Overlarven van een teeltmoer

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Overlarven van een teeltmoer

Bericht door Piet Jager » vr 09 feb 2001, 21:14

Overlarven van een teeltmoer.

1. Het ligt tamelijk voor de hand, dat de eieren van een teeltmoer die minder dan 300 eieren per dag legt, vitaler zijn, dan die van een koningin die 3000 eieren per dag legt.
2. Breng daarom de teeltmoer, die gebruikt wordt voor het teeltseizoen, over in een goede aflegger.

3. Koninginnen uit deze eitjes zijn dan ook kwalitatief beter en vitaler, dan wanneer de moer voluit kan gaan. Niet van de teeltmoer, maar van haar dochters moet je sterke volken krijgen.


Piet van de Veluwe


[This message has been edited by Piet Jager (edited 10-02-2001).]


--------------------------------------------------------------------------------
Van: | Geregistreerd: Nov 2000

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Overlarven van een teeltmoer

Bericht door Oude Essink » zo 11 feb 2001, 20:32

verstuurd 11-02-2001 No. 10
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Piet,
Jij schreef, dat het voor de hand ligt, dat de eitjes van de moer wanneer zij er 300 per dag legt, vitaler zijn dan wanneer zij er 3000 van maakt.
Dit klinkt uitermate redelijk, maar kun je ook uitleggen, waarom dat zo zou zijn ?
1. De eierstokken van de moer hebben een enorme productie; het is voor te stellen, dat de kwaliteit van haar eitjes afneemt naarmate ze ouder wordt en de productie door verschrompeling afneemt; dat zegt niets over de vitaliteit van al die eitjes zolang de moer zelf vitaal is, of ze nu 300 of 3000 per dag legt.
2. De kwaliteit van de zaadcellen is afhankelijk van de betreffende dar en de kwaliteit van de voedings-/conserveringsklieren van de spermatheek van de moer; ook dit lijkt onafhankelijk van de hoeveelheid dat dagelijks de spermateek verlaat (mag verlaten).
Dus, Piet, voordat ik mijn teeltmoer in een aflegger stop en stress bezorg omdat ze niet voluit kan gaan: Waarom zouden haar eitjes in de aflegger vitaler zijn ?
vr,groetend,
hennie oes
------------------



--------------------------------------------------------------------------------
Van: Maurik | Geregistreerd: Nov 2000

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Overlarven van een teeltmoer

Bericht door Piet Jager » zo 11 feb 2001, 20:35

verstuurd 11-02-2001 No. 11
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Hennie,
Interessante reactie van jou! - De moer kan de productie (de aantallen)
uiteraard wel aan. Het gaat dus in feite niet om de productie, maar om de
productie gerelateerd aan het productieproces zelf. Het groei- en
rijpingsproces van de eifollikels aan de eierstok tot bevrucht eitje heeft
niet alleen een bepaalde tijd, maar ook bepaalde voedingsstoffen nodig. In
die tijd vindt er een chemische omzetting van stoffen plaats, die de moer
reeds lang tevoren toegediend heeft gekregen door haar hofstaat. De eitjes
moeten dus groeien en daarvoor zijn tijd en veel, uitgebalanceerde
voedingsstoffen nodig. Gelukkig zijn die voedingsstoffen in de maand
mei/juni meestal in ruime mate beschikbaar. Als je nu de hoeveelheid
voedingsstoffen per dag in een productieproces verdeelt over 300 eenheden of
3000 eenheden, zou dat wel eens een groot verschil kunnen uitmaken. Bevat
een eitje te weinig van bepaalde voedingsstoffen, dan kan het gemis daarvan
later z'n weerslag hebben op de vitaliteit/prestatie van het individu.

(Wat een onverwachte pre voor de Rensonmethode..! ;-))

Die 3000 eitjes per dag zijn merendeels bestemd voor het ontstaan van
werkbijen. Uit die eitjes kunnen natuurlijk ook goede koninginnen ontstaan.
Het gaat mij echter niet om goede koninginnen, maar om
kwaliteitskoninginnen, waarvan we later topprestaties
verwachten. Als je dergelijke topdieren wilt telen, moet het hele
traject van eifollikel tot aan het moment dat de jonge moer haar eerste
eitjes legt, optimaal zijn. Hierbij is het voortraject uiterst belangrijk.

Als wij overlarven nemen we van onze teeltmoer min of meer willekeurige
jonge larfjes voor ons teeltmateriaal. Maar doet het bijenvolk dat ook?
Blijft het eitje met de daaruit ontstane larve altijd in een
koninginnecel tot dat deze uitloopt? Of vindt er soms door de werkbijen
onder de daagse koninginnenlarven ook een selectie plaats. Opruimen,
schoonmaken en opnieuw laten beleggen! Wat weten wij daar eigenlijk nog
van. Van die 3000 werkbijen kunnen ze er later wel een paar missen, dat
maakt voor haar voortbestaan niet veel uit. Maar dat ene eitje/larfje
is van levensbelang voor de hele kolonie en dient met alle zorg
uitgekozen en omringd te worden. Zij is later immers het hart van het
bijenvolk.

Ook broeder Adam bracht om bovenstaande redenen z'n teeltmoeren altijd onder
in afleggers. Af en toe gebruikten ze uit productievolken larven voor de
teelt van testseries. De koninginnen, die daaruit ontstonden, bleken ook
nooit echt te voldoen (geen topprestaties!).- (Zie z'n voordracht gehouden
te Dornstadt in 1986.)

Piet van de Veluwe
Homepage: http://home.wxs.nl/~a.jager/bijen/


[This message has been edited by Piet Jager (edited 11-02-2001).]


--------------------------------------------------------------------------------
Van: | Geregistreerd: Nov 2000

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Overlarven van een teeltmoer

Bericht door Piet Jager » ma 12 feb 2001, 20:36

verstuurd 12-02-2001 No. 10
--------------------------------------------------------------------------------
`Hartelijk dank Piet,
Zo kan ik mij er iets bij voorstellen; er blijven overigens vele onzekerheden en hiaten in onze kennis!
hennie oes
------------------



--------------------------------------------------------------------------------
Van: Maurik | Geregistreerd: Nov 2000

Kees Overeem
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Re: Overlarven van een teeltmoer

Bericht door Kees Overeem » ma 12 feb 2001, 20:37

verstuurd 12-02-2001 No. Kees Overeem
--------------------------------------------------------------------------------
Piet e.a. ;
Inderdaad is het advies om een teeltmoer in haar productie te beperken vaak te horen en te lezen.
Ik ben echter van mening dat het enige voordeel is, dat ze in totaal wat langer meekan omdat de eiproductie over een langere tijd uitgespreid wordt.
Met het idee dat de individuele ei-kwaliteit beter zou zijn ben ik het absoluut niet eens.
Die is afhankelijk van de voeding en de conditie van de koningin en we gaan ervan uit dat die bij serieuze telers optimaal is.
Jij zou toch ook moeten weten dat de kuiken-kwaliteit van een hen die elke dag legt veel en veel beter is dan van een hen die een of twee eieren per dag legt ?
vr. groet Kees

Kees Overeem
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Re: Overlarven van een teeltmoer

Bericht door Kees Overeem » ma 12 feb 2001, 20:38

verstuurd 12-02-2001 No. Kees Overeem
--------------------------------------------------------------------------------
Sorry, aan het eind van de laatste regel moet 'per dag' natuurlijk 'per week'zijn !
Daarbij vind ik ook het advies om een teeltmoer in een aflegger te zetten verwerpelijk omdat een sterk -desnoods produktie- volk veel beter in een goede voeding en verzorging kan voorzien dan welke aflegger ook.
Kees

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Overlarven van een teeltmoer

Bericht door Gerard Boswinkel » di 13 feb 2001, 20:39

verstuurd 13-02-2001 No. 82
--------------------------------------------------------------------------------
[QUOTE]Originally posted by Piet Jager:
Hallo Hennie,
Als je nu de hoeveelheid
voedingsstoffen per dag in een productieproces verdeelt over 300 eenheden of
3000 eenheden, zou dat wel eens een groot verschil kunnen uitmaken. Bevat
een eitje te weinig van bepaalde voedingsstoffen, dan kan het gemis daarvan
later z'n weerslag hebben op de vitaliteit/prestatie van het individu.

Hoi Piet,

In de Wetenschapsbijlage van de Volkskrant van afgelopen weekend stond een kort stukje over de zaadkwaliteit van rammen die in het wild levenden in Schotland. Onderzoekers hebben aangetoond dat de zaadkwaliteit van de sterkste ram, die in de vrije natuur de meeste ooien dekt, veel minder van kwaliteit was dan het zaad van de minder sterke rammen die niet voor het dekken van de ooien in aanmerking kwamen. Volgens de onderzoekers was dit het gevolg van het grote aantal malen dat de sterke ram ooien moest dekken.
De paralel tussen dit zaad en de stelling van jou over die eitjes is niet moeilijk te trekken.

Dus volgens mij is dit een wetenschappelijk bewijs voor jou stelling waar ik het dan ook volkomen mee eens ben.

Gerard


--------------------------------------------------------------------------------
Van: | Geregistreerd: Jan 2001

Kees Overeem
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Re: Overlarven van een teeltmoer

Bericht door Kees Overeem » di 13 feb 2001, 20:40

verstuurd 13-02-2001 No. Kees Overeem
--------------------------------------------------------------------------------
Gerard!
Wat schrik ik van je reaktie over dit onderwerp! Ik dacht dat je toch bij een of ander wetenschappenlijk instituut werkte?
De voedselverdeling vergelijken met een productie-proces ( in een fabriek??) gaat helemaal mank.
WAAROM legt een moer 3000 eitjes per dag? Juist, omdat de verzorging optimaal is ( voeding, warmte enz)
WAAROM legt een moer in een aflegger 300 eitjes? Dat is omdat die zo broodnodige verzorging en optimale voeding het erbarmelijk laten afweten. Je zult maar een kind van zo'n slecht gevoede moer zijn!
Hoewel ook ik er een andere diersoort als voorbeeld bij haalde ( om bovenstaande te verduidelijken) is de vergelijking met het rammensperma het vergelijken van appels met citroenen.
De erfelijke kwaliteit waar het om gaat bij die sterke ram is heus niet minder en de lammeren hebben alle baat bij die vader.
Hier zit dus geen logische paralel in zoals je schrijft.
Voor een "wetenschappenlijk bewijs"komt heel wat meer kijken, dat zou jij toch moeten weten.
Excuses voor mijn belerende taal, het is goed bedoeld hoor.

vr groet

Kees Overeem

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Overlarven van een teeltmoer

Bericht door Piet Jager » di 13 feb 2001, 20:42

verstuurd 13-02-2001 No. 11
--------------------------------------------------------------------------------
Kees, e.a.,
Het niet kunnen onderschrijven van dat aflegger-verhaal van de teeltmoer is jouw goed recht, maar je moet dat niet willen staven met een vergelijking van jouw kippenverhaaltje, die niet op gaat. Je vergelijkt daarin onterecht twee grootheden, die niet aan elkaar gelijk zijn, waardoor je een vertekend beeld geeft.

1.- Je vergelijkt hier eieren van een prima legkip, die uit zichzelf veel eieren legt met de eieren van een '˜slechte' legkip, die uit zichzelf '“ om welke reden dan ook '“ niet veel eieren legt.

Mijn uitgangspunt in de vergelijking waren de eieren van een kwaliteitsmoer, die voluit kan gaan met de eieren van een kwaliteitsmoer, die niet voluit kan gaan. Dat is dus geheel iets anders!

2.- Ook het aanbod van voedsel en de verzorging van de moer was niet het criterium, maar de broedei kwaliteit voor de moerteelt door de grote aantallen eieren per dag bij onze door selectieve teelt '˜opgevoerde' legmachines, die soms bij de voorzwerm door hun uitzonderlijke afmetingen cq gewicht niet eens meer in staat zijn een meter te vliegen.

3.- In mijn uitleg schreef ik dat de voedselvoorziening in de maand mei/juni gelukkig meestal in ruime mate beschikbaar is en sprak ik over een goede aflegger. Het voedselaanbod inherent de verzorging van de moer is in een productievolk en een goede aflegger navenant. Het gaat dus ook niet om de hoeveelheid voedsel en de verzorging van de moer, dat is in beide gevallen optimaal.

4. Een teeltmoer - de naam zegt het al - moet je gebruiken voor de nateelt van jonge moeren en niet in een productievolk. Ze gaat daardoor niet alleen langer mee, maar geeft volgens mij door haar meer normale productie ook kwalitatief betere eieren/nakomelingen.

Desalniettemin houd ik anders wel van jouw (meestal) gedecideerde uitspraken!

Verschil van mening mag er zijn, anders krijg je geen discussie en een discussie is ervoor om de zaak helder te krijgen.

Piet van de Veluwe

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Overlarven van een teeltmoer

Bericht door Gerard Boswinkel » do 15 feb 2001, 20:44

verstuurd 15-02-2001 No. 82
--------------------------------------------------------------------------------
[QUOTE]Originally posted by Kees Overeem:
Cees,
Hoewel Piet en jij onderling over dit onderwerp via e-mail gecorrespondeerd hebben wil ik toch nog even via dit medium op jou antwoord reageren.

Inderdaad is mijn bewering dat dit het wetenschappelijk bewijs is iets te kort door de bocht. Maar in mijn enthousiastme verloor ik even de realiteit uit het oog. Daarvoor mijn excuses.

Cees schreef:
Hoewel ook ik er een andere diersoort als voorbeeld bij haalde ( om bovenstaande te verduidelijken) is de vergelijking met het rammensperma het vergelijken van appels met citroenen.

GB: Ikzelf denk niet dat ik appels met peren zit te vergelijken en ik zal je even uitleggen waarom niet. In het artikel in de Volkskrant staat dat: (citaat) in het voortplantingsseizoen de mannetjes (van het Soay-schaap) onderling bepalen wie mag paren. De winnaars van deze gevechten ejaculeren vaak, tot wel dertien keer per dag in de paartijd ("GB": vergelijk een teeltmoer van topkwaliteit die 3000 eieren per dag legt). Die hoge frequentie vermindert de kwaliteit van het sperma. Na verloop van tijd is het aantal spermacellen van de sterkere rammen per zaadlozing kleiner dan het aantal van zwakkere rammen die de gevechten verloren. ((GB): vergelijk een moer die maar 300 eieren per dag legt).
Bovendien hebben relatief veel spermacellen van de winnaars een afwijkende vorm.(einde citaat)

Piet schreef in één van zijn berichtjes:
Die 3000 eitjes per dag zijn merendeels bestemd voor het ontstaan van
werkbijen. Uit die eitjes kunnen natuurlijk ook goede koninginnen ontstaan.
Het gaat mij echter niet om goede koninginnen, maar om
kwaliteitskoninginnen, waarvan we later topprestaties
verwachten. Als je dergelijke topdieren wilt telen, moet het hele
traject van eifollikel tot aan het moment dat de jonge moer haar eerste
eitjes legt, optimaal zijn. Hierbij is het voortraject uiterst belangrijk.

GB: Dus die vergelijking gaat wel degelijk op volgens mij. Het gaat hier om het verschil in kwaliteit van de eitjes (m.a.w. of alle nutrienten er in optimale hoeveelheid in zitten) tussen een moer die 3000 eitjes per dag legt en een moer die er maar 300 per dag legt. We hebben het in deze discussie niet over de genetische kwaliteit.
Ik hoop Cees dat je nu mijn opmerking over die vergelijking beter begrijpt.

Daarom wil ik mijn opmerking over dat wetenschappelijk bewijs omtrent die stelling van Piet aanpassen in:

Dit is mogelijk het begin! van een wetenschappelijk bewijs voor de stelling die Piet poneert.

Cees schreef:
Hier zit dus geen logische paralel in zoals je schrijft.

GB:
Ik dacht het dus wel!(zie boven)

Gerard


--------------------------------------------------------------------------------
Van: | Geregistreerd: Jan 2001

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten