Koninginneteelt á la Hans van der Post

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Koninginneteelt á la Hans van der Post

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 06 jul 2002, 13:10

Gisteren 5-07-02 heb ik koninginneteelt toegpast á la Hans van der Post. (Ik denk dat ie het hartstikke leuk vindt.) Maar ikzelf vond het ook hartstikke leuk. Ik heb ervan genoten! Om uw geheugen nog weer even te opfrissen kijk op:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=946


Dertien dagen geleden had ik bij een volk de moer weggenomen en in een moerloze drie-ramer gestopt. En gisteren was het doppen breken geblazen, maar dat niet alleen'¦'¦'¦'¦'¦'¦'¦..
Twee weken geleden had ik de enige twee Kirchainers die ik bezit, al klaar gezet. Ze stonden drie jaar lang op de zolder, maar na het bezoek aan Hans had ik het voornemen om ze eindelijk eens te gaan gebruiken. Ik heb tijdens mijn verblijf in Oegstgeest het kunstje goed afgekeken. Verder heb ik op precies dezelfde wijze als Hans de Kirchainer ingericht: de latjes met een klein stukje voorbouw. Geen apifonda, maar losse suiker natgemaakt met wat honingwater. En als een lekker warm isolerend dekentje, om de kastjes goed toe te dekken, een diepvrieszakje.
Toen ik in het oude volk speurde naar doppen, vond ik ongeveer bij het derde raam al een uitgelopen dop, maar vervolgens vond ik nog meer rijpe nog gesloten doppen. Aangezien ik aan twee koninginnen genoeg heb, heb ik de resterende doppen gebroken. De eerste konigingin, wat ongeduldig, heb ik maar snel bij gebrek aan een koninginnekooitje in een kartonnen doosje gedaan. Tevens had ik twee doppen (met koninginnen) van de raam af geplukt en die dienden als natuurlijke kooitjes.
Vervolgens heb ik van twee ramen uitlopend broed de bijen afgeslagen in mijn zwermkorfje. De oudere bijen vlogen meteen op. Daarna heb ik nog eens goed de halve korf op de grond laten neerkomen, zodat ik een mooi klobje jonge bijen overhield. Zij moeten de koninginnen in haar Kirchainer residentie maar naar de zin maken.
(Achteraf had een van de koninginnen het toch niet zo koninklijk als ik had gehoopt, maar dat kwam door mijn eigen schuld.)
Met een plastic bakje (afkomstig van een bijenvoerbak) was het bijtjes scheppen. Dit was het aller mooiste moment! Een beetje apart. Helemaal '˜op gevoel' heb ik de koningin haar onderdanen gegeven. En bij het eerste schepje heb ik de koniginnen meegegeven. Ik heb mezelf er dus van verzekerd of ze er wel bij zat! Toen nog maar eens één, twee, drie, vier schepjes bijen erbij gedaan. Nog even gekeken en toen werd het hun waarschijnlijk blauw voor de ogen: met het diepvrieszakje dekte ik het hele spul af om de beide kastjes weg te zetten. Wat een gemakzuchtige koninginnneteelt; geen overlarven, geen broedstoof gedoe. enz. enz. Heerlijk.

In de avond heb ik de kastjes op de juiste plaats gezet. En dan mogen de darren hun best doen!!!!
Over de afloop van de methode á la Hans van der Post houd ik u op de hoogte.

J.P.

Het ene kirchainer mistte de roostertjes. Ik had er propjes kranten in gestopt, maar er waren toch teveel bijen uit ontsnapt. Ik moest het volkje inspecteren! Gelukkig zat de koningin nog wel in de kirchainer, maar ik moest weer nieuwe jonge bijen aftappen van het oude moedervolk. Dus weer het bovenstaande procedee opnieuw uitgevoerd. Van het ene volkje, waar de bijen wel '˜op slot' zaten waren de bijtjes al bijeen gaan klitten om aan het bouwproces te beginnen. Ongelovelijk en dat al naar zo'n drie uur.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Koninginneteelt á la Hans van der Post

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 06 jul 2002, 22:21

Vanmiddag kon ik het niet laten om de twee kleine volkjes te inspecteren. Ik kan u berichten dat het kirchainer kastje met de papierpropjes, waarbij ik gisterenavond nog extra bijen aan toegevoegd heb, het beste uit de bus is gekomen. Aan alle latjes hingen bijen lekker te klitten. De twee plastic bekertjes met losse suiker plus honingwater waren iets te nat uitgevallen, zodat ik gisteren genoodzaakt was om er wat stukjes gedroogd gras op te leggen. De bijtjes hadden het al gevonden en wurmden zich door de grasmat. De bovenkant van het voer was al helemaal droog.
Het andere volkje die gisteren nog de beste papieren in handen had had nu slechts twee latjes waar bijen aan hingen. Verder was er al een klein speeldopje aangezet. Volgens het (waardevolle) artikel van Hans (laat ik nog maar weer eens een bruggetje slaan)
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1010
is dit aanzetten van speeldopjes voor de bruidvlucht uit den boze.
Ik heb het dopje maar verwijderd (en er een aantekening van gemaakt in mijn sensorisch geheugen.

J.P.



Bijgewerkt door - Jelte Pieter Dijkstra op 06/07/2002 22:24:14

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Koninginneteelt á la Hans van der Post

Bericht door Hans van der Post. » zo 07 jul 2002, 22:51

Gisteren 5-07-02 heb ik koninginneteelt toegepast á la Hans van der Post. (Ik denk dat ie het hartstikke leuk vindt.) Maar ikzelf vond het ook hartstikke leuk. Ik heb ervan genoten! Om uw geheugen nog weer even te opfrissen kijk op:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=946


Jelte even een aanvulling; ik "veeg" bijen in kirchainer kastjes als er maar twee of drie zijn te vullen. Dan blijft alles veel rustiger Een voorbeeld, een goed bezet honingkamerraam is voldoende om één kirchainer kastje te vullen.
Je kan het ook op de manier doen toen jij bij mij in Oegstgeest was!:)
En verder, ben je wat krenterig; honingwater! Dit loopt zo door de suiker! Een eetlepel honing is voldoende om de droge suiker vast te "leggen".
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1010 Heeft nu een aan vulling!
Hans.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Koninginneteelt á la Hans van der Post

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 07 jul 2002, 23:11

Hoi Hans,

Niet deze link http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1010
bedoelde ik eigenlijk, maar deze
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=725

Inderdaad zou ik niet zo snel een pot nieuwe honing open maken voor twee lepels honing. Een klein scheutje honingwater (restproduct van de schoonmaak van de slinger)werkt in principe perfect.

J.P.

P.S. En Hans wat denk jij over het ene kirchainer met te weinig bijen? Zelf denk ik dat ik er het beste aan doe om er maar niet meer aan te komen. Dan weet ik in het vervolg bij dezelfde fout hoe te handelen. Of denk jij dat er nog wel wat jonge bijen zijn bij te voegen?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Koninginneteelt á la Hans van der Post

Bericht door Hans van der Post. » ma 08 jul 2002, 23:02

P.S. En Hans wat denk jij over het ene kirchainer met te weinig bijen? Zelf denk ik dat ik er het beste aan doe om er maar niet meer aan te komen. Dan weet ik in het vervolg bij dezelfde fout hoe te handelen. Of denk jij dat er nog wel wat jonge bijen zijn bij te voegen? J.P.
Inderdaad niet meer aankomen de bijen van dit volkje zijn aan de moer gewend. Als je er meer bijen bij wil doen wacht dan tot er broed is. Sluit de moer op in een "krulspelt" met suikerdeeg en haal een handje bijen uit een moergoed volk, laat deze flink moerloos worden en stort dan voor het kastje het handje bijen. Ze zullen al sterselend het kastje binnengaan.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Koninginneteelt á la Hans van der Post

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 13 jul 2002, 16:51

Vandaag maar weer eens even in de twee Kirchainer kastjes gezien. Herrinnert u het nog? Ik had twee oude kastjes van zolder gehaald. In elke Kirchainer had ik jonge bijen en een uit een zwermdop afkomstige koningin gedaan. In het ene kastje waren te weinig bijen overgebleven, zodat ik diezelfde dag nog eens genoodzaakt was om een extra hoeveelheid bijen er aan toe te voegen. Dit volkje, zo zag ik vandaag, heeft zich uitmuntend ontwikkeld. Alle raatjes zijn perfect uitgebouwd. Schitterend mooie witte was! Prachtige honingkoepeltjes en zelfs ook al een beetje stuifmeel. Eitjes heb ik nog niet gevonden, maar dat zou ook wel heel erg snel zjjn geweest. Ik moet nog een weekje geduld hebben. Volgende week zondag ga ik samen met H.v.d. P de moertjes controleren op eileg. Dit volkje heeft het zo goed gedaan dat ze door haar voorraad heen is. De twee plastic bekertjes zijn volledig ledig. Zou het nodig zijn om deze opnieuw te vullen?
Het andere volkje is daarentegen nog lang niet door haar voorraad heen. Vandaag zag ik dat ze één hele dikke raat gemaakt had en verder twee heel kleine raatjes. Dit volkje had in eerste instantie genoeg jonge bijen, zodat er niet meer bijen aan toegevoegd hoefden te worden. Had ik dat toch maar gedaan, want na verloop van tijd zijn er toch teveel bijen naar hun '˜roots' teruggevlogen. Zodra dit moertje aan de leg is, zal ik haar invoeren in een ander volk. Alleen helemaal overtuigd ben ik nog niet van deze beslissing, want immers in het begin vond ik een aangezette speeldop'¦'¦'¦..
De besteming van het zeer ontwikkelde volkje heb ik inmiddels ook al bedacht; de klotzbeute. Ik schreef er al eerder over. Kijk maar eens op: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=845
Nog steeds staat deze woonruimte leeg. De latjes met raatbouw uit de Kirchainer ga ik dan ophangen aan grotere latten. Deze latten plaats ik dan in de bovenkant van de Klotzbeute. Dan is het voeren geblazen!!

J.P.




Bijgewerkt door - Jelte Pieter Dijkstra op 13/07/2002 16:53:03

Bijgewerkt door - Jelte Pieter Dijkstra op 13/07/2002 16:54:08

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Koninginneteelt á la Hans van der Post

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 22 jul 2002, 00:18

Zeer binnenkort komt dé initiator van de gelijknamige koninginneteeltmethode naar '˜It lân fan wetter, greide en blomt'. Komt ie de boel '˜inspecteren'. Gaat het volgens de stelregels?
Zwermdoppen gebruikt? Goed gekeken? Goed gepulkt aan rijpe zwermdoppen? Wat te zeggen van de opbouw van de raatjes in de kirchainer? Zijn er speeldopjes? Is er darrenraat aanwezig? Hij gaat het vast allemaal puntsgewijs bijlangs. Ik zal goede voorbereidingen treffen.
Vooral de laatste twee punten zijn belangrijk. Deze methode, Koninginneteelt á la Ha.ve.de Pe. geldt daarom als een soort van zwartboek bij de koninginneteelt, toegepast door zoveel Nederlandse imkers, die de teelt veel te veel op hun beloop laten, maar veel meer moeten observeren en aantekenen. Observeren ook voor de bruidsvlucht!! Niet alleen erna!! De week voor de bruidsvlucht is cruciaal!! Hier ligt de essentie van het telen van goede koninginnen. Hans van der Post heeft dat door jarenlange ervaring weten uit te vogelen. Toch willen veel (eigenwijze) imkers er niet aan. Ze zetten hun koninginneteelt letterlijk en figuurlijk weg in de kelder (om de vastgeroeste gewoontes te behouden). Het volkje moet immers harmoniseren. Waardevolle informatie gaat grotendeels verloren.

Bij mij is inderdaad het volkje met de speeldop en ook veel darrenraat op niets uitgelopen. Wel moet ik eerlijk bekkenen dat er in het begin toch teveel bijen teruggevlogen zijn en te weinig bijen zijn overgebleven. Opmerkelijk is dat de koningin verdwenen is, maar volgens Hans verdwijnen er bij de speeldopaanzetters wel vaker de moeren.
In het begin van de week, (omstreeks 15 juli) kon ik mij niet meer beheersen en heb toch in de twee Kirchainers gekeken. En tot mijn grote ontsteltenis zag ik dat het Kirchainervolkje met de beste papieren op het randje van de afgrond stond. Ik had nog aan u gevraagd of ik het opgegeten voer ook moest vervangen door nieuwe. Kleine kinderen zijn afhankelijk van de ouders. Kleine koninginneteelt volkjes zijn afhankelijk van de imker totdat ze op eigen benen kunnen staan. In het vervolg zal ik de volkjes niet weer zonder voer achterlaten, ook al is het een '˜goed weer periode'. Na de bloei van de Linde is het buitengewoon schraal. Die avond heb ik meteen suiker gekocht en het volkje van nieuwe losse suiker voorzien. Maar het belangrijkste is: 'Ik heb eitjes waargenomen!!!'

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Koninginneteelt á la Hans van der Post

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 04 aug 2002, 14:04

Vandaag is het precies een week geleden dat Hans van der Post bij mij en mijn bijen op bezoek was. Hans heeft een warme persoonlijkheid. En al die warmte was wel wat veel van het goede. Een tropische dertig graden is genoeg. Zeker voor een kijkje in de bijen. Het heeft me dan ook menig zweetdruppeltje gekost.
Het eerste kijkje, u raadt het al, was natuurlijk in één van de twee kirchainerkastjes. Wat is er nou leuker dan de het oordeel van de meester zelf, waar de door mij beschreven koninginneteeltmethode zijn naam aan dankt.

Het eerste wat Hans opviel was toch wel het blauwe plastic diepvrieszakje.
'Dus jij gebruikt die ook?'

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten