degelijke suikerdeegstop

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

degelijke suikerdeegstop

Bericht door Hugo » vr 13 jun 2003, 14:38

Beste,

Ik ben op zoek naar een degelijke manier om jonge onbevruchte moeren op EWK's te krijgen. Ik heb regelmatig het probleem dat de jonge moeren niet bevrijd worden uit hun kluisje omdat de suikerdeegstop verhardt waardoor de bijen die niet weggevreten krijgen. En daardoor onstaat er ook geen harmonie of bouwlust in deze kernvolkjes.

Ik heb de jonge moertjes er wel eens gewoon bijgekieperd ("zonder niks" zeggen onze Waalse broeders) en dat lukte best, maar ik vind dat toch iets te riskant.

Iemand een beter idee, of een goed recept voor suikerstop-deeg voor moerkooitjes ?

mvg,

Hugo (halve bij met harde kop maar suikeren hart)

ps. Ik heb m'n moertjes in de hand gemerkt zoals ergens op dit forum getoond wordt. Heel wat handiger en sneller dan zo'n glazen pletkooi :-)


Bijgewerkt door - Hugo op 13/06/2003 14:39:53

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: degelijke suikerdeegstop

Bericht door Piet Jager » vr 13 jun 2003, 16:33

Iemand een beter idee, of een goed recept voor suikerstop-deeg voor moerkooitjes ?
Honingsuikerdeeg maken, Hugo!

5 a 7 delen poedersuiker en 1 deel eigen honing!
Kneden, kneden, kneden en nog eens kneden..!

!Piet

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: degelijke suikerdeegstop

Bericht door wilde » za 14 jun 2003, 12:56

Op het Carnicastation Kreverhille worden de EWK's met een pollepel bijen gevuld en daarna even dichtgezet. Wat later wordt via het even openen van het vlieggat de jonge eerst gemerkte moer met de hand naar binnen geloodst. Dat is daar de methode en die bevalt goed. Er komt geen kluisje aan te pas. Het is wel zaak alleen zeer jonge bijen te selecteren, dus goed af laten vliegen, door elkaar 'husselen' en daarna wat natnevelen. Het homogeniseren gaat volgens hen beter als de jonge moer direct met de bijen contact heeft.
Eerst donker en koel wegzetten gedurende 2 dagen. Daarna 's avonds pas openen.
Groeten, Albert

kristeln
Berichten: 25
Lid geworden op: za 27 jul 2002, 13:41
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: degelijke suikerdeegstop

Bericht door kristeln » zo 15 jun 2003, 14:31

In een verslag van Kreverhille wordt aangeraden suikerdeeg te maken in de verhouding 10 kg poedersuiker en 3 kg honing of delen daarvan.
Ik heb het zelf ook toegepast en het gaat goed. Het verhard niet en is lang houdbaar. Ook gaat dit mengsel niet lopen bij warm weer.

Joop Kristelijn

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: degelijke suikerdeegstop

Bericht door wilde » zo 15 jun 2003, 22:54

Joop, dat suikerdeeg gebruiken ze in kreverhille als voeding in de EWK's en niet om moeren in de EWK in te voeren.
Grtn, Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten