Bevruchtingsvolkjes maken

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Bevruchtingsvolkjes maken

Bericht door Kroese » zo 01 jun 2003, 01:01

De vraag kwam bij mij: Waar moet ik aan denken bij het maken van een bevruchtings volkje.

Nog een keer voor de nieuwelingen, en een herhaling voor de anderen.

Met de Apidea's gaat het 't beste. Vullen met Apifonda en een soeplepel jonge bijen. 2 a 3 uur laten staan. Ze moeten dan flink brommen. Dan kun je een moer er zo in laten lopen via het gat in het plexiglas dekplaatje. Dan minimaal 2 nachten opgesloten laten staan, het liefst donker en koel in een kelder. (harmoniseren) Daarna s'avonds in het donker op een andere verwijderde plek plaatsen. (Om het kaalvliegen te voorkomen) Het liefst niet dicht bij grote volken. 5 dagen na de geboorte zijn ze pas bronstig en gaan bij goed weer op bruidsvlucht. Een 3 tal mooie dagen zijn meestal voldoende voor de bruidsvluchten. Een 2 dagen daarna begint de moer meestal met leggen. Als ze vroeg gaat leggen, is ze meestal ook wel goed bevrucht, en kan dan ook voor invoeren gebruikt worden. (Ik wacht niet meer tot het broed gesloten is) De leggende moer niet te lang in het kastje laten. Ze legt de raatjes meestal snel vol. (Als ze bijen genoeg heeft) Ze kan dan haar eitjes niet meer kwijt, en gaat soms meerdere (goede) eitjes in 1 cel leggen. Of ze stopt met leggen, hetgeen niet goed is bij het invoeren in een groot volk.

Ook een 3 ramer gaat goed, maar doe het kastje niet stampvol met bijen. Laat de jonge moer er nu niet zo maar inlopen, maar gebruik een invoer kooitje met een weinig Apifonda.

Hennie Kroese.........

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten