Invoeren koningin

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
vos
Berichten:2
Lid geworden op:di 13 mei 2003, 20:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Invoeren koningin

Bericht door vos » zo 18 mei 2003, 22:45

Kan iemand mij vertellen hoe ik op een veilige manier een duur gekochte rasechte koningin in kan voeren ?
Bij voorbaat dank voor jullie advies en groet,
Ome Gerard

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Invoeren koningin

Bericht door Hans van der Post. » zo 18 mei 2003, 22:59

Ome Gerard,
In januari nog een uitgebreide discusie gehad, jammer dat je er nog niet bij was. maar kijk eens op:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1567
Daar vind je alles wat je wilt weten.
Overgens wat voor een Raspaard merie heb je aangekocht?
Hans.

vos
Berichten:2
Lid geworden op:di 13 mei 2003, 20:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Invoeren koningin

Bericht door vos » zo 18 mei 2003, 23:27

Hans,
Blij dat ik er nu wel bij ben en het niet meer zo koud is als in januari. Bedankt voor je verwijzing. Morgen ga ik het uitgebreid lezen. Je vraag naar mijn raspaard, ja, daar is "Bonfire" niets bij vergeleken. Haar naam is Carnica Troiseck-Hoffmann.
Met groet, Ome Gerard

Steven B.Siebelink
Berichten:7
Lid geworden op:za 11 jan 2003, 23:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Invoeren koningin

Bericht door Steven B.Siebelink » vr 23 mei 2003, 14:41

[quote]
Kan iemand mij vertellen hoe ik op een veilige manier een duur gekochte rasechte koningin in kan voeren ?
Bij voorbaat dank voor jullie advies en groet,
Ome Gerard

Mijn advies zou zijn via een klein volkje uit jonge bijen bij voorkeur van hetzelfde ras en kweek dit op tot een groot volk.
Steven B.Siebelink

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Invoeren koningin

Bericht door wilde » vr 23 mei 2003, 22:36

Dag Wim, of is het Gerard? Je bent gehuld in raadselen en dat is kennelijk je eigen bewuste keus, maar bij de bijen zou ik wat duidelijker zijn.
Voor het risicoloos invoeren van een rasmoer moet je het volgende doen.

1. Maak 3 dagen voordat je de moer denkt te ontvangen een zesramer klaar met aan de kanten 2 flinke ramen voer. Dan 2 ramen met veel stuifmeel. De 2 middelste ramen zijn vrij nieuw met veel lege cellen of met uitlopend broed.
2. De bijen zijn eerst afgeslagen bijv. in een omgekeerd deksel en hebben de kans gehad om op te vliegen. Wat overblijft zijn de jonge bijen. Die zitten het meest op ramen met open broed.
3. Alle bijen zijn tenminste F1 bijen van de soort waartoe ook de in te voeren moer hoort.
4. Er mag beslist geen open broed aanwezig zijn bij het maken van deze aflegger.
5. Het kluisje met de moer en begeleidende bijen wordt na postbezorging eerst even rustig, donker weggezet, nadat enkele druppels water zijn toegevoegd.
6. Na enkele uren het kluisje tussen de middelste ramen van de zesramer hangen en het afsluitende lipje nog niet verwijderen.
7. De volgende dag kijken of het in de buurt van het kluisje rustig is, en zo ja, het lipje verwijderen, zodat het suikerdeeg kan worden weggevreten. Dat duurt dikwijls nog een halve tot een hele dag.
8. De begeleidende bijen mogen er in blijven. Meestal haal ik die er eerst uit, maar er is niet aangetoond dat dit een beter invoerresultaat geeft.
9. Indien het erg onrustig is rond het kluisje is het beter om nog een dag te wachten, maar meer ook niet. Daarna het stopje of lipje gewoon verwijderen en duimen voor een goed resultaat.
10. Pas na 3 dagen het kluisje verwijderen en voorzichtig even kijken of er eitjes zijn. Niet alles overhoop halen.
11. Daarna eventueel wat voeren en een week met rust laten.
12. Na een dag of 10 kijken of alles goed gaat. Soms zijn er enkele vervangingdoppen midden op de raat gemaakt. Zo ja, die verwijderen en het volkje op de 25e dag na de invoer laten afvliegen, dus verplaatsen op de bijenstand en de opening verkleinen. Zo nee, dan zodra het kan wat meer ruimte geven.
13. Verder normaal behandelen en opfokken tot wintervolk in een grotere kast.

Succes gewenst en groetend, Albert

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Invoeren koningin

Bericht door wilde » zo 01 jun 2003, 22:03

Wat de werkelijke afstand tot Buckfast is weet ik niet, maar het gedrag is niet naar mijn zin. Het is de zwerm waarvan ik elders schreef, dat meer dan de helft buiten de kast ging lopen, toen ik voorzichtig keek. Ik heb de moer vervangen door een F1 die ik over had en veel beter is. Ik ben benieuwd of dat goed is gegaan.

De oude heb ik uitgevangen en direct in een Nicot-moerhuisje met open suikerdeeg de nieuwe moer aangeboden. De begeleidende bijen heb ik erbij gelaten. Binnenkort ga ik kijken of het goed is gegaan. Dat denk ik wel, want ik deed het meer zo, maar er is een gerede kans op vervanging of inballing als er echte Buckfast bijkomt na 3 weken. Naar mijn ervaring is ongeveer de 25e dag kritiek. Als je dan zekerheid wil, laat ik ze afvliegen. Het probleem is de communicatie tussen de oude bijen en de nieuwe: ze begrijpen elkaar niet en ballen in frustratie de moer in.
Dat schreef ik elders bij Koninginnenteelt: 'merken en knippen'.

Het ging om een bastaardmoer van een voorzwerm, die waarschijnlijk wat Buckfastbloed heeft, maar niet genoeg. Vandaag heb ik namelijk gekeken of de moer aanwezig was en hoe het verder ging. Ze was er inderdaad en er waren volop eitjes, doch ook 2 doppen met larven in de pap. Deze papdoppen heb ik verwijderd, doch het is een teken dat de nieuwe moer te veel afwijkt van de werksters van het volk. Over 9 of 10 dagen kijk ik opnieuw.
Ze hadden voor het eerst ook wat darrencellen belegd. Daarom heb ik ze tevens een bouwraam gegeven, zodat ze zich uit kunnen leven en de rest van mijn nieuwe raat niet verpesten met overal plukken darrenraat.
Misschien gaan de onlustgevoelens over bij een langere kennismaking met de nieuwe moer. Zo niet, dus als er opnieuw belegde doppen zijn, laat ik ze op de 25e dag (na invoering) afvliegen. Dan zijn er gerurende ruim 3 dagen bijen van de nieuwe moer bijgekomen en dreigt inbalgevaar door communicatiestoringen.

Albert de Wilde

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten