Bevruchtingscassettes (EWK's)

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bevruchtingscassettes (EWK's)

Bericht door Ed Pieterse » za 04 mei 2002, 23:04

Beste Piet,
Eén bladzijde ervoor staat dat het beter is om geen vliegbijen te gebruiken, vanwege hun agressie.
Als je een paar raampjes bijen in een emmer afveegd vliegen de vliegbijen af en blijven jonge bijen van verschillende leeftijd achter, want die hebben zich nog niet geörienteerd.
Dat is waar het om gaat!!

Ed

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Bevruchtingscassettes (EWK's)

Bericht door Frans vanTongeren » zo 05 mei 2002, 10:54

FRITS DALM schreef op 05-05-'02 het volgende:
-
Hoi Piet,
Volgens mij is het advies van Hugo het beste, in onze vereniging was/is dat de meest toegepaste methode.
Na enige nachten in een kelder worden de kastjes in het bevruchtingsstation geplaatst volgens de methode die Hennie op zijn foto's liet zien, alleen doen wij er maar twee EWK's in een kist, minder vervliegen en voldoende kistjes aanwezig.
Ben het met Hugo eens dat drie ramers betere resultaten geven.
Indien je EWK's gebruikt lijkt het mij zinvol om het stukje raat op een los latje in te smelten dat met ijzerdraad in het kastje te bevestigen zodat je later het stuk raat met broed in een gewoon raam kan overhangen. Indien de jonge moer aangenomen wordt, wordt er tevens het stukje raat uitgebouwd in de kelder zodat je al inzicht krijgt over het resultaat afgezien van vervliegen en slecht weer.
Mvrgr Frits

lamheuv
Berichten: 242
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 21:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bevruchtingscassettes (EWK's)

Bericht door lamheuv » za 01 mar 2003, 20:40

[quote]
Hier een idee van mijn vroegere bezigheden met eenraatsbevruchtingskastjes; de verzamelkast maakte ik naar tekening van Jan Trip; volgens mij gebruikt Renson ze ook.

Graag zou ik de tekening voor zo'n eenraats kastje en de verzamelkast op een of andere manier willen ontvangen. Bij verschillende koninginnetelers kom ik dit kastje tegen. Lijkt me een handig kastje.

M.v.g. Elze Lammerts

Corneel Dewindt
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 30 dec 2002, 12:47
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Bevruchtingscassettes (EWK's)

Bericht door Corneel Dewindt » di 25 mar 2003, 21:56

Beste Elze,

Geef me je E-mail adres en ik stuur je een gedetailleerde tekening van het ERK kastje dat op KREVERHILLE wordt gebruikt.
Ik weet niet hoe ik in dit bericht een tekening moet invoeren.

Groetjes

Corneel Dewindt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten