Bijenhouden Curacao

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Han Geltink
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 21 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bijenhouden Curacao

Bericht door Han Geltink » wo 05 sep 2001, 20:19

Bijenhouden Curacao.

Enige tijd geleden meldde Jelte Pieter Dijkstra zijn belangstelling voor de Hollandse zwarte bij. Hij vroeg zich af of deze bij nog ergens voorkwam in een zuiverder vorm dan hier in ons land. Aangezien ik een paar keer een vacantie op het eiland Curacao had doorbracht en contact had gemaakt met de plaatselijke imkers, leek me dat een goede ingang, temeer daar de historie van deze bij redelijk te traceren was omdat ze pas in rond 1920 op dit eiland was ingevoerd.

Dit verhaal heb ik al eens eerder wat meer uitgebreid aan jullie. Nu het vervolg en de afloop: Via, via kwam ik via e-mail in contact met een zeer kundig imker op het eiland, die ik tijdens onze vacanties aldaar wel eens ontmoet heb. Ons probleem aan hem voorgelegd en gevraagd of het mogelijk was via zijn bemiddeling een aantal bevruchte moeren naar ons land te krijgen.
Het antwoord was niet bemoedigend uitgaande van de volgende feiten: het aantal imkers daar is (zeer) gering en van een vaste imkersvereniging, waar men elkaar regelmatig ontmoet en ervaringen uitwisselt is eigenlijk geen sprake. Van een gerichte koninginneteelt is geen sprake want goede koninginnen vliegt men binnen vanuit de V.S. en/of Hawaï Snel en redelijk goedkoop. Bovendien heeft de killer-bee zijn intrede gedaan op Curacao. Het eiland ligt op ongeveer 30 kilometer ten noorden van Venezuela en bij zeer helder weer zie je vanaf het strand de bergen afsteken tegen de horizon. Er is een druk dagelijks scheepvaart verkeer tussen het vasteland en dit eiland. Alle groenten en veel vis wordt door kleine scheepjes dagelijks overgebracht en aan de kade aan het publiek verkocht.
Conclusie: Curacao is een doodlopende weg voor een verbetering van het Hollandse (zwarte) ras. Ik heb nog gevraagd naar de situatie op de eilanden Bonaire en Aruba. Omdat de eilanden verkeren in identieke omstandigheden mag je aannemen dat de imkersituatie daar identiek is alhoewel ik daar geen bewijzen voor heb.

Het was leuk geprobeerd, maar helaas.

Han Geltink

caquetio
Berichten: 1
Lid geworden op: di 14 mar 2017, 01:38
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Contacteer:

Re: Bijenhouden Curacao

Bericht door caquetio » di 14 mar 2017, 02:04

Beste Han,

Ben je verder gekomen met de info over Aruba?

Met vriendelijke groet Randy

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Bijenhouden Curacao

Bericht door gijs.v » di 14 mar 2017, 06:54

caquetio schreef:Beste Han,

Ben je verder gekomen met de info over Aruba?

Met vriendelijke groet Randy
in het laatste stuk kan je lezen dat deze info waarschijnlijk niet meer komt.




Gijs met Tapatalk

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijenhouden Curacao

Bericht door Hans van der Post. » di 14 mar 2017, 09:11

caquetio schreef:Beste Han,
Ben je verder gekomen met de info over Aruba?
Met vriendelijke groet Randy
Beste, kijk eerst even wanneer deze oproep van Han Gelting is gedaan. ZESTIEN JAAR GELEDEN (door Han Geltink » 05 sep 2001 20:19)
Na deze oproep van Han is er niets meer gehoord.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten