Doppenproject 2001

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Doppenproject 2001

Bericht door Ed Pieterse » ma 18 jun 2001, 19:03

Doppenproject 2001 en het voorjaar van 2001.
Het bleef maar koud en steeds weer opnieuw kwam de noordelijke wind terug, die toch koele-re lucht brengt als een zuidelijke of oostelijke wind. De natuur kwam maar niet op gang en was wel drie weken achter toen er eindelijk wat warmere lucht en wat meer zon kwam. Als de wind uit het westen kwam was dat vaak met flink vochtige lucht, die weer regen veroorzaakte.

Na het voorgaande wat aangezien te hebben, besloot ik om het leveren van de aangenomen larfjes maar een tot twee weken uit te stellen. Toen het eindelijk beduidend warmer werd, ben ik toch over stag gegaan en heb op 17 mei mijn eerste starter gemaakt. Er was bijna geen stuifmeel in de volken te vinden om een starter te maken, wat eigenlijk niet zo gek was, want wat hadden de bijen nu kunnen vliegen. Maar 30% van de dopjes bleken na 27 uur aangeno-men.
Op 20 mei maakte ik twee starters, waarvan er een na 26 uur 62% aangenomen dopjes leverde en de tweede na 50 uur 72% .
De aangenomen larfjes lagen goed in het voedersap, vooral daar waar de larfjes dus 50 uur in de starter hadden gezeten.
In 2000 begon ik op 8 mei met starters maken en nu had ik pas goed succes op 20 mei.

Tot zover de starters, maar dan moeten de larfjes in de pleegvolken.
Hoe stond het daar mee? Bij mij had ik maar een enkel pleegvolk klaargemaakt en omdat ik steeds dacht wel larfjes over te houden (wat niet gebeurde) en dan voor mezelf wat koningin-nen aan te laten zetten bleef ik dat volk vanaf 11 mei maar elke dag een ½ liter voer geven.
Toen ik dan ook 23 mei een starter maakte voor mijzelf had ik ten eerste meer dan voldoende aangenomen larfjes, maar ook een zeer sterk pleegvolk met veel open broed, waar ook de stuifmeelsituatie redelijk was, maar nog niet ideaal. Ik had zelfs zoveel larfjes, dat ik er meer had, dan ik in mijn pleegvolk wilde hangen. En nu komt het:
Ik nam een ander willekeurig volk, deed de koningin in de onderste broedbak rooster erop en de larfjes met het open broed in de bovenste broedbak. Alles op een dag!!!
Toen ik 5 dagen later keek, waren alle doppen in het laatste volk dicht en in het eerste bijna.
De gesloten doppen van de beide pleegvolken hield ik apart, om te kijken hoeveel verschil het maakte.
Dat verschil was er overduidelijk, want het sterke goed voorbereide pleegvolk kreeg van de 48 aangenomen larfjes 40 gesloten doppen, waaruit 32 koninginnen kwamen.
Het andere vlug in elkaar gezette pleegvolk kreeg van de 18 aangenomen larfjes 13 gesloten doppen, waar slechts 6 kleine koninginnen uitkwamen. De kleinste was niet van een werkbij te onderscheiden zo klein.

Ik heb deze kleine koninginnen allemaal in een drieramer gezet, omdat ik die toevallig nog had, vanwege het afvoeren van 100 ramen broed en voer uit mijn carnicavolken om deze ge-lijk te maken aan de Primorskyvolken voor de vergelijkingstest. Wat daar van terecht komt vertel ik nog wel eens.

Mijn conclusie is:
1) We willen veel te snel in het voorjaar al nieuwe koninginnen hebben. Best een te be-grijpen streven, maar is dat altijd wel haalbaar. Eind mei begin juni is eigenlijk de tijd om te beginnen, dan zit er wat zwermstemming in de volken en is er voldoende stuif-meel aanwezig.
2) Maar nog een belangrijk punt is de bevruchting van de koningin! Die moet door goed gevoede geslachtsrijpe darren bevrucht worden. Darren hebben veel stuifmeel nodig en moeten lekker weer hebben, voor ze naar een paring verlangen. Daar komt bij dat er een darrencel belegt wordt, dat pas na 36 dagen de dar geslachtsrijp is. Tel maar op, het eitje 3 dagen; larfje 6 dagen; popstadium 15 dagen en dan nog 12 dagen om geslachtsrijp te worden.
3) Darren zijn gek op stuifmeel, wat een rijpe dar zelf uit de kantramen haalt, als hij hon-ger heeft. Darren vormen zo ook nog eens een flinke belasting voor een volk om van de 'darrenraatmethode'

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Doppenproject 2001

Bericht door Piet Jager » di 19 jun 2001, 18:49

verstuurd 19-06-2001 No. 11
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Ed,
Jij schreef: " Ik nam een ander willekeurig volk, deed de koningin in de onderste broedbak rooster erop en de larfjes met het open broed in de bovenste broedbak. Alles
op een dag!!!"

Dat is dus telen in een moergoed volk! Had je niet beter 3 dagen kunnen wachten en dan pas het teeltraam inhangen? Volgens Ulf Grohn is pas na drie dagen de situatie in het bijenvolk zodanig dat de bijen boven het rooster graag doppen aanzetten! Daar moet je dus op inspelen. Een korte uiteenzetting hiervan vind je in het artikel op mijn homepage onder koninginnenteelt: "Telen in een moergoed volk"

P.S.
Ook een imker in Putten, die bij jou larfjes had gehaald, "klaagde" over erg kleine moertjes. Misschien kun je verbanden leggen!

Putterpiet

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Doppenproject 2001

Bericht door Ed Pieterse » wo 20 jun 2001, 18:50

verstuurd 20-06-2001 No. 5
--------------------------------------------------------------------------------
Beste Piet,
Je begrijpt niet wat ik bedoel.
Ik bedoel juist dat je het zo niet moet doen, ik had het expres verkeerd gedaan om aan te tonen dat het zo altijd verkeerd gaat.
En kleine moertjes komen dus van te weinig stuifmeel. Zeker de 4de dag van het larf zijn schijnt dat zeer belangrijk te zijn. Dan moet het celletje vol van het juiste voer gedaan worden.
Ed Pieterse


--------------------------------------------------------------------------------
Van: Maarn, The Netherlands | IP: ingelogged

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Doppenproject 2001

Bericht door Piet Jager » wo 20 jun 2001, 18:51

verstuurd 20-06-2001 No. 11
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Ed,
Zo kan ik natuurlijk veel dingen aantonen door ze expres verkeerd te doen! Als je de regels met opzet niet in acht neemt, weet je van te voren toch dat het mis gaat. Als ik expres naast de kop van een spijker sla, weet ik toch ook dat de spijker geen mm verder het hout in gaat? Ik kan dat natuurlijk nog eens aantonen voor peuters, maar voor kleuters van de basisschool hoef je daar niet meer mee aan te komen. Die zeggen doodleuk: "Maar je moet er ook niet naast slaan!"

Als je iets wilt aantonen moet je van een gelijke situatie uitgaan, waarin 1 element wezenlijk verschilt.

Putterpiet


--------------------------------------------------------------------------------
Van: Putten (Veluwe) | IP: ingelogged

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Doppenproject 2001

Bericht door Ed Pieterse » vr 22 jun 2001, 18:52

verstuurd 22-06-2001 No. 5
--------------------------------------------------------------------------------
Beste Piet,
Er wordt zo makkelijk gezegd, dat de larfjes niet goed of te oud zijn of dat het geen zuiver carnicamateriaal zou kunnen zijn en meer van dat soort commentaar. Daarom probeer ik met kleine proefjes aan te tonen, dat er nog veel meer dingen belangrijk zijn en dat je eerst maar eens moet kijken wat je zelf fout zou kunnen doen. En dat kan veel zijn. En het is net als bij een veiligheidsketen, de zwakste schakel bepaald het eindresultaat.
Inmiddels heb ik gekeken hoe de kleine koninginnetjes, die ik bewust kweekte, het hebben gedaan.
Helaas ze hebben moeder natuur niet overleefd en zo is moeder natuur, wreed en medogenloos. Dat betekent dus dat in de laatste keten ook een zwakke schakel zat.

Ik heb de organisatoren van het doppenproject gevraagd of ze bij een volgende bijeenkomst eens iemand willen laten vertellen hoe je een pleegvolk maakt.

Ed Pieterse


--------------------------------------------------------------------------------
Van: Maarn, The Netherlands | IP: ingelogged

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Doppenproject 2001

Bericht door Piet Jager » vr 22 jun 2001, 18:53

verstuurd 22-06-2001 No. 11
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Ed,
jij schreef: " dat er nog veel meer dingen belangrijk zijn en dat je eerst maar eens moet kijken wat je zelf fout zou kunnen doen. En dat kan veel zijn."

Dat bedoel ik nou juist, Ed. Er hoeft helemaal geen tekort aan stuifmeel geweest te zijn. De oorzaken zijn vaak divers en kunnen ook elders liggen! Het zijn soms details waar je gemakkelijk aan voorbijgaat.

Voor een discussie hierover zou ik graag alle facetten van een (jouw?) werkwijze belicht zien. Na een nauwkeurige beschrijving hiervan , kun je door analyse tot een bepaalde conclusie komen. Je kunt zo van elkaar veel leren en daarvoor is dit discussieplatform toch! Moeten we toch es een keertje doen! Misschien zijn er meer die hiervoor belangstelling hebben en in mee willen denken en schrijven. Hoeveel van ons zouden bijvoorbeeld teeltmateriaal aan een moergoed volk toevertrouwen en laten optrekken?

Piet

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Doppenproject 2001

Bericht door Ed Pieterse » za 23 jun 2001, 18:54

verstuurd 23-06-2001 No. 5
--------------------------------------------------------------------------------
Hoi Piet,
Ja een discussie hierover lijkt wel gewenst.
Alle mensen die dopjes komen halen bij een verdeler, gaan te werk volgens het boekje "Moeren kweken met de Doppenmethode".
Daar staat dat men het teeltraam onmiddelijk in de vrije ruimte tussen het open broed in het moerloze gedeelte boven het rooster moet plaatsen.

Mijn kritiek hierop is, dat men niet spreekt over stuifmeelramen met voer in die bovenste broedkamer. Alleen maar over open broed waar dus veel jonge bijen opzitten en die hebben we nodig natuurlijk, maar ook stuifmeel en voer in de directe nabijheid van het teeltraam.
Ik hang bijna altijd twee teeltramen in zo'n bovenste broedkamner met veel open broed in de nabijheid. Maar ik hang naast het teeltraam altijd een raam met stuifmeel met voer erin, dus in mijn geval twee ramen met stuifmeel minimaal. Dat was best moeilijk dit voorjaar.
Bovendien moet het volk minstens 15 ramen broed hebben,die flink bezet zijn met bijen.

In de starter zit ook altijd een raam met flink veel stuifmeel. Dat raam gaat bij mij mee naar het teeltvolk.

Dit is mijn eerste reactie.

Ed Pieterse


--------------------------------------------------------------------------------
Van: Maarn, The Netherlands | IP: ingelogged

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Doppenproject 2001

Bericht door Ed Pieterse » wo 27 jun 2001, 18:55

verstuurd 27-06-2001 No. 5
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Piet,
Er is nog wat, hetgeen ik niet prettig vind aan het systeem van het doppenproject.
Als je de gesloten doppen in het pleegvolk gekooid terughangt ga je er van uit dat die doppen allemaal uitkomen. Je moet per slot optimistisch blijven!!
Echter stoten en andere oorzaken als bv te weinig voer door de voedsterbijen gegeven, zijn oorzaken die de uitkomst kunnen reduceren.
Nu schrijft de doppenmethode voor, dat je dan drieramers moet klaarmaken voor elke dop die uit kan komen.
Als je twee doppen hebt gaat het nog, maar als je er zes hebt of meer, moet je hele volken slopen. En dan blijkt bv dat er maar drie van de zes uitkomen. Dan vind ik dat apidea-kastjes en kirchainer-kastjes of andere kleine kastjes veel geschikter zijn.
Dan ga je die kastjes klaarmaken als je weet hoeveel doppen er uitgekomen zijn. Neem een sterk volk dat tegen zwermen staat, want dan haal je die zwermstemming er meteen uit en je vult een emmer met wat bijen, laat hem een kwartier zo staan (geen rook of plantenspuit), zodat de oude tantes weg kunnen vliegen en je hebt genoeg bijen om je kastjes te vullen.

Ed Pieterse

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Doppenproject 2001

Bericht door Piet Jager » wo 27 jun 2001, 18:57

verstuurd 27-06-2001 No. 11
--------------------------------------------------------------------------------
Dag Ed,
Over die drieramers ben ik het goed met je eens. Ik gebruik daarvoor zelfgemaakte Apidea's en dat gaat ook prima. Alhoewel, soms hakken de boomklevers er behoorlijke stukken uit!

Maar wat me vooral opvalt is dat de meesten het cruciale verschil niet kennen tussen een moerloos pleegvolk en een moergoed pleegvolk. Als je in een volkomen moerloos pleegvolk een teeltraam met eitjes/larfjes hangt, krijg je daar meestal aardig wat goede, jonge moeren uit. Doe je dat zelfde (dus geen aangeblazen doppen) in een moergoed pleegvolk, dan is het resultaat veelal nihil. Met aangeblazen doppen gaat het echter beter, maar lang niet altijd naar wens. Hoe komt dat????? Als je daarvoor de regels niet kent en goed hanteert, ga je de mist in!

Als je een moergoed pleegvolk daags tevoren in orde maakt, worden de larven in de aangeblazen doppen wel gevoerd, maar niet met de juiste samenstelling en frequentie. Het resultaat kun je wel raden! Het volk moet eerst in de juiste stemming(werk van feromonen) worden gebracht en dat duurt minimaal drie dagen, alvorens de verzorging van je aangeblazen doppen direct en zonder onderbreking goed wordt overgenomen. Dus niet na 1 dag, maar na minimaal 3 dagen de aangeblazen doppen inhangen! Zo zijn er nog een paar regeltjes, die je voor een goed resultaat in acht moet nemen.

Putterpiet (vanuit Friesland)


--------------------------------------------------------------------------------
Van: Putten (Veluwe) | IP: ingelogged

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Doppenproject 2001

Bericht door Ed Pieterse » do 28 jun 2001, 18:57

verstuurd 28-06-2001 No. 5
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Piet,
Kan je je wel verstaanbaar maken in het noorden, je komt toch van de veluwe? Om niet te spreken van verstaan wat men daar spreekt, ik kan er vaak geen touw aan vastknopen.
Maar je hebt gelijk wat het verschil is tussen een moerloos en een moergoed volk. Het heeft een totaal andere benadering nodig. Het boek van Harry Toben geeft dat ook aan. Dat je volk in doppenstemming moet brengen is ook waar. Jij doet er na drie de larfjes in en dat is denk ik ook veel beter als een dag. Ik doe beide soms, afhankelijk van de tijd die ik heb, maar er zit wel verschil in aanname, ook zijn er wel andere invloeden, die daar debet aan kunnen zijn, zoals het weer.

Ed Pieterse


--------------------------------------------------------------------------------
Van: Maarn, The Netherlands | IP: ingelogged

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten