De killerbee

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

De killerbee

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 05 feb 2002, 19:24

Hallo Hennie, Frans en a.a.

Frans jij schreef dat Hennie schreef:
hij vermelde met vrees de pogingen om de Varroatollerante Killerbee naar Duitsland te halen.

Verder schreef Frans:
Dat kan toch niet!
Killerbees kunnen de temperatuurgrens van de 'tiengraden isotherm in de koudste maand' immers NIET overschrijden.
****
Ik heb laatst een documentaire over, jawel de killerbee gezien. (Die de wat langer imkerende imkers onder ons natuurlijk al lang hebben gezien.) Dit oprukkende insect zou overigens over miljoenen jaren perfect als gidsfossiel dienen. Het is alleen jammer dat insecten zo slecht fosiliseren.
Veel wetenschappers dachten dat de gebiedsverovering op een gegeven moment zou stoppen door dé koudegrens, ongeveer voorbij Mexico. Alleen onderzoekjes tonen aan dat de killerbee in koude omstandigheden(chilling temperatures) hetzelfde gedrag vertonen als onze Europese gedomesticeerde huisbijen; Koude zorgt dat ze bijelkaar gaan klitten en alles wijst erop dat de killerbee wel tegen lagere (vries) temperaturen kan. Doch zijn er dan ook nog vraagtekens te plaatsen bij het oprukken van de killerbee. Ik ben geen killerbee-expert en ik weet ook niet de laatste trends omtrent de opmars van de killerbee. Alleen een goede vraag is bijvoorbeeld, kan de killerbee net zoals Europese bijen een voldoende voorraad aan honing op peil houden en tevens een goede volksterkte opbouwen om goed te winter door te komen. Door het zwermachtige karakter van de killerbee is dit zeer twijfelachtig. Überhaupt, kan deze tropische bij een winter een lange winterzit aan? Waarschijnlijk niet. Of kunnen bijen zich toch goed en snel aanpassen?

De uitbreiding van het voorkomen van de killerbee heeft voornamelijk één grote hoofdoorzaak. Deze wil ik volgende keer in relatie tot de apis melifera melifera verder uitdiepen.

J.P.

****

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten