Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
garrit
Berichten: 71
Lid geworden op: do 10 jun 2004, 19:56
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door garrit » wo 01 sep 2004, 18:34

Als je bijen houdt in de bebouwde kom,dan is het niet een probleem dat de bijen agressief zijn,want buren worden niet gestoken.Het probleem is dat ze bijen zien.Onder ander daardoor houd ik geen Bucfast b.v. ,omdat de buren dan nog meer bijen zien en dat is het probleem bij hun.Zolang men niet weet dat je bijen hebt ,zijn er ook geen klachten.Zodra men het wel weet,is elk vliegend beest er een van jou.

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door LWPisa » wo 01 sep 2004, 18:38

Piet...

"...de eigenschappen die allom bekend zijn..."

Welke zijn dat?

zwart\bruin, kleine volken, zwermen, witte verzegeling, relatief steeklustig en wintervast?

De vraag blijft, wie denkt dat hij ze heeft mag mij een monster sturen (50 werksters) en dan meet ik ze door op CI en beharing.

Laesoe ken ik (oa. project Nordbi) maar wat ik zie op hun foto's is niet zwart. Niet zo zwart als het materiaal van de Galtee groep (UK, Ierland?).

vroolijcke groet,
L

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door Piet Jager » wo 01 sep 2004, 18:44

garrit schreef: want buren worden niet gestoken .......
Zolang men niet weet ...
De buurt is verder en omvat meer dan 'de buren'
Hoe lang duurt 'zolang' en dan ...?
En de zwermdrift..?
En de vijvertjes..?
En het wasgoed..?
En de pas gepoetste auto..?

!Piet

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door Piet Jager » wo 01 sep 2004, 18:56

LWPisa schreef:"...de eigenschappen die allom bekend zijn..."
Welke zijn dat?
Bestudeer het artikel:
NAAR EEN RESTAURATIE VAN APIS M. MELLIFERA IN VLAANDEREN EN NEDERLAND?
van Jurgen Vandebotermet

We kennen:
Lichaamskenmerken (morfologisch) als pantserkleur, haarlengte, viltbandbreedte, cubitaalindex en tonglengte zijn rasbepalende kenmerken, die veelal bij rassenkeuring wordt toegepast op de werksters, omdat darren zeer sterk vervliegen. Deze fysieke kenmerken zijn betrekkelijk eenvoudig uit te selecteren. Men noemt ze kwalitatieve eigenschappen, die vaak op één gen berusten.

en

Gedragskenmerken als haaldrift, steeklust (nestverdediging), zwermdrift, raatbouw, kitgedrag en hygiënisch gedrag maken gericht selecteren erg moeilijk, omdat deze eigenschappen op zeer veel genen berusten. We noemen deze eigenschappen dan ook kwantitatieve eigenschappen.

Het gaat ons bij de zwarte bij om de laatste soort eigenschappen

Nog een paar:
- niet raatvast, golft als water over de raat
- moer moeilijk te vinden, verstopt zich, zoekt de donkere kant en hoekjes
- zeer onrustige raatzit, valt gemakkeljk in trossen van de onderlat
- vitaal

!Piet

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door maartenkleijne » wo 01 sep 2004, 19:45

Bij Jaap in de Koog op Texel zag ik onlangs de zwartste bijen die ik tot nu toe gezien heb. Dat was een inspirerende ontmoeting, Jaap.
Alle door Piet beschreven eigenschappen waren volop aanwezig behalve de steeklust. Voor het eerst van mijn leven mocht ik meemaken dat we -samen met Jaap- vijf volken doorploegden zonder enige bescherming!
Geen pak, geen handschoenen, alleen een klein beetje rook.

Het Lijftocht project mag niet doorgegaan zijn,
de Texelse bijen zelf gaan wel door. Ik kom er nog op terug.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door Piet Jager » wo 01 sep 2004, 19:56

maartenkleijne schreef:......dat we -samen met Jaap- vijf volken doorploegden zonder enige bescherming
Goeie reklame, Jaap!

Probeer mijn Buca's ook maar eens, Maarten.
Alleen, ik hanteer dan wel de ploeg!

!Piet

garrit
Berichten: 71
Lid geworden op: do 10 jun 2004, 19:56
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door garrit » do 02 sep 2004, 07:23

Nou Piet,bij mij heeft de politie bemiddeld.Er is een avond belegd nadat een buurman handtekeningen had verzameld van mensen in de buurt die klachten hadden over mijn bijen.Op de avond zelf bleek dat de die bewuste buurman de enige was die bezwaar had dat ik bijen houdt.Zolang ik me aan de APV houd is er niks aan de hand volgens de politie alhier.Zolang de bijen geen streepjescode hebben en hun eigenaar niet te achterhalen is,mag ik net zo veel bijen houden als ik wil.Het rare is dat diegene die last van mijn bijen heeft vier huizen verder op woont en degenen die dichterbij wonen,geen klachten hebben. Als bijen niet zouden steken,zou iedereen imker worden en dat willen we toch niet? Groeten Garrit.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door Piet Jager » do 02 sep 2004, 14:00

Het Buca-project
Dank voor de vele reacties en de leesdichtheid.
Jammer dat niemand op de kern van de zaak inging, behalve eentje in een privé e-mail, namelijk hoe ik dat eigenlijk wil verwezenlijken. Jullie bijten je allemaal vast in die zwarte bij, die er feitelijk niets mee te maken heeft. Afijn, de brand is er uit! Om met het Buca-project te kunnen starten heb je wat aanvullende informatie nodig en verder mijn visie.

Basis-informatie
1. Rassen zijn onderling te kruisen, omdat ze tot dezelfde soort behoren. Denk aan kippen-, konijnen- en hondenrassen. Al deze cultuurassen worden zuiver gehouden door gecontroleerde paringen. Inteelt wordt opgeheven door in te kruisen met een andere lijn of stam van datzelfde ras.
2. In de bijenteelt gebeurt precies hetzelfde. De Carnica , een oorspronkelijk bergras, kent momenteel meerdere stammen en lijnen. De Buckfast, ontstaan uit diverse rassen, is een cultivar waarin de eigenschappen al vele jaren stabiel vererven. Ook zij kent momenteel wereldwijd vele lijnen.
3. Een ras staat genetisch nooit stil. Zou dat wel het geval zijn, dan is zij ten dode opgeschreven.
Door selectie, gecontroleerde en ongecontroleerde paringen verandert haar genenpatroon voortdurend. Bij ongecontroleerde paringen en natuurlijke selectie vindt er terugval plaats naar haar oorspronkelijke, natuurlijke staat, indien de voorwaarden daartoe (nog) aanwezig zijn.
4. Het Buca-project staat en valt met die voorwaarden. Wij moeten de voorwaarden daartoe ondergraven c.q. teniet doen, om een terugval zoveel mogelijk te voorkomen.

Doelstelling
Wij willen een natuurlijke selectie met ongecontroleerde paringen, waarbij het genenpatroon van onze Buca's wel in beweging blijft, maar niet al te veel gaat verschuiven, vgl de eilandpopulaties.
Zij moet haar maximale aanpassing aan het totale ecologische systeem terugkrijgen. We dienen de huige populaties daartoe zonder verdere invloeden zuiver laten uitmendelen tot een zelfstandig ras. Daarin past niet het instandhouden van twee of meerdere rassen in één gebied .


Strategie
Steeds vaker krijgen we te maken met imkers uit onze buurt, die overgaan op één van beide cultuurrassen. Dat kunnen we in ons "elk wat wilslandje" niet tegenhouden en moeten we ook niet doen. Om zelf te kunnen overleven moet de imker zich in zijn voordeel aanpassen en mee gaan liften op hun succes. De cultuurras-imkers geven in hun directe omgeving - in hun eigen belang - graag goede jonge moeren weg. Deze jonge moeren geven raszuivere darren, die het genenpatroon in hun omgeving op termijn in hun en jouw voordeel verschuift. Pluk daar de vruchten van en ga hen daar een handje bij helpen, door zelf met een F-1 moertje van beide cultuurrassen te starten. Probeer ook jouw collega-imkers uit je directe omgeving zover te krijgen en de bal komt steeds dichter naar je toe. Met een beetje geluk kun je nu met ongecontroleerde paringen en een natuurlijke, dan wel eigen selectie, een flinke sprong vooruit maken. De echte cultuurras-imkers zorgen wel voor een nieuwe instroom van genen, zodat diversiteit gewaarborgd blijft. In jouw omgeving gaat het nu als een druppel inkt in een glas water werken. Hoe meer druppels, des te blauwer wordt het water. Jouw Buca's behoren dan echter nog niet tot de toprassen en de echte cultuurras-imkers zullen er misschien wat smalend over doen, maar je kunt het doppenproject, de bevruchtingsstations, de bevruchtingskastjes, de K.I. en de hele santenkraam met alle sores van dien, achter je laten. De Buca's in hun eigen omgeving bouwen op termijn een eigen populatie op met vrij constant verervende eigenschappen en zullen steeds meer gekwalificeerd en gewaardeerd worden. De populatie van eigen omgeving vloeit op termijn samen met min of meer dezelfde populaties van andere regio's om tenslotte uit te monden in een nieuw ras. Alle genen stromen binnen 5 jaar compleet door. Zo zien wij een steeds terugkerend beeld van ontstaan en vergaan, waarop weer een nieuw ontstaan volgt. Het verstrooit zich en komt weer tezamen. Maar nooit is het nieuwe een herhaling van het oude. De bij van gisteren is in de bij van vandaag gestorven, de bij van nu sterft in de bij van morgen. Het voorafgaande treedt in een veranderde samenstelling steeds weer te voorschijn.

Perspectief
Het mes snijdt nu aan twee kanten. De echte cultuurras-imkers zullen al snel het nut daarvan inzien en ons ondersteunen, want het is mede in hun eigen belang. Door ongecontroleerde paringen en natuurlijke selectie binnen de eigen populatie zal de resistentie aanmerkelijk toenemen. Deze vitale bij zal inzetbaar zijn bij zowel de voorjaars- en de zomerdacht als ook bij de late dracht. De Buca's zullen mondiaal op wat lange termijn tot de toprassen gaan behoren. Alle partijen zullen elkaar op korte termijn graag een handreiking doen om te komen tot één nationaal ras, '˜de Buca Hollanda', onze nationale trots. Export-artikel bij uitstek met Rijkskeurmerk! Nederland moet straks toch érgens van leven!

Nederland is klein - Denk groot!

!Piet

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door maartenkleijne » do 02 sep 2004, 15:18

Heel mooi idee Piet en meer snel kansrijk dan het 'terug naar de zwarte bij' concept.

Een toevoeging: de ligustica moet licht van kleur zijn om niet te 'smelten' in de brandende zomerzon.
De BUCA Hollanda -voorheen 'inheemse zwarte bij'- moet donker zijn om de warmte van een waterig zonnetje te kunnen opnemen.
Dus jouw stabiele BUCA's zullen donkerder worden dan de schitterende BUCA's die ik eens per ongeluk in mijn stal had.
Als je de genenpool van Buckfast en carnica bij elkaar optelt en je haalt er alles af wat in osn klimaat niet handig is, hou je ongeveer a.m.m. over, lijkt mij.
De BUCA Hollanda wordt dan ook geen ras of teeltlijn maar gewoon een nieuwe versie van een oude ondersoort met een complete en geen uitgeklede genenpool.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door Piet Jager » do 02 sep 2004, 16:06

maartenkleijne schreef:De 'BUCA Hollanda' wordt dan ook geen ras of teeltlijn, maar gewoon een nieuwe versie van een oude ondersoort met een complete en geen uitgeklede genenpool.
Heel goed gezien, Maarten!
Daarom staat in de kop ook 'ras'!
En... nu elkaar maar snel een handreiking doen!
Eilandbewoners zien heel snel elkaars gemeenschappelijk belang en zetten de 'elk wat wils' mentaliteit overboord!
Zouden we daar niet iets van kunnen leren?

!Piet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten