Zachtaardige bijen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Kees Overeem
Berichten:104
Lid geworden op:wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:
Zachtaardige bijen

Bericht door Kees Overeem » ma 22 sep 2003, 20:10

Enkele onderwerpen terug is er druk gediscussieerd over steeklustige bijen. Vooral de berichten van Albert de Wilde over bijen die hem soms honderden meters achtervolgen bezorgden mij meer dan kippenvel.
In mijn imkerij staat zachtaardigheid op een gedeelde eerste plaats met zwermtraagheid.
Bijna al mijn bijen staan zomer en winter op buitenstanden en dat deze volken stekeriger zouden zijn heb ik nooit gemerkt.
Deze voorkeur voor zachtaardige bijen is deels noodzaak omdat ze op de school staan waar ik werk en waar ik ze ook gebruik bij de biologie-lessen.
Deze bijen heb ik gevonden in de 'betere' Buckfastlijnen/stammen of hoe u ze maar noemen wilt.

[img]../beeld/k/keeso_hpim0066.jpg[/img]
Om te bewijzen dat het werkt bijgaande foto, waarbij weliswaar alleen met een fles voetballende jongenlui zijn te zien, maar op slechts een paar meter achter hen tussen de struiken staan 6 flinke volken.
Elke dag in de pauze zijn ze daar zo bezig, ze schieten de fles vaak
tussen de struiken en halen hem daar gewoon tussen de kasten weer op. Voor onze leerlingen zijn de biologie-bijen in de tuin dieren waar je wel ontzag voor moet hebben maar waar je niet extreem bang voor hoeft te zijn als je je maar aan een paar regeltjes houd.
En dat hebben de meesten in de brugklas in meerdere bijenlessen geleerd.
Albert, zoals je ziet er zijn best Buckfastbijen te vinden die betrouwbaar zijn, het is een lust om in te werken!
(Heb net zo'n digitaal cameraatje gekocht, dit is de eerste opname!)

Kees

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Zachtaardige bijen

Bericht door wilde » di 23 sep 2003, 10:45

Dag Kees, fijn dat je bijen het op school goed doen en veel toelaten. Ik houd ook al jarenlang Buckfastbijen. Inmiddels heb ik diverse lijnen gehad, waaronder ook zeer zachtaardige. Op je foto zijn geen bijenkasten te zien. Die staan dus behoorlijk beschut tussen de struiken. Dat is een groot verschil met een onoverdekte stand op een kaal of laagbegroeid open veld. Ook bij mij zijn ze in de beschutting redelijk zachtaardig. De ene Buckfastlijn met de andere geeft echter veel verschillen. Dit is een plaatje uit 1999 met een zachtaardige lijn van Keld Brandstrup. Met mijn huidige lijnen kan dat zo niet meer, dus nu geheel in het pak ook bij warm weer.

Afbeeldingfoto staat op de server van Albert

Carnicabijen zijn naar mijn mening gemiddeld zachtaardiger dan Buckfastbijen. De zwermlust is bij dat ras echter wat groter.
Zie ook:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2042

Mijn bijen staan inmiddels weer thuis en zijn weer poeslief na de agressie op de zomerstand. Ze zijn druk in de weer geweest met de najaarsdracht. Ik heb ze ook al klaargevoerd voor de winter en dat is voor mijn doen erg vroeg. Met het mooie najaarsweer zijn ze erg actief. Ze vliegen op bladrammenas, mosterd, klimop, persicaria-soorten en wat er nog meer dicht in de buurt staat. Vooral de bladrammenas levert nog veel extra kilo's voer op denk ik. Van de extra stekerigheid die daar volgens sommigen bij hoort, merk ik niets. Vermoedelijk heb ik ze te veel gevoerd, maar dat is een luxe-probleem.

Groetend, Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten