Zorgen om Röntgen van koningin

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
beehameuph
Berichten: 63
Lid geworden op: za 10 mei 2003, 18:35
Locatie: Sweden
Contacteer:

Zorgen om Röntgen van koningin

Bericht door beehameuph » do 19 jun 2003, 11:07

Deze week hoorde ik dat het Zweedse ministerie van landbouw eist dat er bij aankoop van een koningin röntgenfoto's worden genomen als het de intentie is om haar te vervoeren (altijd lijkt me..). Dit geldt dan voor vervoer tussen bepaalde zones in Zweden, sommigen die Varroa vrij zijn en anderen waarin Varroa voorkomt.
Het baart me zorgen dat Röngen foto's worden genomen en de mogelijke effekten op de zachte 'tissues' van de bij en ik zou graag antwoord hebben op de vragen:
1 - Is deze eis ook in Nederland van kracht?
2 - Is er geen minder gevaarlijke test om Varroa besmetting te testen, met de mikroskoop bijvoorbeeld?
3 - Weet iemand vanuit ervaring wat de effekten kunnen zijn van Röntgenstraling op bijen? Ik besef dat er een aantal variabele punen zijn zoals de instellingen van de Röntgenapparatuur (dosis, afstand, belichtingstijd enz.), maar misschien zijn er gegevens van Röntgen uitgevoerd op soortgelijke insecten?
Tussen twee haakjes, de mogelijke variabelen uit punt 3 zijn ook het gevaar dat ik zie, als koper zul je nooit weten of de koningin een te hoge dosis heeft gekregen...tot er later misschien iets mis gaat.

Ron van Mierlo

(Om een indruk te krijgen in welke andere landen deze eis van kracht is heb ik bij een andere Engelstalige groep hetzelfde stuk geplaatst)

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Zorgen om Röntgen van koningin

Bericht door maartenkleijne » do 19 jun 2003, 11:32

Insecten zijn oudere soorten en veel minder gevoelig voor radio-activiteit, Rontgen straling en dergelijke. Dat kan wel een getal met 6 nullen verschil uitmaken, in vergelijking met latere verschijningen zoals wij zelf. Dus wetenschappelijk kan het geen probleem zijn.

Gevoelsmatig zou ik ook het niet prettig vinden als mijn koningin doorstraald werd.

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zorgen om Röntgen van koningin

Bericht door Hennie Peters » do 19 jun 2003, 12:40

Wat is de zin van een rontgen foto voor het opsporen van varroa ?
Ik heb nog nooit gehoord van varroamijten die in de bij kruipen. Zouden ze mogelijk een breder scala van bijenziektes willen kunnen opsporen. ?

beehameuph
Berichten: 63
Lid geworden op: za 10 mei 2003, 18:35
Locatie: Sweden
Contacteer:

Re: Zorgen om Röntgen van koningin

Bericht door beehameuph » do 19 jun 2003, 12:54

Bedankt jullie voor de respons.
Ik had me ook al afgevraag waarvoor een röntgen nodig zou zijn om Varroa te ontdekken en vroeg de imker die het me vertelde direkt of het misschien niet om de trachea mijt ging, die dus wel inwendig voorkomt in de luchtweg van de bij. Hij dacht dat het toch echt om de Varroa mijt ging.
Voor de zekereheid zal ik de betreffende instantie schrijven of bellen en zien wat die dan aan verdere informatie hebben.

Ron van Mierlo

beehameuph
Berichten: 63
Lid geworden op: za 10 mei 2003, 18:35
Locatie: Sweden
Contacteer:

Re: Zorgen om Röntgen van koningin

Bericht door beehameuph » do 19 jun 2003, 16:39

Kwestie opgelost:
Daarnet heb ik het bereffende Zweedse landbouw departement opgebeld en te horen gekregen dat er nooit sprake is geweest van een eis om Röntgen foto's, dat had mijn bron dus fout. Bij transport tussen bepaalde zones in Zweden is het wel verplicht om de koningin eerst bij één van de daarvoor aangewezen universiteiten aan te bieden voor inspektie. Daar wordt eerst visueel bepaald of er verdere tests nodig zijn, bij verdenking van vuilbroed (is dat de korrekte vertaling van foulbrood?) of Varroa, maar Röntgenfoto's maken daar geen deel van uit.....gelukkig!

Ron van Mierlo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten