Overlarven van een teeltmoer

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Overlarven van een teeltmoer

Bericht door Piet Jager » vr 16 feb 2001, 21:06

verstuurd 16-02-2001 No. 11
--------------------------------------------------------------------------------
Na-woord!
De discussie wordt nu wel wat erg lang!
Vooralsnog heeft iedereen gelijk, maar daar ging 't niet om! Bewijzen zijn er niet, maar de bijdrage van Gerard vond ik persoonlijk hoogst interessant. Kees, Frans en Romee zetten ons eventjes weer met beide benen op de grond. Als er al een waarneembaar effect zou zijn, dan was het uiteraard gering en voor ons als hobby- en milieu-imkers niet van belang. Er zijn belangrijker zaken om over in discussie te gaan.

Piet (rubriekbeheerder!)

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Overlarven van een teeltmoer

Bericht door Gerard Boswinkel » ma 19 feb 2001, 21:07

verstuurd 19-02-2001 No. 82
--------------------------------------------------------------------------------
Piet,
Inderdaad kunnen we over heel wat belangrijkere zaken discussieren op dit forum (zie enquette Romée) maar op de zoemlijst schreef Marco de Pauw eens:

Koninginnenteelt kan dan pas slagen als je er 120% van je aandacht aan besteedt.

De discussie over die eitjes heeft volgens mij iets met die 120% aandacht te maken waar Marco het over heeft.

Gerard



--------------------------------------------------------------------------------
Van: | Geregistreerd: Jan 2001

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Overlarven van een teeltmoer

Bericht door Piet Jager » ma 19 feb 2001, 21:08

verstuurd 19-02-2001 No. 11
--------------------------------------------------------------------------------
Gerard,
'k Ben het direct met je eens; "Het zijn de kleine dingen die 't doen, die 't doen"

Ik zeg altijd: "Acht is meer dan negen", d.w.z. 'acht' geven, opmerkzaam zijn is heel belangrijk.

Zoals ik al schreef: Bewijzen zijn er niet direct, maar de practijkervaringen (nateelt van moeren uit afleggers of nateelt van moeren uit productievolken) van broeder Adam zijn er wel en die stelde uitzonderlijk hoge eisen aan zijn Buckfastmoeren. Alleen dergelijke moeren moet je onderbrengen in een Dadantkast. Beschik je niet over dergelijke moeren, dan moet je niet aan de Dadantkast beginnen en kun je beter andere kasten (met standaardramen) gebruiken.

Maar...., willen we dit economisch/commercieel imkeren?
Hobby/milieu imkeren contra economisch/commercieel imkeren?
Of/of - of - en/en ?

Piet


[This message has been edited by Piet Jager (edited 19-02-2001).]


--------------------------------------------------------------------------------
Van: | Geregistreerd: Nov 2000

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Overlarven van een teeltmoer

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 20 feb 2001, 21:10

verstuurd 20-02-2001 No. 110
--------------------------------------------------------------------------------
Ik ben Jelte-Pieter Dijkstra en zoem al vrij lang mee met de zoemlijst en ik lees eigenlijk vanaf het begin mee met het nieuwe forum. Ik vind het trouwens een heel erg geslaagd initiatief. Hulde aan Romee van der Zee. Zeer knap van je om zoiets op te zetten!
Zelf studeer ik biologie en imker voor het aankomende derde seizoen. Ik wil graag wat kwijt over de discussie 'nateelt van een teelmoer'. Ik vind deze discussie reuze interessant en het wordt nu maar eens tijd dat ik mijn debuut maak! (Niet omdat ik zo'n veel weet van bijen of omdat men om mijn informatie verlegen zit, maar, omdat we gewoonweg te taak hebben om het bijenhouden voort zetten.) Ik doe daarom nog een duit in de zak(Piet Jager zal het niet fijn vinden).

Reproductie/nateelt en soortgelijke of verwante principes worden tegenwoordig steeds meer onderzocht in de biologie en dan met name bij ecologie/ethologie. Van tevoren wil ik alvast vertellen dat het niet over bijen gaat en dus dat je denkt dat ik misschien appels met peren vergelijk. Dat mag.

Optimale reproductie
Wat veel in de ethologie(gedragsleer) wordt bestudeerd is optimale reproductie. En dan met name legselgrootte bij vogels. Broedsels worden dan experimenteel vergroot. De ouders blijken wel degelijk in staat een groter aantal jongen voort te brengen dan ze zelf gekozen hebben. De verklaring kan gegeven worden door de kosten van reproductie. Door meer jongen groot te brengen (baten) verrichten de ouders meer werk en dit heeft negatieve gevolgen (kosten) voor de kans op nakomelingenschap in de toekomst.
1 Hetzij door verhoogde sterfte van de ouders(Bijvoorbeeld bij de Torenvalk). Sterfte door het groot brengen van een vergroot gezin treedt op in de winter volgend op het broedseizoen. Verhoogde sterfte door acuut predatierisico is daardoor een onwaarschijnlijke oorzaak.
2 Hetzij door minder of kleinere legsels later(Bijvoorbeeld bij de Grauwe Vliegenvanger).

In feite hebben alle twee soorten dus een slechtere conditie gekregen. In de natuur of zonder experimentele ingrepen is er dus een 'trade off' tussen huidige(het aantal jongen van het huidige broedsel) en toekomstige reproductie (het aantal broedsels en jongen in de toekomst). Waarbij de ene component van de afweging (meer werk)negatief en de andere (meer jongen) positief) is gekoppeld.

Mogelijk alternatief van vergrote legsels is een verzwakte afweer tegen ziektes bijvoorbeeld bij Zebravinken. Deze vogels vertonen verlaagde immuunafweer bij het grootbrengen van een vergroot gezin. Mogelijk komt het onderhoud van het immuunsysteem naast andere fysiologische onderhoudsprocessen in het gedrang bij werken boven een bepaald niveau.

Persoonlijk noot:
Telkens meer gaan er in de biologie stemmen op dat ook bij andere diersoorten net zoiets geldt. Ik vind bovenstaande daarom verwant met de discussie 'nateelt van een teeltmoer'. Het is een soortgelijk principe. Het levert misschien geen bewijs, maar is wel een aanwijzing. Door het opschroeven van de legcapaciteit van de koningin gebeurt als het ware hetzelfde als het vergroten van broedsels bij vogels. Ik denk dat je dus heel goed de lijn kan voortzetten ook naar de bijenteelt en de teelt van kwalitatieve hoogstaande moeren. Op een gegeven moment heeft dus de koningin nadeel van de hoge productie die zij moet leveren; het boven een bepaald niveau werken. Zij kan dus een verminderde weerstand krijgen. Het zal niet zo gauw uitmonden in de dood van de koningin. Zij gaat hierdoor wel minder lang mee.
De verminderde weerstand hoeft natuurlijk niets te zeggen over de kwaliteit van voortgebrachte nakomelingen. Anderzijds zou een verminderde weerstand invloed kunnen hebben op het nakomelingenschap. (In het onderzoek wordt trouwens niks gemeld over de kwaliteit van nakomelingen.)
Bij de grauwe Vliegenvanger uit het nadeel zich in het volgende broedseizoen, dit kan met bijenkoninginnen net zo goed gebeuren, zodat zij het volgende seizoen minder eitjes legt.
Ik moet natuurlijk toegeven dat het suggeren blijft, want bij onze huidige volken is er geen totale natuurlijke situatie aanwezig, zodra bijenvolken in een drachtarme periode komen, worden ze bijgevoerd. Anderzijds moet een koningin in een productievolk een veel hogere prestatie leveren dan een volk in een zesramer. Deze koningin wordt onthouden van het leggen van veel eieren. Ik ben ervan overtuigd, de 'aanwijzing' in ogenschouw genomen, dat dit een minder nadelige weerslag heeft op de koningin en zeker een positieve op de lengte van haar leven.

test


------------------



--------------------------------------------------------------------------------
Van: Burgum, Fryslân | Geregistreerd: Feb 2001

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Overlarven van een teeltmoer

Bericht door Piet Jager » di 20 feb 2001, 21:13

verstuurd 20-02-2001 No. 11
--------------------------------------------------------------------------------
Dag Jelte-Pieter,
Jij schreef:
'De verminderde weerstand hoeft natuurlijk niets te zeggen over de kwaliteit van voortgebrachte nakomelingen.Anderzijds zou een verminderde weerstand invloed kunnen hebben op het nakomelingenschap (In het onderzoek wordt trouwens niks gemeld over de kwaliteit van nakomelingen.)'

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Overlarven van een teeltmoer

Bericht door Frans vanTongeren » di 20 feb 2001, 21:14

verstuurd 20-02-2001 No. 33
--------------------------------------------------------------------------------
Dag Jelte-Pieter,
Een mooie BIJ-drage, heb je op dit forum geleverd.
*
Kijkend door een verrekijker naar wat er gebeurt in de imkerij.
Niet aanvallen of verdedigen.
Een wetenschappelijke benadering.
(Ik heb twee kinderen, dus mijn vrouw en ik worden misschien wel 100!)





--------------------------------------------------------------------------------
Van: Joppe, Nederland | Geregistreerd: Nov 2000

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten