voedersap nader bekeken

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
At
Berichten: 24
Lid geworden op: za 30 aug 2003, 16:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

voedersap nader bekeken

Bericht door At » za 27 dec 2003, 19:38

Een groot verschil

Als het in de bijenliteratuur gaat over het voedsel waarmee de larven van een aanstaande koningin wordt gevoed, heerst er om te beginnen een Babylonische spraakverwarring. Er wordt gesproken over koninginnengelei, koninginnenmelk, koninginnensap en koninginnenpap. Als men daarbij vervolgens het voerpatroon van de werkster- of de koninginnenlarve betrekt, wordt het allemaal nog onduidelijker. Aanvankelijk lees je in de werkboeken bijenhouden dat de werksterlarve, de darrenlarve en de koninginnenlarve de eerste drie dagen allemaal hetzelfde voedsel krijgen.
In de wat uitvoeriger literatuur wordt aan dit statement getwijfeld, hoewel men niet verder komt dan veronderstellingen. Schotman (blz. 361/362) neemt aan dat er verschil bestaat in de samenstelling van het voer (gedurende de eerste drie dagen): het voer van de werksterlarve is rijker aan eiwitten en armer aan vet dan het voer voor de koninginnenlarve. Ook Roever (Thieme's Bijenboek, blz. 25 t/m 28) veronderstelt dat het voer voor de koningin (gedurende de eerste drie larvale dagen) meer glucose bevat dat de larve meer doet eten, wat tot een uitzonderlijk snelle groei leidt. Hierbij sluiten Beetsma en De Wilde zich aan (Imkers Encyclopedie, blz. 106/107).
Een persoonlijke waarneming kan deze veronderstellingen niet hard maken, echter wel aantonen dat bovengenoemde auteurs iets op het spoor waren.

Mijn waarneming:

Overlarven deed ik aanvankelijk met de u welbekende overlarfnaald. Daarmee kon je de werksterlarf uit het voedersap vissen en overbrengen naar de dop, om tot koninginnelarf te promoveren. Er kwam wel wat voedersap mee, maar dat was minimaal. Vandaag de dag werk ik met een overlarfpen van Chinese makelij. Een groot verschil. Het is een soort lepeltje/schepje van buigzame kunststof, waarmee je èn de larf èn het voedersap overbrengt. Een praktisch bijkomstig voordeel is dat de larfjes niet snel uitdrogen, wat plezierig is voor imkers die van ver komen om larven te halen. Het viel mij al spoedig na het overlarven op dat de moerloze bijen de grotere goed waarneembare hoeveelheid aanhangend voedersap al na een half uur hadden weggehaald. Nog een uurtje later lagen de larven in nieuw voedersap.
Hiermee is naar mijn mening in ieder geval aannemelijk geworden dat koninginnenlarven een ander menu krijgen voorgeschoteld dan werkster-en darrenlarven. Wellicht is er tevens een verschil in samenstelling van het voedsel tussen werkster- en darrenlaven. Wie zal het zeggen?

At Hendriks, 28 december 2003
Website: http://home.hccnet.nl/ah.hendriks

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: voedersap nader bekeken

Bericht door Hennie Peters » za 03 jan 2004, 20:10

De chinese overlarfpen, hierboven beschreven:
Afbeelding

dag At, Weinig reactie tot noch toe, zou iedereen het met je eens zijn :)
groet,
Hennie

lamheuv
Berichten: 242
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 21:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: voedersap nader bekeken

Bericht door lamheuv » zo 04 jan 2004, 19:18

Hallo allemaal,
Allereerst voor een ieder een Gelukkig Nieuwjaar.
En dat een ieder vreugde mag beleven aan zijn of haar bijen.

At, Hennie ik ben nieuwsgierig waar de Chineese omlarfnaald/-pen te verkrijgen is. En wat zijn de onkosten ?

Met vriendelijke groet, Elze Lammerts

Dennis
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 20 jun 2003, 07:59
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: voedersap nader bekeken

Bericht door Dennis » ma 05 jan 2004, 08:51

Goedemorgen Elze,

Ook voor jou de beste wensen voor 2004.
De omlarfpen kan je bij Warnholz in Duitsland bestellen en hij kost daar ongeveer € 5,00 excl verzend kosten. Ik weet niet of je hem ook in Nederland kan kopen.

Vriendelijke groet,

Dennis van Randen

At
Berichten: 24
Lid geworden op: za 30 aug 2003, 16:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: voedersap nader bekeken

Bericht door At » ma 05 jan 2004, 18:40

De overlarf pennen zijn door mij vanuit Thailand geimporteerd
Ze kosten 3 euro plus de postzegel.
Het hoeft niet altijd duur te zijn.
Bestellen kun je op tel.nr. 0316-265036.

Harm van de Pas
Berichten: 35
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Angeren

Re: voedersap nader bekeken

Bericht door Harm van de Pas » ma 05 jan 2004, 19:46

At schreef:De overlarf pennen zijn door mij vanuit Thailand geimporteerd
Omlarven doe ik al een jaren met deze overlarf pennen van At. Het is even wennen maar als je de slag te pakken heb schep je heel makkelijk de larven uit de cellen.

Die ijzeren omlarf pen vond ik maar een onding.


Trouwens Hennie ik ben het inderdaad wel met At eens, jij ook? :-)

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: voedersap nader bekeken

Bericht door Hennie Peters » ma 05 jan 2004, 20:49

Harm van de Pas schreef:Trouwens Hennie ik ben het inderdaad wel met At eens, jij ook? :-)
Harm,
Ik heb zelf nog geen ervaring met overlarven. En anders zou ik hem toch niet durven tegen te spreken, hij is veel groter en breder dan ik en hij woont heel dicht bij :D

Elze,
Ik heb de pen ook bij At gekocht.



groet,
Hennie

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: voedersap nader bekeken

Bericht door Oude Essink » di 06 jan 2004, 12:00

Hallo At,
Ik heb naar aanleiding van jouw artikel geprobeerd enige klaarheid te brengen door jouw verhaal "voedersap" te koppelen aan dat van de kaste-differentiatie. Jouw waarneming, dat het meegegeven "Voedersap" door de bijen wordt vervangen komt mij bekend voor; afhankelijk van de leeftijd van de voedsters wordt er sap uit de kopklier dan wel uit de kaakklier afgegeven. Misschien waren de voedsters in tweede instantie niet tevreden met het dieet van de voorgangsters; of er zit een geurverschil in beide diëten, dat de voedsters deed besluiten het dieet te wisselen. Bekend is, dat sommige overlarvers liever "droog" overlarven en daar een betere aanname van de larfjes bij ervaren; als dit klopt, zal er wellicht een samenhang zijn tussen beide waarnemingen. Het laatste woord is er niet over gesproken.
Overigens heb ik die chinese overlarfset ook gebruikt en was er zeer tevreden mee. het leverde minder beschadiging van de larfjes op en ik kon ze gemakkelijker "op haar zijde" overzetten, zodat het ademhalingssysteem geen schade leed.
hennie oes
Afbeelding

Harm van de Pas
Berichten: 35
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Angeren

Re: voedersap nader bekeken

Bericht door Harm van de Pas » di 06 jan 2004, 22:39

Hennie Peters schreef: hij is veel groter en breder dan ik en hij woont heel dicht bij
Daar ben ik niet zo van onder de indruk. Tussen hem en mij stroomt namelijk een hele grote rivier :D
Oude Essink schreef:Misschien waren de voedsters in tweede instantie niet tevreden met het dieet van de voorgangsters; of er zit een geurverschil in beide diëten, dat de voedsters deed besluiten het dieet te wisselen.:D
Hennie, mijn ervaring is dat de bijen altijd het voedersap weghalen dat met het omlarven meekomt, zelfs als de larven met voedersap uit het zelfde volk komen. Probeer het maar eens uit. De bewering van At is niet wetenschapelijk aangetoond maar is wel een logische verklaring waarom de bijen dit doen.

groet,

Harm

At
Berichten: 24
Lid geworden op: za 30 aug 2003, 16:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: voedersap nader bekeken

Bericht door At » vr 09 jan 2004, 22:31

Beste Oude Essink
Bedankt voor het mee denken maar zoals Harm al zegt het sap wordt altijd verwijderd.
In de begintijd van de overlarf periode werden allerlei trucs bedacht om het scoringspercentage te verhogen. Zo waste iemand de larfjes met water uit de cellen en een ander smeerde de dopjes in met koninginnengelei. Zelf heb ik daar ook aan meegedaan. Tabellen met overlarf datum, tijdstip, nieuwe dopjes of gebruikte, enz. Het heeft me nooit enig inzicht gegeven in wat de beste weg tot succes was.

Bedankt ook Hennie en Harm voor jullie ondersteuning want mijn schouders worden na 16 jaar imkeren en telen in de Liemers best wat moe. Meer jong bloed moet er komen en daar speelt Ton Thyssen een belangrijke rol in. Hij doet elk jaar een beginners cursus met buckfastbijen die door zo'n 5 a 6 (meest jonge mensen) met succes wordt gevolg.
Al na de eerste les krijgen ze een Apidea kastje met bijen en een jonge gemerkte onbevrucht moer mee naar huis. Die wordt in de eigen tuin geplaatst om alles goed mee te beleven.
De week daarop wisselen ze al ervaringen uit die ter plaatse worden behandeld.
Zo groeit onze club gestaag waarbij de A.B.T. B. het eerste jaar de contributie van het bijen blad betaalt. De Aalstermethode vervangen we door koninginnenteelt. Voor overbodige ballast, opgestapelde onzin, fabels en spreuken hebben we een hele grote afvalton die eens in de week gratis wordt geleegd. Vb. Als bijen steken halen ze ook goed. (juist of onjuist)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten