Darrenteelt voor KI

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
J.L.Trip
Berichten:69
Lid geworden op:do 30 okt 2003, 10:28
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Darrenteelt voor KI

Bericht door J.L.Trip » za 07 feb 2004, 11:36

Omdat ik in mijn omgeving niet voldoende informatie kon krijgen m.b.t. gerichte darrenteelt voor kunstmatige inseminatie van koninginnen, heb ik mij gewend tot de hoofdredacteur van DBJ met het verzoek een artikel te (doen) plaatsen over dit onderwerp.
Hij deelde mij mee dat dit er was en stuurde het mij toe.
In mijn bijdrage op de koninginneteeltdag heb ik een paar onderdelen uit dit artikel nader toegelicht.
Ik heb het artikel vertaald en ter beschikking gesteld van de koninginneteelt commissie. Het artikel zou men plaatsen op het forum. Dit duurde H.vd P te lang en hij vroeg mij het zelf te plaatsen.


Bijlage van "Garten und Kleintierzucht"
Lesbrief voor imkers.

[center]Grondbeginselen der bijenteelt. [/b]

[/center]
Darrenteelt voor de kunstmatige inseminatie van bijenkoniginnen.

Het steeds groeiende aantal jaarlijks uitgevoerde kunstmatige inseminaties van koninginnen betekent, dat het insemineren zijn vaste plaats in de teeltpraktijk heeft. De KI werd een begrip in de moderne teelt.
In de DDR is de KI-techniek sinds 1983 uitgegroeid tot internationaal niveau. Door Adolf Winkler werd een compleet apparatensysteem gemaakt. Het bestaat uit en KI-apparaat, gas, spuiten met verwisselbare kapillairen en doseerinrichtingen, containers voor sperma opslag en '“transport. Een goed functionerende techniek is een voorwaarde voor geslaagde inseminatie, waarbij de koningin zoveel mogelijk wordt ontzien.
Als de inseminator zijn handwerk feilloos beheerst, kunnen KI-koninginnen met natuurlijk gepaarde vergeleken worden.


De kwaliteit van de darren is beslissend.
Naast de techniek en de kunde van de inseminator zijn de teelt en het houden van koninginnen en darren van doorslag gevende betekenis. Gebrek op enig moment gedurende teelt en vervolgens tijdens het aanhouden, kunnen later oorzaak zijn van verlies.
Terwijl de telers de koninginneteelt beheersen en langjarige ervaring hebben, werd aan de darrenteelt niet zo'n betekenis toegemeten.
Bij de KI komt het er echter op aan dat op het vastgestelde moment van inseminatie, darren van de gewenste afstamming in geslachtsrijpe leeftijd, bij volle vitaliteit, ter beschikking zijn. Dat is geen simpele opgave. Het KI resultaat hangt echter grotendeels af van het voorhanden hebben van geschikte darren.
Volgens Weiss bestaat er een groot verschil tussen de hoeveelheid darrenbroed dat in het volk aangezet wordt en het aantal uitgelopen darren die later geslachtsrijp worden.De natuurlijke hoeveelheid darrenbroed per volk bedraagt ongeveer 14% van de totale hoeveelheid broed. Dat is in doorsnee bij 10 broedramen, 1,5 darrenraat of te wel 5000 darrenlarven.
Na het uitlopen zijn dan slechts 900-2000 darren voorhanden. Hoe komt dit?

Darrenteelt is zwaar werk(voor het volk)
Voor het bijenvolk is het opkweken van darren zeer arbeidsintensief en krachten verslindend. Darrenlarven zijn kort voor het verzegelen twee keer zo zwaar als werkster larven. Ze hebben veel voer nodig. Eén dags darrenlarven krijgen per dag 776, zes dagen oude 1507 bezoeken van voedster bijen. Ze worden vijf tot veertien maal per uur gevoerd. Een werksterlarf wordt daar tegenover op de eerste dag elke vijf uur, vanaf dag vier twee keer per uur gevoerd. In totaal krijgt de werksterlarf tot het verzegelen van de cel 2069 bezoeken voedingen van de voedster bijen.

Terwijl de werkbijen zich direct na het uitlopen zelf voeden, worden de darren door de werksters gevoerd, met een mengsel van stuifmeel, honing en voedersap, het geen ook aan oudere werksterlarven gevoerd wordt. Pas uitgelopen darren worden 25 keer per uur, 2 dagen oude 16 keer per uur gevoerd. De eiwitrijke voeding heeft een versterkende en levensverlengende werking en bovendien nog een aanmerkelijke invloed op de geslachtsrijpheid van de darren. Pas na de eerste levens week nemen de darren koolhydraat rijk voer, b.v. honing, zelf op, maar prober

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Darrenteelt voor KI

Bericht door Ria van den Berg » za 07 feb 2004, 21:55

Bedankt voor het vertalen van dit bericht, jammer dat het niet in het Engels was, want ik zou het graag doorsturen aan onze Canadese koninginneteler.Zij probeeert al een paar jaar vroege darren te kweken, niet voor KI, want ze kan haar koninginnen geisoleerd laten bevruchten.
Er staat ook de belangrijkheid van een goede stuifmeeldracht in de herfst voor het kweken van vroege darren. Een is luzerne, dat noemen wij alfa alfa. We vinden het prachtige honing, maar het levert hier geen stuimeel, is het een andere varieteit ?

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Darrenteelt voor KI

Bericht door Oude Essink » zo 08 feb 2004, 10:50

Hallo Jan,
Het doet mij buitengewoon genoegen jou op het forum aan te treffen, en dat met een verhaal, dat kenmekend is voor jouw degelijkheid; geen excuses maken voor jouw taalgebruik: de tekst is zeer goed en vlot leesbaar! Zeer verhelderend. [:)] een vraagje:
....wordt door Weiss aanbevolen, het bovenste deel van de darrenraat met stuifmeel vervangmiddel te vullen.
Heb jij enig idee waaraan Weiss denkt? Sojameel? of weet hij inmiddels iets beters? [?]


met groet,
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Darrenteelt voor KI

Bericht door wilde » zo 08 feb 2004, 21:03

Eén mm³ bevat gemiddeld 7,5 tot 9,4 spermazotoïden.
Dag Jan, een interessant verhaal, maar bij dat aantal spermazotoïden zal toch wel een woordje weggevallen zijn denk ik. Zijn dat mogelijk getallen van een 'miljoen'?

Een koningin legt in haar leven ongeveer 1 miljoen bevruchte eitjes. Dan heeft ze dus nogal wat spermazotoïden nodig. Ze zal ook wel wat verspillen hier en daar. Ze paart met zo'n 25 darren. Ik neem aan dat per bevrucht eitje 1 spermazotoïde nodig is. Of begrijp ik er niet veel meer van? Misschien moet ik terug naar het verhaal over bloemetjes en bijtjes?:D

Groetend, Albert

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Darrenteelt voor KI

Bericht door kole.amj » zo 08 feb 2004, 22:55

Albert,

Over welke tijdsduur praat je als de koningin 1 miljoen eitjes legt?
Is mijn schatting juist dat daar ongeveer 4-5 jaren voor nodig zijn?
Je spreekt ook van de paring met 25 darren.Ik ken getallen van rond
de 5 darren.Het lijkt mij technisch nogal moeilijk met 20 paringstekens er nog 5 bij te krijgen.Of wordt de geslachtsopening
steeds groter?

Groet,
A-3

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Darrenteelt voor KI

Bericht door wilde » ma 09 feb 2004, 08:59

Adrie, ik had moeten schrijven: een koningin kan 1 miljoen bevruchte eitejs leggen. De meeste komen daar niet aan toe. Ik ga uit van ongeveer 300.000 per jaar bij een goede vruchtbare moer. Het is slechts een schatting. Voor een miljoen moet ze dus minstens 3 jaar de tijd hebben.
Groetend, Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten