Niet meer zwermen.

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:
Niet meer zwermen.

Bericht door Wim Joosten » ma 23 aug 2004, 14:42

Ik heb net het boek "Koninginnenteelt in Lemmer" van Harry Töben gelezen. Aan het eind van het boek stelt hij het volgende:

- Wie jonge koninginnen in een klein volkje de winter door brengt mag er op rekenen dat deze het jaar daarop niet gaat zwermen. De uitkomst voor imkers die met hun volken gaan reizen. Op drachtvelden hoeven dan geen afleggers meer gemaakt te worden. -

Dat interesseerde mij want dat zou voor de koolzaaddracht een uitkomst zijn voor mij. Het zou me veel op en neer rijden besparen. I.p.v. om de acht dagen zou ik dan alleen voor wegbrengen en ophalen moeten rijden.
Mijn vraag is dan ook of op dit forum andere imkers zijn die hier ervaringen mee op hebben gedaan of überhaupt hier iets over willen zeggen.

De methode is in het kort als volgt:
De koninginnen moeten laat in het jaar geboren zijn (na de langste dag). De koningin wordt ingevoerd in een volkje, die in een drieramertje overwinterd. In het voorjaar wordt de koningin overgezet in een volk dat op 20 ramen heeft overwinterd. Het hoofdvolk dat een overwinterde jonge koningin heeft gekregen zal dat eerste jaar niet gaan zwermen, mits het voldoende ruimte krijgt.

De theorie die er achter zou zitten is als volgt:
de koningin heeft in het kleine volkje niet veel koninginnestof af hoeven geven. Dit begint pas goed als ze in een groot volk wordt gezet. Het volk ervaart dat alsof ze een pasgeboren koningin heeft gekregen.

Met vriendelijke groet,
Wim

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Niet meer zwermen.

Bericht door Piet Jager » ma 23 aug 2004, 17:34

Mijn vraag is dan ook of op dit forum andere imkers zijn die hier ervaringen mee op hebben gedaan of überhaupt hier iets over willen zeggen.
Dag Wim,

Lees mijn verhaal en ervaring maar eens op:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3454

....dan kom je wel tot andere gedachten!

!Piet

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Niet meer zwermen.

Bericht door Wim Joosten » ma 23 aug 2004, 20:48

Hallo Piet,
dus zo'n jonge koningin wil toch wel gaan zwermen. Leuk experiment van jou. Er zit toch verschil in Töbens methode en wat jij beschrijft. Hij zet de koningin over in een ander volk en beschrijft dat de voorwaarde was dat het volk wel ruimte moest krijgen. Hij voert de koningin op een vreemd volk met 20 ramen in. Het volk zou dan het idee krijgen dat ze een pasgeboren koningin heeft gekregen.
Jij bent gewoon verder gegaan met hetzelfde volk. Zal dat een essentiëel verschil kunnen zijn in de zwermneigingen?


Met vriendelijke groet,
Wim

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Niet meer zwermen.

Bericht door Piet Jager » ma 23 aug 2004, 22:26

Dat interesseerde mij want dat zou voor de koolzaaddracht een uitkomst zijn voor mij.
Om dat probleem mbt koolzaaddracht op te lossen, zorgden wij er eerder voor de oude moer tijdig te vervangen door een jonge, bevruchte koningin. Je moest dan zo vroeg mogelijk jonge moeren zien te telen en laten bevruchten, wat niet altijd gemakkelijk was. Het werkte echter meestal wel!

!Piet

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Niet meer zwermen.

Bericht door Oude Essink » di 24 aug 2004, 18:40

De ene ervaring is de andere niet:
gisteren 23 aug. zwermde in een stralend zonnetje een jonge moer van eind mei uit met een stevige kluit (30.000) bijen; in de ruim bemeten kast liet zij 8 ramen gesloten broed achter, mooi aaneengesloten, zonder gaten. toen ik bij de afleverende kast ging kijken waren de dames op de vliegplank druk doende een moer naar binnen te dringen. Ik heb de volken al "ingewinterd", want ga over een paar dagen naar het buitenland; ik had de stille hoop, dat de "moer" die van de zwerm was, daar was het erg onrustig; helaas keerde de zwerm niet uit eigen beweging terug; bij invallende duisternis stortte ik de zwerm terug ( je moet toch wat!) Vanochtend geluisterd en ja hoor: tuten en kwaken. Bij regen en onweer de kast nagelopen en 15 mooie volwassen kwakers uit de cellen gelicht; een alsnog in laten lopen. Ik bereid mij erop voor, in het voorjaar een darrenbroedige moer te hebben.
Conlusie: een goede jonge bevruchte moer in een ruime kast (20 broedramen en een honingkamer) ziet er geen bezwaar in nog na de jaarafsluiting een volksverhuizing te regelen. ( of zou in de zwerm al een tuter gevlogen hebben? en is de leggende moer gesneuveld bij de inwintering? kan het niet meer nagaan;had haar niet gemerkt of geknipt)

hennie oes, die voor het eerst in augustus vier zwermen had.

Afbeelding

j.grimbergen
Berichten:7
Lid geworden op:ma 06 mei 2002, 14:25
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Niet meer zwermen.

Bericht door j.grimbergen » za 28 aug 2004, 22:05

Had Hennie niet meteen doppen moeten breken?
Vorige week zaterdag (21 augustus!) tot mijn verbazing ook nog een zwerm aangetroffen. En niet zo'n kleintje ook.
Bleek dat een zes-ramer met een zwerm uit juni gesloten doppen had. Noem ik dit nu de eerste voorzwerm van het nieuwe seizoen?
Bleek dus veel te krap te zitten, zeker nadat ik ben gaan voeren.
Ik heb alle doppen gebroken, de boel overgezet in een 10-ramer en de zwerm erin gekiepert. Lijkt nu gewoon de draad weer opgepakt te hebben.

groeten
Jeroen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten