Voordracht Hayo Velthuis op 31 jan. te Utrecht

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Voordracht Hayo Velthuis op 31 jan. te Utrecht

Bericht door Gerard Boswinkel » do 03 jun 2004, 21:50

Hallo imkers
Hieronder kunt u het verslag lezen van de voordracht die Hayo Velthuis heeft gegeven op de koninginnenteeltdag in Utrecht. Het artikel is geschreven aan de hand van aantekeningen die ik op die dag gemaakt heb. Het is dus mijn interpretatie van hetgeen door Hayo verteld is.

Het verslag is eerder verschenen in het Buckfast Bulletin. Wilt u dit Bulletin (verschijnt vijf maal per jaar) ook ontvangen stuurt u mij dan een e-mail.

Verslag koninginnenteeltdag op 31 januari 2004 te Utrecht.
Door Gerard Boswinkel

Op zaterdag 31 januari werd de jaarlijkse koninginnenteeltdag in Utrecht gehouden. Ongeveer 80 imkers waren op dit evenement afgekomen, voor de vier lezingen die deze dag gegeven werden. In de middag stonden twee lezingen geprogrammeerd te weten een lezing over de problemen van de imkers in Zuid-Afrika gegeven door Willem-Jan Booten een lezing over een werkbezoek die dhr. Charpentier gemaakt had naar de Punjab (India). Dit verslag is geheel gewijd aan de lezingen die tijdens de ochtendsessie gegeven werden. In de twee lezingen van de ochtendsessie stond de dar in het middelpunt van de belangstelling. De eerste lezing werd gegeven door Hayo Velthuis, met als titel: Relaties koninginnenteelt, darrenteelt, varroa en dode volken. De opzet van de lezing werd gevormd door het beantwoorden van drie vragen over de dar:
1. Relatie tussen darrenteelt en koninginnenteelt. Hoe doe je dat?
2. De teelt van geslachtsrijpe darren en het bestrijden van varroa, bijten ze elkaar?
3. Waaraan sterven onze volken?

Ad 1. Relatie tussen darrenteelt en koninginnenteelt. Hoe doe je dat?

Allereerst stond dhr. Velthuis even stil bij het verschil in ontwikkelingsduur tussen darren en koninginnen. Als koninginnentelers weten we allemaal dat het ongeveer 20 dagen duurt voordat een koningin geslachtsrijp is. Voordat darren geslachtsrijp zijn gaan er tenminste 36 dagen voorbij. Een eenvoudig rekensommetje leert ons dan dat er een verschil is van 16 dagen. Wil je aan darrenteelt doen dan zul je dus 16 dagen voor de start van de koninginnenteelt hiermee moeten beginnen.

Om te bepalen welk volk je moet selecteren voor de darrenteelt is met name het voorkomen van inteelt belangrijk. De methode die Veldthuis gebruikt is de volgende. Elk jaar koopt hij een raszuivere moer van Schier. Het jaar daarop teelt hij van deze moer zijn jonge koninginnen. De darrenteelt wordt verzorgd door de volken die een moer hebben die reeds in hun tweede levensjaar zijn. Deze jonge moeren stammen dus af van een andere teeltmoer die een jaar eerder gekocht is. Een conclusie uit bovenstaande is dat je niet te zuinig moet zijn met de aanschaf van raszuivere moeren.

Hoeveel darren geteeld moeten worden hangt van een aantal factoren af. Op de eerste plaats zijn voor elke koningin die bevrucht moet worden meer dan 20 darren nodig. Verder wil je de darren die in jou omgeving rondvliegen, verdringen door je eigen teeltdarren met een betere genetische achtergrond. Uit onderzoek blijkt ook nog eens dat 80% van de darren die door een volk worden verzorgd, vervliegen. Daarnaast worden veel darren die je teelt niet geslachtsrijp. Dit wordt onder meer veroorzaakt doordat darren die opgroeien met een varroa in de broedcel niet geslachtsrijp worden. Als laatste blijkt nog dat niet alle darrenvolken evenredig vertegenwoordigd zijn in de nakomelingen van de bevruchte moeren.

Dit is komen vast te staan uit een experiment waarbij 16 darrenvolken op een bevruchtingseiland werden geplaatst. Op dat eiland zijn vervolgens 19 bevruchtingskastjes geplaatst. Nadat de koninginnen uit deze bevruchtingskastjes aan de leg waren, werd met DNA-technieken uitgevoerd op de werksters van de jonge bevruchte koninginnen, aangetoond dat niet alle 16 darrenvolken gelijk vertegenwoordigd waren in de nakomelingen uit de bevruchtingskastjes. Er zijn dus volken die succesvoller zijn met hun darrenteelt dan anderen.

De kosten van darrenteelt zijn door een onderzoek in de<

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Voordracht Hayo Velthuis op 31 jan. te Utrecht

Bericht door Frans vanTongeren » vr 04 jun 2004, 10:59

Dag Gerard,
Een boeiend stukje heb je daar neergepend. Dat geeft mij een goed gevoel !
Je schreef o.a.:
Als koninginnentelers weten we allemaal dat het ongeveer 20 dagen duurt voordat een koningin geslachtsrijp is.
Bij mijn weten is een jonge koningin geslachtsrijp vanaf de vijfde dag t/m de twintigste dag.
Maar..., ik ben geen koninginnenteler!

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Voordracht Hayo Velthuis op 31 jan. te Utrecht

Bericht door Gerard Boswinkel » za 05 jun 2004, 11:33

Hoi Frans,

in mijn verslagje schreef ik:
Als koninginnentelers weten we allemaal dat het ongeveer 20 dagen duurt voordat een koningin geslachtsrijp is.

Jij schreef:
Bij mijn weten is een jonge koningin geslachtsrijp vanaf de vijfde dag t/m de twintigste dag.

Voglens mij bedoelt Hayo met die twintig dagen vanaf het moment dat je overlarft. Bij overlarven lopen de koninginnen rond de 12de dag uit. Tel daar die zes tot acht dagen bij dan zit je aan die twintig waar Hayo het over heeft.

Groeten......

Gerard

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten