm vertrokken. Hij heeft doppen gebroken en op 22 mei aangeblazen doppen ingehangen.
De derde en vierde deelnemer hebben de voorbereiding van hun pleegvolken volgens het boekje uitgevoerd.

Onder ogenschijnlijk zeer verschillende uitgangssituaties hebben alle volken besloten om al op dag +2 de cel te sluiten. De koninginnen die uitkwamen waren zeer klein wat logisch is gezien het korte larvestadium. Wat kan hiervan de oorzaak zijn geweest ?


--------------------------------------------------------------------------------
Van: Veenendaal, Nederland | IP: ingelogged

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Doppenproject 2001

Bericht door Gerard Boswinkel » do 05 jul 2001, 19:01

verstuurd 05-07-2001 No. 82
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Ed, Piet en Henk,
Ed, in één van je mailtjes schreef jij:

EP: Nu schrijft de doppenmethode voor, dat je dan drieramers moet klaarmaken voor elke dop die uit kan komen.
Als je twee doppen hebt gaat het nog, maar als je er zes hebt of meer, moet je hele volken slopen.

GB: Over dit onderwerpje heb ik, tijdens de voorlichtingsdag voor de coördinatoren van het doppenproject geprobeerd met Jan Charpentier een discussie te voeren. In de groep kreeg ik eigenlijk geen antwoord op de vraag die ik stelde. Die ging juist over het 'splopen'

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Doppenproject 2001

Bericht door Piet Jager » za 07 jul 2001, 19:02

verstuurd 07-07-2001 No. 11
--------------------------------------------------------------------------------
Beste Henk, Gerard en Ed,
Henk schreef: 'De koninginnen die uitkwamen waren zeer klein wat logisch is gezien het korte larvestadium. Wat kan hiervan de oorzaak zijn geweest ?'

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Doppenproject 2001

Bericht door Ed Pieterse » za 21 jul 2001, 19:03

verstuurd 21-07-2001 No. 5
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo allemaal,
Bij de laatste inspecties van mijn volken heb ik grote hoeveelheden stuifmeel gezien.
Dat bracht me op het idee om alle deelnemers aan het doppenproject een goede raad te geven.
Verzamel een paar van die ramen en berg ze op voor straks in het voorjaar als je doppen in een moergoed of moerloos pleegvolk hangt. De bijen zorgen wel weer voor nieuwe stuifmeel in de kast.
1) Berg ze op in een goede plastic zak in de diepvries.
2) Bestrooi ze met een dun laagje poedersuiker en spuit er met de plantenspuit wat water over, zodat er een glazuurlaagje ontstaat. Dan kun je ze ook droog bewaren zonder dat de stuifmeelmijt er aan zal komen.
Ik heb de bestuursleden van het doppenproject gevraagd er eens aandacht aan te schenken bij een volgende vergadering.

Ed Pieterse


--------------------------------------------------------------------------------
Van: Maarn, The Netherlands | IP: ingelogged

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten