Kreverhille (excursie)

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Kreverhille (excursie)

Bericht door wilde » zo 08 jun 2003, 17:02

Excursie Kreverhille 7 juni 2003

Onze plaatselijke bijenclub had al eens een uitje bedacht naar het nabijgelegen Ossenisse, waar het Carnicastation '˜Kreverhille' is gevestigd. Het was door gebrek aan belangstelling (niet van mij) nooit doorgegaan. Nu dus wel. Eerder zijn hier op het forum diverse berichten over dit station geplaatst. Ze zijn gemakkelijk te vinden met de zoekfunctie. Ik zal dus niet alles herhalen, maar een verslagje geven van een ontzettend leuke middag.

We waren met 6 of 7 imkers met wat aanhang. Een klein groepje dus, maar dat heeft ook voordelen. Je staat altijd eerste rang en er is voor iedereen tijd. We werden enthousiast onthaald door onze gastheer Anton Weemaes met koffie, thee, frisdrank, biertje en koek. Ieder wat wils. Het weer was ons zeer wel gezind. Het was warm met weinig wind en dus wat zweterig tijdens de autorit, waarvan een deel ons door de nieuwe tunnel onder de Westerschelde voerde. Ik was er nog niet eerder door geweest. Het was net een schoolreisje, zoveel attracties op één dag. Anton liet ons na een welkomstwoord en nadere uitleg over het station een mooie video zien, waarop de activiteiten bij het maken van bevruchtingsvolkjes goed te zien waren: heel leerzaam.

Afbeelding

Dit Belgisch-Nederlandse station werkt met Carnica's, dus ik was als Buckfastimker in het hol van de leeuw '¦'¦ of toch niet?
Dat viel dus reuze mee, want de bijenliefde loopt gelukkig door de rassen heen. Anton is een liefhebber puur sang. Dat merk je meteen. Hij kan erover blijven praten en niets is hem te veel. Hij is ook zeer deskundig en kan eenvoudig uitleggen waarom iets op een bepaalde wijze wordt gedaan. Ze hebben het daar zeer fraai voor elkaar: een ruime vergaderruimte-bezoekersruimte met keuken en toiletten en een mooie stal met een ruim terrein. Ze gebruiken computerprogramma's om de registratie te doen van alle activiteiten rondom de bevruchtingsvolkjes en de aangeboden kastjes van een label te voorzien.
De ruime stal herbergt de darrenvolken, zo'n 15 tot 20 stuks.

Afbeelding

Het omliggend terrein is geheel omheind door de Nederlandse partner (Staatsbosbeheer) en in sectoren ingedeeld. De EWK-houders (de kastjes in de tuin aan paaltjes opgehangen) bevatten 2 volkjes. Aan tegenovergestelde kanten een uitgang. Alleen EWK's zijn toegelaten. Voor verkoop doeleinden worden door het station zelf ook nog wat Kirchhainers gebruikt. In totaal kunnen er tegelijkertijd 460 bevruchtingsvolkjes staan.

Afbeelding

Een EWK wordt door hen ook wel ERK genoemd (Een-Raams-Kastje). Ze zijn gemakkelijk op ongewenste darren te controleren. Wat we er van zagen zag er mooi uit. Bij een enkel kastje was het vanwege de warmte bij de ingang wat drukker dan bij andere.

Afbeelding

Anton gaf ons een rondleiding door de grote tuin en liet de opstellingen zien en de verschillende beplantingen. Er staan onder andere veel notenbomen. Bij zijn uitleg viel het mij op dat de mannelijke bezoekers steeds vooraan stonden, terwijl de helft van het gezelschap uit vrouwen bestond. Ik heb er geen verklaring voor '¦'¦'¦..

Afbeelding

De EWK-houders zijn geïsoleerd met tempex of zachtboard en zijn aan de onderkant voorzien van een opening met fijn gaas, die aansluit op de onderopening van de EWK. Zo lopen ze niet snel warm.
Het controleren op resultaten is met dit soort kastjes zeer eenvoudig. Als er goed gebouwd is, zal het meestal in orde zijn. Het is gemakkelijk vast te stellen of er al dan niet broed aanwezig is.

Afbeelding

De EWK's zijn gemakkelijk uit te nemen om even te bekijken. De jonge moeren worden van tevoren gemerkt met de jaarkleuren via staniol nummerplaatjes. In dit kastje liep een bijna z

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: Kreverhille (excursie)

Bericht door dickvanleeuwen » za 28 jun 2003, 21:40

Beste Carnica vrienden,

15, 16 en 17 juli zijn wij in de buurt van Kreverhille op vakantie. Ik zou graag dit station bezoeken en misshien ook wel met een bevruchte koningin naar huis gaan. Is dit mogelijk? Zijn er adressen en of tel.nummers? Op de site van Kreverhille staat deze info niet en verder is er weinig te vinden op dit gebied in de bladen of bij Carnca bijen.nl

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Kreverhille (excursie)

Bericht door wilde » zo 29 jun 2003, 00:36

Dick, als je zoekt op kreverhille op dit forum vind je ergens een bericht met de contactpersoon voor Kreverhille:
Voor bezoeken en rondleidingen: Anton Weemaes, Merelstraat 13, 4561 KH Hulst, tel. 0114 316898, of e-mail: aweemaes@zeelandnet.nl

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: Kreverhille (excursie)

Bericht door dickvanleeuwen » vr 18 jul 2003, 00:15

Langs deze weg wil ik de mensen van Kreverhille nogmaals bedanken voor hun gastvrijheid! Wat een enthousistme!!! Reclame hoef ik niet te maken. Er gaat een hoop (vrij) tijd in zitten!! Dat doen ze dan toch allemaal maar voor de verbetering van de raszuivere Carnica imkerij!!!! Het ziet er allemaal zeer verzorgd uit!!!

Leuk om jouw foto's nog weer eens terug te zien Albert. Ik had zelf wel een toestel bij me maar van fotograferen is het niet gekomen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten