Darren en varroa

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Darren en varroa

Bericht door Romée van der Zee » ma 23 apr 2001, 10:26

verstuurd 23-04-2001 No. 2
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Piet,
Even snel in het voorbijgaan. Varroamijten voeden zich zowel aan de larven, als aan de haemolymfe van de volwassen bijen.
Romée
--------------------------------------------------------------------------------
Van: Hoogland | Geregistreerd: Nov 2000 | IP: ingelogged

Gebruikersavatar
Beecoin
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Darren en varroa

Bericht door Beecoin » ma 23 apr 2001, 10:26

Hallo Piet en andere KI-imkers,
Wij hier in Tessenderlo (B) zijn met een groepje begonnen met Kunstmatige inseminatie. In de groep is er een discutie ontstaan i.v.m. het wel of niet behandelen van de darrenvolken tegen varroa. Onze mentor is van mening dat je geen darrenvolken kan gebruiken die niet in het voorjaar behandeld zijn tegen varroa. Hij is van mening dat je dan niet voldoende darren kunt bekomen die niet geprikt zijn door de varroa. Want een geprikte dar zou geen (of misschien onvoldoende) sperma leveren. Ik ben niet van mening dat je in het voorjaar nogmaals extra moet gaan behandelen. Door het jaar snij ik regelmatig darrenraat uit als alternatieve varroabestrijding en ik kijk dan deze darrencellen na op varroa, maar ik moet al veel geluk hebben wil ik een varroamijt op een darrenpop vinden. Dus mijn mening is: voor die enkele darren minder ga ik niet extra vergif in mijn volk brengen. Wat is jullie mening hierover.
Ik dacht dat een varroamijt enkel in een pop kan prikken en dus niet meer in een volwassen dar (of bij). Is dit fout? Kan een varroa ook in een volwassen dar prikken? Indien ja: gaat de dar dan minder sperma leveren?
Nog een vraagje: het grote probleem bij KI is voldoende darren te bekomen. Ik heb maar 1 koningin waarvan ik darren kan kweken. Hoe kan ik zo veel mogelijk darren van dit volk bekomen. Ik heb reeds 1,5 darrenramen in het volk hangen. Kan ik blijven darrenramen inhangen of moet ik darrenbroed gaan overhangen in andere volken. Maar dit laatste volk heeft ook darren die ik niet wil gebruiken. Hoe los ik dat op?

Hartelijk dank voor de reacties, Piet Vanmarsenille


--------------------------------------------------------------------------------
Van: Diest België | Geregistreerd: Nov 2000 | IP: ingelogged

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten