vooruitzien

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:
vooruitzien

Bericht door Romée van der Zee » zo 13 jul 2003, 21:50

Al enige tijd wordt er gewerkt aan het bijengenoom. Alle genetische informatie wordt in beeld gebracht. Natuurlijk is het bedoeld voor wetenschappelijk onderzoek, maar zijn er ook toepassingen voor de (hobby)imkerij te voorspellen?
Vermoedelijk zal geprobeerd worden de genen te vinden die coderen voor de ontwikkeling van een angel. Uitschakeling van deze genen levert een bij op die niet meer kan steken, waardoor bijenhouden in stedelijke gebieden probleemloos wordt.
Het zal nog eenvoudiger worden om de kleuring van de bij te beïnvloeden. Ik stel me viltringen voor in rood wit en blauw, en witte pootjes. Als dit lukt wacht bijen een mooie toekomst als tuinattribuut. De droom van iedere koninginnenteler, en het einde van de vergrijzing van de imkerij.
Romée

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vooruitzien

Bericht door Piet Jager » zo 13 jul 2003, 22:21

Al enige tijd wordt er gewerkt aan het bijengenoom. Alle genetische informatie wordt in beeld gebracht. Natuurlijk is het bedoeld voor wetenschappelijk onderzoek, maar zijn er ook toepassingen voor de (hobby)imkerij te voorspellen?

Een uitdagende brain-wave en een feilloos vertrouwen in de wetenschap!

Laten we ons maar niet aan voorspellingen wagen! Het laatste moet vast zijn: "..., maar zijn er ook futuristische toepassingen voor de (hobby) imkerij te bedenken?"

!Piet

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vooruitzien

Bericht door Hennie Peters » zo 13 jul 2003, 22:46

Romee,
Vermoedelijk zal geprobeerd worden de genen te vinden die coderen voor de ontwikkeling van een angel. Uitschakeling van deze genen levert een bij op die niet meer kan steken, waardoor bijenhouden in stedelijke gebieden probleemloos wordt.
Zullen we onze dure invertsuikersiroop dan maar gelijk buiten zetten voor de wespen. Hoe denk dat een bijenvolk de wespen buiten houdt als ze geen angel meer hebben ?
Ik stel me viltringen voor in rood wit en blauw, en witte pootjes
Buckfast met een fosforiserend oranje streep lijkt me wel leuk, dan kun je ze in het donker zien vliegen :D

Hennie

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vooruitzien

Bericht door Piet Jager » zo 13 jul 2003, 22:55

Het zal nog eenvoudiger worden om de kleuring van de bij te beïnvloeden. Ik stel me viltringen voor in rood wit en blauw, en witte pootjes. Als dit lukt wacht bijen een mooie toekomst als tuinattribuut. De droom van iedere koninginnenteler, en het einde van de vergrijzing van de imkerij.
Het zal allemaal wel overdrachtelijk zijn bedoeld. De imkerij in Nederland (Europa?), inclusief de verenigingen-structuur, moet 180 graden om, maar eerst moet de angel uit de vergrijzing of is de vergrijzing juist de angel, die een goede toekomst in de weg staat?

!Piet

Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vooruitzien

Bericht door Minne Bonnema. » zo 13 jul 2003, 22:58

Romée,
Je schrijven gelezen,wel drie keer en ik kreeg plotseling zo'n gedachte van 'dit doet de deur dicht '. Een bij zonder angel,hoe moet dat beestje zich dan verdedigen !. Wordt prompt weerloos gemaakt,kan zijn eigen behuizing niet meer verdedigen enz, enz..Zeker een stadsbij kweken onzin. Over kleuren zullen we het eigenlijk maar niet te veel hebben, het meeste stadsvolk kan nog niet eens het verschil tussen een bij of een wesp met nog meer kleuren raken ze helemaal in de war. Het einde van de vergrijzing van de imkerij,kom nou ? Wat voor soort imkers levert dit gemanipuleer op, watjes en zuurtjes imkers.tuinkaboutervolk ik kan zo vlug niet meer benamingen vinden. In alle ernst genetische manipulatie van ons hendaags bijenvolk is het einde,dat doet de deur dicht.

Minne

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: vooruitzien

Bericht door Hans van der Post. » zo 13 jul 2003, 23:06

Al enige tijd wordt er gewerkt aan het bijengenoom. Vermoedelijk zal geprobeerd worden de genen te vinden die coderen voor de ontwikkeling van een angel. Uitschakeling van deze genen levert een bij op die niet meer kan steken, waardoor bijenhouden in stedelijke gebieden probleemloos wordt.
Romée
Last van de warmte Romee? :wink:
Wat voor een gevolgen zou dit zijn. Bijenvolken die zich niet meer kunnen verdedigen tegen elke indringer.
Hans.

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: vooruitzien

Bericht door Romée van der Zee » zo 13 jul 2003, 23:13

Aaibare bijen, dat is toch al jarenlang iets waar menig imker op uit is. Waar hebben onze bijen hun angel nog voor nodig.

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vooruitzien

Bericht door Hennie Peters » zo 13 jul 2003, 23:14

Ik denk dat Romee precies de reactie heeft gekregen die ze verwachtte.
Jammer Romee dat je dit niet voor 1 april hebt bewaard.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vooruitzien

Bericht door Piet Jager » zo 13 jul 2003, 23:35

Hennie / Minne,

Nee, geen verlate aprilgrap!
'k Denk dat Romee ons eens flink wakker wil schudden en op een speelse manier aan het denken wil zetten over waar we nu eigenlijk met z'n allen mee bezig zijn.

Laat je niet op de kast jagen, Minne?

!Piet

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: vooruitzien

Bericht door Romée van der Zee » zo 13 jul 2003, 23:37

1 april, Hennie. Noem jij het selecteren op zachtaardigheid een grap?
En tref je in (sier)tuinen niet vele varieteiten aan van wat oorspronkelijk wilde planten waren? Lach jij die mensen uit?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten