Reizend zaad

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Reizend zaad

Bericht door Romée van der Zee » vr 09 feb 2001, 11:48

Beste H.H. Koninginnentelers,
Ik moet altijd even wat wegslikken als ik de bijzonderheden over KI lees. Maar het probleem over hoe een koningin toch gemiddeld 17 keer bevrucht kan worden, terwijl haar vagina toch gevuld is met een afgebroken penis is te aardig om over te slaan. Hennie Kroese en Piet Jager verschaffen jullie alle details.
Hennie schrijft bovendien over de migratie van zaad naar de spermatheca, bij KI.
Ik wilde naar aanleiding van het werk van Anita M. Collins nog enige opmerkingen maken over de migratie van spermatozoa (zaad).

Nadat de dar zijn spermatozoa heeft afgegeven, begeven deze zich naar de wand van de eileider. Vervolgens wordt een deel door samentrekking van de eileider en het abdomen (achterlijf) naar de mond van de eileider gebracht. Van daar af bewegen de spermatozoa op eigen kracht naar de spermatheca. Maar een deel van het zaad wordt door de koningin opgenomen. Dat verklaart wellicht de opmerking van Hennie dat zaad beter in 2 keer kan worden ingebracht. Dan zal het resultaat beter zijn omdat in het zeer nauwe oviduct maar een maximaal aantal cellen in een keer kan doorstromen.
Als er voldoende levende zaadcellen aanwezig zijn, dan kan een redelijk percentage dood zaad door de beweging van de zwemmende spermatozoa worden meegenomen in de spermatheca.

Bij ieder eitje dat de koningin legt, wordt door de koningin 1/153.000 deel van het zaad vrijgegeven. Bij een jonge koningin betekent dit 30 tot 35 spermatozoa, in de loop van de tijd neemt dit af tot ongeveer 20. Daarvan slagen er maximaal 10 in om de eicel binnen te dringen. Genoeg voor een normale bevruchting. Als bij KI echter minder levenskrachtig sperma ingebracht is, dan is dit niet het geval en neemt een imker forse porties darrenbroed waar. Deze situatie doet zich pas voor als minder dan 42% van het ingebrachte zaad levend was.
Met name bij ingevroren sperma is het in de praktijk nog moeilijk dit percentage te halen.
Vers verzameld zaad, dat vervolgens, zonder mixen, wordt ingebracht levert gewoonlijk een percentage van boven de 90% levende spermatozoa op.

Een beoordeling van het eerste broed geeft al veel inzicht over de mate waarin KI gelukt is. Een goede moer belegt 80% van de cellen met uitsluitend wersterbroed. Hoe meer darrenbroed er te zien valt, hoe hoger het aantal dode spermatoza in de spermatheca.

Hennie schrijft over zijn geimporteerde ligustica koninginnen. Waren dat KI dames of werden ze standbevrucht. En de F1 na de kruising met Buckfast. Hoe zag het eerste broednest eruit, heb je met een zaadmix gewerkt?

Romée


[This message has been edited by Romee van der Zee (edited 09-02-2001).]


--------------------------------------------------------------------------------
Van: Hoogland

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Reizend zaad

Bericht door Kroese » zo 11 feb 2001, 11:48

Romée> Hennie schrijft over zijn geimporteerde ligustica koninginnen. Waren dat KI dames of werden ze standbevrucht. En de F1 na de kruising met Buckfast. Hoe zag het eerste broednest eruit, heb je met een zaadmix gewerkt?

De geimporteerde ligustica koninginnen waren in Nieuw Zeeland standbevruchte dochters van KI selectie moeren. De F1's die ik thuis heb geteeld, zijn op mijn thuisstand bevrucht.

Groetjes,
Hennie Kroese--------------------------------------------------------------------------------
Van: Apeldoorn

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten