Bevruchtingscassettes (EWK's)

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bevruchtingscassettes (EWK's)

Bericht door Piet Jager » do 02 mei 2002, 11:32

Momenteel beschik ik over een flink aantal bevruchtingscassettes naar Duits model. Dit zijn Eénraatskastjes (Ein-Waben-Kästchen '“ EWK's), met glasplaatjes aan weerszijden, waarvan er 4 stuks in een goed geïsoleerde omhulsel/blok/kastje gaan.

Aangezien ik altijd met Apidea, Kieler en Kirchhainer bevruchtingskastjes heb gewerkt is dit nieuw voor mij. Ik heb hierover dan ook een paar vragen.

1. Hoeveel bijen gaan er in 1 cassette (EWK) als je ze thuis vult en thuis laat bevruchten?
Er vliegen namelijk nogal wat bijen (vanuit de jonge bijen) terug!

2. Hoeveel bijen gaan er in 1 cassette (EWK) als je ze naar een andere stand c.q. bevruchtingsstation brengt? Hier vliegen uiteraard geen bijen terug.

3. Hoe bevestig je een rijpe moerdop in zo'n EWK?. Ik heb van een dun ijzerdraadje een spiraalvormig moerdophoudertje gemaakt, waarvan ik het uiteinde van de draad door een 1 mm gaatje in de binnenzijwand steek. Een soort spiraalvormig korfje dus!

4. De uitgelopen 4 moeren gaan uiteraard '˜tuten'. Dit '˜tuten'˜ horen ze voortdurend van elkaar. Geeft dat geen problemen?

5. Na een nacht opgesloten te zijn geweest, ga je 's avonds de kastjes openen. Doe je dat bij alle 4 gelijktijdig of met tussenposen van b.v. een half uur voor elk? Vliegen de bijen daarbij niet op elkaar, omdat het 1 omhulsel/blok/kastje is (wel met vier verschillende kleurvlakken)?

6. Kun je in plaats van Apifonda (voederdeeg) ook gewoon losse suiker of gekristalliseerde honing gebruiken? Als er bij reizen naar een andere stand voldoende vliegbijen opzitten, kunnen deze immers water halen.

7. Gebruik je in een EWK ook een strookje voorbouw van ca 4 cm?

!Piet

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bevruchtingscassettes (EWK's)

Bericht door Ed Pieterse » do 02 mei 2002, 15:26

Hallo Piet,

De kastjes die jij bedoelt zijn geen "Einwaben kastjes", maar "Erlangen Klein". De buitenkast, waar ze ingaan wordt wel de brievenbus genoemd, die goed geïsoleerd is (bodem, zijwanden en deksel) Er zijn vier vlieggaten, voor elk kastje een.

1. Er moet minimaal 60 cc bijen in zo'n kastje, maar 80 cc is wel het maximum. Bij teveel bijen lopen ze wel eens bij warm weer oververhit en dat is zo triest om te zien.
2. Je moet altijd jonge bijen in zo'n kastje doen, dus in een ruime emmer afvegen van broedkamerramen met open broed. Dat mag van verschillende kasten zijn, de jonge bijen wennen makkelijk aan elkaar.
3. Dan moeten ze 5 dagen in het donker staan met de jonge koningin erbij. Elke dag een keer met de plantenspuit water geven (een paar flinke sprietsen), bij erg warm weer twee keer doen. De bijen zijn dan goed aan elkaar en de koningin gewend, het is "volkje" geworden.
4. Dan kan het kastje naar buiten en ik zet dan meestal de kastjes in de namiddag tegen de avond buiten en op koninginnerooster. De kastjes gaan allemaal tegelijk open, van vervliegen weinig gemerkt na die 5 dagen. Alleen de bevruchte koningin kan wel eens het verkeerde kastje uitzoeken na de bruidsvlucht, maar vaak komt dat ook niet voor. Ik merk dat eigenlijk alleen als het nummer niet klopt met wat op het kastje staat. De volgende dag gaat het koninginnerooster vol open. Dan kan de bevruchting beginnen. In het voorjaar is de jonge moer al na 5 dagen geslachtsrijp en later in zomer kan dat een dag langer duren.
5. De volkjes staan dicht tegen elkaar aan en houden elkaar op die manier warm. Dat moet, want het zijn maar erg kleine volkjes.
6. Dat tuten maakt volgens mij niet uit, want dat maakt ook niets uit in de broedstoof. Ik werk altijd met uitgelopen koninginnen, maar het zal ook wel goed gaan met doppen. Alleen moet je de kastjes dan pas 5 dagen na de geboorte van de koningin buiten zetten.
7. Ik zou niet met losse suiker of suikerwater werken, maar met Apifonda, want je hebt geen vliegbijen, je hebt alleen maar jonge bijen!!!! Denk eraan er hoeft maar één oude zeurige tante van een vliegbij bij te zitten om je mooie jonge koningin af te steken. Hou de vliegbijen weg van koninginneteelt op deze manier.
Bovendien kan het zijn dat in suikerwater bijen verdrinken. Zorg ook voor een klein koninginnerooster voor het voerbakje, zodat de koningin nooit in het voer verstikt kan raken.
8. Ik gebruik 2 tot 3 cm strookjes kunstraat als voorbouw om ze mee te laten beginnen. Dan over 75% van de beedte van het kastje, maar iets breder mag ook.

Kijk nog eens op http://mamamoer.nl onder koninginneteelt.

Ed Pieterse

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bevruchtingscassettes (EWK's)

Bericht door Piet Jager » do 02 mei 2002, 16:30

Kijk nog eens op http://mamamoer.nl onder koninginneteelt.

Das ist Klasse, Ed..!

!Piet

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Bevruchtingscassettes (EWK's)

Bericht door Hugo » do 02 mei 2002, 16:48

Momenteel beschik ik over een flink aantal bevruchtingscassettes naar Duits model. Dit zijn Eénraamskastjes (Ein-Waben-Kästchen – EWK’s), met glasplaatjes aan weerszijden, waarvan er 4 stuks in een goed geïsoleerde omhulsel/blok/kast gaan.

Aangezien ik altijd met Apidea, Kieler en Kirchhainer bevruchtingskastjes heb gewerkt is dit nieuw voor mij. Ik heb hierover dan ook een paar vragen.

1. Hoeveel bijen gaan er in 1 cassette (EWK) als je ze thuis vult en thuis laat bevruchten?
Er vliegen namelijk nogal wat bijen (vanuit de jonge bijen) terug!
Eén (1) pollepel bijen. Ik weet niet of deze inhoudsmaat in Nederland gebezigd wordt - zelf gebruik ik een rood drinkbekerje dat ik uit uit moeder's keuken heb gejat ;-)
Om te voorkomen dat te veel bijen terugvliegen, klop ik een volledig hoogsel ("broedbak" voor de Vlaamsonkundigen) bijen af in een plastic emmer(zoveel mogelijk broedramen) en geef er gedurende 15 minuten regelmatig een "doodschop" tegen zodat de bijen terug op de bodem van de emmer vallen. Deze methode levert meer dan voldoende jonge "vliegonkundige" bijen op om 16 EWK-kastjes voldoende te bevolken. Deze methode is niet echt geschikt voor teergevoelige zielen.
2. Hoeveel bijen gaan er in 1 cassette (EWK) als je ze naar een andere stand c.q. bevruchtingsstation brengt? Hier vliegen uiteraard geen bijen terug.
zie hierboven

3. Hoe bevestig je een rijpe moerdop in zo’n EWK?. Ik heb van een dun ijzerdraadje een spiraalvormig moerdophoudertje gemaakt, waarvan ik het uiteinde van de draad door een 1 mm gaatje in de binnenzijwand steek. Een soort spiraalvormig korfje dus!
Ik laat de jonge moertjes uitlopen in het pleegvolk of in de broedstoof, sluit ze op in een krulspeld met suikerstop, en leg die in het EWK-kastje voor ik de jonge bijen in het kastje "giet" met de pollepel. Ik heb ze zelfs ooit gewoon bij de jonge bijen gegooid - wel eerst natgespoten met plantenspuitje.
4. De uitgelopen 4 moeren gaan uiteraard ‘tuten’. Dit ‘tuten‘ horen ze voortdurend van elkaar. Geeft dat geen problemen?
Ik vermoed dat de bijen zo van hun melk zijn door deze brutale behandeling dat de moeren zich niet van mekaars aanwezigdheid bewust zijn. Ik heb de moertjes in ieder geval nog nooit horen tuten in de EWK-kastjes. Ik heb wel meegemaakt dat een jonge moer zich van ingang vergiste als ze terug kwam van een een stapje in de wereld. Uiteraard met noodlottige gevolgen ...
5. Na een nacht opgesloten te zijn geweest, ga je ’s avonds de kastjes openen. Doe je dat bij alle 4 gelijktijdig of met tussenposen van b.v. een half uur voor elk? Vliegen de bijen daarbij niet op elkaar, omdat het 1 omhulsel/blok/kastje is (wel met vier verschillende kleurvlakken)?
Ik geef de EWK-kastjes twee tot drie nachten KOEL kelderarrest : meestal hebben ze al een aardig raatje gebouwd voor ze d'er weer uit mogen. Daar ik maar twee handen heb, open ik de kastjes NIET gelijktijdig, maar wel het één na het ander. Wacht best tot het schemert vooraleer je de kastjes opent.

6. Kun je in plaats van Apifonda (voederdeeg) ook gewoon losse suiker of gekristalliseerde honing gebruiken? Als er bij reizen naar een andere stand voldoende vliegbijen opzitten, kunnen deze immers water halen.

Ik geef steeds suikerdeeg : vroeger zelfgemaakte deeg (honing met bloemsuiker), nu ik gesettled ben, koop ik voorverpakte Apifondadeeg.
7. Gebruik je in een EWK ook een strookje voorbouw van ca 2 cm?
Inderdied

mvg,

Hugo (de hqlve bij op querty-klavier)





Nobodies prefetc

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bevruchtingscassettes (EWK's)

Bericht door Oude Essink » do 02 mei 2002, 23:14

Hallo Piet,
Hier een idee van mijn vroegere bezigheden met eenraatsbevruchtingskastjes; de verzamelkast maakte ik naar tekening van Jan Trip; volgens mij gebruikt Renson ze ook. Werkte uitstekend en beter, denk ik, dan de Duitse kastjes, waar de vier bevruchtingskastjes achter elkaar staan.

Afbeelding

met hart. groet,
hennie oes

Afbeelding





Bijgewerkt door - Oude Essink op 18/05/2002 09:00:13

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bevruchtingscassettes (EWK's)

Bericht door Piet Jager » vr 03 mei 2002, 13:43

Ja, zeer duidelijk, Hennie.

Ik zie dat jij een overstekende deksel hebt van ca 4 cm rondom ivm regeninslag. Jouw vliegplankjes lopen iets af voor de waterafvoer en inderdaad jouw rangschikking van de EWK's is iets anders (beter?). Bij mij staan ze alle vier naast elkaar, dus de glasplaatjes tegen elkaar ivm de warmtehuishouding. Ook heb jij een kleine vliegpleet, terwijl die van mij een rond pvc-buisje hebben. De rest is het zelfde.

Na hoeveel dagen (nachten) doe jij ze voor het eerst los? Ik ben van plan om in het voerbakje suikerwater 1 : 1 te doen met een paar ronde drijvertjes (bamboestokjes).

Ook vul ik ze niet alleen met uitsluitend jonge bijen, omdat ze naar een andere stand gaan. Ze kunnen dan gelijk stuifmeel halen.

Een andere reden is dat als je ze met uitsluitend hele jonge bijen vult het kan voorkomen dat de moer niet op bruidsvlucht gaat (ED???).

!Piet

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Bevruchtingscassettes (EWK's)

Bericht door Hugo » vr 03 mei 2002, 14:48

Ik ben van plan om in het voerbakje suikerwater 1 : 1 te doen met een paar ronde drijvertjes (bamboestokjes).
Ik heb 1 x gevoerd met vloeibaar eten en heel de boel werd leeg geroofd :-(.
Een andere reden is dat als je ze met uitsluitend hele jonge bijen vult het kan voorkomen dat de moer niet op bruidsvlucht gaat (ED???).
Dat heb ik nog nooit ondervonden. Ik heb wel de indruk dat bij EWK meer moeren achterblijven of verongelukken tijdens de bruidsvlucht dan bij een flinke drieramer.

mvg,

Hugo (de halve bij : honing slingeren is vermoeiend, moeren telen is fascinerend)

Nobodies prefetc

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bevruchtingscassettes (EWK's)

Bericht door Oude Essink » vr 03 mei 2002, 18:30

Hallo Piet,
In alle haast; ik sta op punt van vertrek voor een week.
Voer 1 op 1 lijkt mij geen goed idee temeer omdat zij water kunnen halen ter verdunning. Ik gaf altijd een suikerbal ( sucre en poudre
= hele fijne suiker met honing tot een bal gekneed; zij bouwen er snel raat mee uit. Een keer suikerwater geprobeerd (Ambrosia vloeibaar): de heft van de bijen verzoop erin en de moer legde snel het loodje. De vierkante kast waarin de eenraatskastjes staan verhindert te nauw contact terwijl de warmtevoorziening er niets minder om is. Sukses! je zult er plezier aan beleven. groet,
hennie oes

Afbeelding

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bevruchtingscassettes (EWK's)

Bericht door Ed Pieterse » za 04 mei 2002, 17:10

Hoi Piet,
Een jonge onbevruchte moer gaat altijd op bruidsvlucht, tenzij het weer tegen zit. Tegen de tijd dat ze geslachtsrijp wordt loopt ze zenuwachtig door het kastje en spert haar achterlijf open.

Begin er niet aan Piet om oude bijen er in te stoppen, het zijn echte oude zure jaloerse assertive tantes, die zich soms zo op de koningin storten. Het gaat nog wel eens goed als je met een dop begint, de jonge koningin heeft nog weinig "lucht" aan zich en wordt niet altijd direct herkent.

Ed

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bevruchtingscassettes (EWK's)

Bericht door Piet Jager » za 04 mei 2002, 19:14

Hallo Ed,

Wat staat er in het boek 'Koninginnenteelt' van Velthuis en Duchateau, 2e druk 1987, in regel 1 en 2 op blz. 44? Dit is een uitgave welke is verzorgd door de Rijksuniversiteit Utrecht.

'Uitsluitend hele jonge bijen mag ook niet, want dan kan het voorkomen dat de moer niet op bruidsvlucht gaat.'

!Piet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten