Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door LWPisa » do 02 sep 2004, 21:23

Voor den liefhebber...

http://www.dunkle-biene.de

mvg,
Lennard

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door Piet Jager » do 02 sep 2004, 22:50

DE PROEF OP DE SOM

A - De zandproef
Je hebt 3 trechters waar zand uitstroomt.
Een met zwart zand (z), een met geel zand (g) en een met wit zand (w)
Het opgevangen zand is een mix van alle drie de kleuren.

Het zwarte zand is op en de mix reserveer je telkens voor de zwarte trechter.

De zandproef gaat opnieuw van start
Trechter (z) met de mixkleur , trechter (g) met geel en trechter (w) met wit
Het opgevangen zand is opnieuw een mix, maar donker/grijs.

De zandproef gaat voor de derde keer van start.
Trechter (z) met de donker/grijze mix, trechter (g) met geel en trechter (w) met wit.
Het opgevangen zand is opnieuw een mix, maar dan bijna grijs van kleur.

Zo ga je door t/m de 5e proef.

Aan het eind is de mix grijs/geel van kleur.


B '“ De genenproef
In plaats van zand nemen we nu de genen van de zwarte bij (z), de Buckfast (g) en de Carnica (w)
Na 5 x zijn de genen van de zwarte bij compleet doorgestroomd, maar nog niet helemaal verdwenen.


C '“ De Zwabuca-proef
We nemen weer de drie trechters.
Trechter(z) geen ras aanwezig, trechter (g) Buchfastgenen, trechter (w) Carnicagenen
De mix houdt het midden tussen Buckfast en Carnica
Deze mix noemen we vervolgens Buca's'

De proef gaat voor de 2e keer van start.
Trechter(z) de Bucagenen + de eindmix van B, trechter (g) de Buckfastgenen, trechter (w) de Carnicagenen
De mix krijgt een terugval in de 'kleur' van het genenpatroon.
We krijgen nu overeenkomstig Maarten's waterig zonnetje een wat donkere Buca.
We noemen deze vervolgens de Zwabuca.
Neemt veel warmte tot zich en houdt dat lang vast. Vroeg actief!

Herhaal echter deze proef 5x en bewonder uiteindelijk '˜de Zwabuca Hollanda'.

P.S.
Natuurlijk gedragen de genen zich wel iets anders dan die dode zandkorrels.
't Is maar een poging van mij om iets te verduidelijken en in een beeld te vangen.

!Piet

jellehulzinga
Berichten: 134
Lid geworden op: za 19 jun 2004, 21:51
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door jellehulzinga » do 02 sep 2004, 22:59

De proef op de som. Herhaal deze proef 5x en bewonder '˜de Buca Hollanda'.
Prachtig Piet. Heb nog nooit zo duidelijk de wet van Mendel uitgelegd gekregen. Die snapte ik eigenlijk niet zo goed maar nu wel.
Bedankt!
Jelle

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door Wim Joosten » vr 03 sep 2004, 11:42

Nou Jelle, zo eenvoudig werkt de wet van Mendel niet, maar goed: het is duidelijk wat Piet bedoelt.
Ik vind, dat Piet een mooi pleidooi heeft gehouden over de Buca's. Ik zou, na dit pleidooi, bijna overstappen van Carnica naar de Buca. Alleen vraag ik me af wat ik er per saldo nu mee opschiet. In de Buca's krijg je dan ook, net als bij de Carnica en Buckfast, allerlei lijnen waarin weer meer gelet wordt op bepaalde eigenschappen. En als je dan een bepaalde lijn weer zuiver wilt houden, dan ben je weer met selectie bezig en moet je er dus voor waken dat je onbevruchte moeren door de juiste darren bevrucht worden.
Ik ben nu ook zoekende welke Carnica mij het beste bevalt. Nu heb ik een Schier, maar volgend jaar wil ik een Duitse Carnica proberen. En deze verschillende lijnen komen ook van verschillende (geïsoleerde) bevruchtingsstations terwijl we het toch over hetzelfde ras hebben.
Het ligt naar mijn mening dus voor de hand dat er bij de Buca's hetzelfde gaat gebeuren. Dus wat schiet de imker daar mee op?


Met vriendelijke groet,
Wim

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door Piet Jager » vr 03 sep 2004, 12:08

van Wim:

Ik zou, na dit pleidooi, bijna overstappen van Carnica naar de Buca. Alleen vraag ik me af wat ik er per saldo nu mee opschiet.
De vraag getuigt van doordenken!

We krijgen nu uiteindelijk een gemeenschappelijk gestabileerde bij ('ras'), waar iederen mee uit de voeten kan, ook de vele bebouwde kom-imkers, de grensimkers, de vrouwelijke imkers, de junioren, de senioren, de 'domoren', etc.

Imkerend Nederland loopt al ver achter in haar gemeenschappelijk belang.
Kijk naar de bloedgroepen (A.R., C.H.U., K.V.P.) in de politiek, nu C.D.A.
Kijk naar de drie kerkgenootschapppen (Hervormd, Gereformeerd, Luthers), nu PKN.

Nu nog de Zwarte-bij, de Carnica-bij, de Buckfast-bij verenigd in de B.H., de Buca-Hollanda

Dat we weer verschillende lijnen binnen de Buca's krijgen is hobby-matig en niet erg
en ..... de creatieve imkers houden tevens hun 'speeltjes'!

!Piet

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door maartenkleijne » vr 03 sep 2004, 12:23

Het merendeel van de nederlandse imkers werkt met bijen van gemengde bloede, door hen zelf vaak 'gewone zwarte bijen' genoemd.
De oorspronkelijke zwarte bijen waren door de korfimkers geselecteerd op veel zwermen en redelijk opvliegerig. Dat was toen handig.

De ervaring leert -en het zandschema van Piet laat dat ook mooi zien- dat ongewenste eigenschappen in uiterlijk vijf generaties weggeselecteerd kunnen worden. Voor zover zwarte bijen nog bestaan zijn de eigenschappen zwermlust en opvliegerigheid allang verdwenen, want ook amateurimkers gebruiken hun verstand bij de selectie elk jaar. Trouwens de bijen zelf passen zich van nature aan aan de bedrijfsmethode die hen overkomt.
Bij voorbeeld: de stadsimker die niks met het zwermen kan, houdt uiteindelijk de bijen over die niet weggezwermd zijn.
Het BUCA project van Piet gaat eraan bijdragen dat de kwaliteit van de gemiddelde hollandse bij omhoog gaat. De behoefte aan extreme geisoleerde teeltlijnen neemt dan af, lijkt mij zo.
Ook het verwateren van de kwaliteit van F 2-3-4 gaat dan langzamer.

We hebben lange tijd alle energie richting kwaliteitsverbetering gestopt in allochtone rassen en teeltlijnen. Nu is de inheemse bij weer aan de beurt, met behoud van het goede dat al gebeurd is.
En als het autochtone spul niet goed genoeg gaat, doen we er weer wat allochtonen bij, net als in de menselijke samenleving.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 03 sep 2004, 22:03

Ik had het razend druk vandaar dit ietwat te late bericht:

Geachte iedereen,

ik wil mijn bericht van 01-09-04 graag nuanceren. Inderdaad is er een gradueel verschil tussen commercieel en te commercieel. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ik vind dat het huidige vicier in bijenland zoveel mogelijk op ziektebestrijding gericht moet zijn. Aangezien zowel de Carnica als de Buckfast relatief gezien nogal vatbaard zijn voor ziektes (watvoor oorzaak daar aan ook ten grondslag ligt) zijn dit niet de rassen die voor mij een logische keuze inhouden als het om deze ziekteresistentheid gaat.
Het vicier moet minder gericht zijn op een rassenverbetering als het gaat om hogere opbrengsten in honing, was, bijen, etc'¦ Minder gericht op deze tak van '˜commercie'. In Buca zie ik in zekere zin toch een verpersoonlijking van commercie, ondanks dat het nieuwe ras misschien over een goed hygienegedrag zou beschikken.

Wat mij bovendien stoort in het begin van de discussie is het zo gemakkelijk van de hand doen van ons eigen inheems ras. Terwijl we een prima inheems ras hadden (en nog steeds hebben)! Het '˜het gras is altijd groener' pincipe is natuurlijk al zo oud als wat. Joh. Joustra had het over de teloorgang van ons eigen prima ras! Ik vind in tegenstelling tot Piet dat het echt geen gepasseerd station is. Sterker nog het grote deel van Nederland imkert met bastaardbijen en in die bijen is nog steeds een groot restant aanwezig van de zwarte bij. (Vandaar de opmerking denk voor jezelf). Alleen door de zeer goede organisatie van zowel buckfast- als nu ook carnicaclub zal dit deel alsmaar kleiner worden. Buckfast en carnica timmeren de laatste jaren enorm aan de weg. Spijtig voor de '˜zwarte' bijen.

Maar goed deze discussie moet over Buca's gaan.

Een paar opmerkingen hierover:

Ik vind het idee idealistisch en daarmee ok!;
Ik vind het achterlaten van doppenprojecten, KI, bevruchtingsstations heerlijk (onnodige ziekteoverdracht);
Ik vind ongecontroleerde paringen ok. Daarmee is een grote genenpool gewaarborgd.

Maar'¦waar ik problemen mee heb is het volgende:

Het kruizen van twee soorten tot een hybride is prima. Inderdaad spreek je bij de Buca's van een hetereosiseffect. (Buckfast bevat naturulijk veel carnicabloed.) Je zou dan vele Buca lijnen moeten opzetten om vervolgens deze te gaan kruizen. Je zou vervolgens kunnen spreken van een Buca-ras.
Maar goed het probleem bij de Buca's is dat via ongecontroleerde paringen het genenpatroon teveel zal verschuiven mijn inziens. Geen Buca's, maar F1 F2 F3 houd je over. Ook al heb je hoge darrendruk van Buca's Op zich zouden de f's redelijk stabiel kunnen zijn, maar van Buca-hollande zou ik niet meer willen spreken. Practisch onrealiseerbaar in ons elk wat wils landje.

j.p.

P.S.
1 Je idealisme waardeer ik Piet!
2 (En waar blijft de zwarte bij in de buca-hollande? Waarom niet Zwabuca-hollande?)

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door Piet Jager » vr 03 sep 2004, 22:27

Dag Jelte,

Leuk dat je weer wat tijd gevonden hebt!
Ik houd het kort deze keer.

1. Ziektebestrijding moet je aan de bijen overlaten, vandaar primair rasverbetering. We zijn al bijna een kwart eeuw bezig met ziektebestrijding en maken het alleen maar erger.

2. Onze inheemse bij bestaat niet meer, je kunt hem dus ook niet weer terug halen, laat staan dat we dat willen. Als we dat echt willen moeten we haar importeren, evenals de Buckfast en de Carnica. Waarom doet niemand dat? Zo moeilijk is dat toch niet? Vooral met jouw eerder genoemd potentieel zou dat geen punt zijn? En als???? ...we hem terugzouden halen of telen, dan zitten we weer met het oude probleem van 3 rassen in een piepklein landje met inheemse bevruchtingsstations en de hele santenkraam en sores die er bij hoort.
Als je echt ooit met deze bij had geimkerd, zoals hij van origine was, zou je er vast anders over denken. Vandaar dat er ook geen echte animo voor is om hem terug te halen! De bestaande zwarte/bruine rassen op de eerder genoemde eilanden zijn inmiddels door selectie ook al steeds meer gecultiveerd.

De internationaal vermaarde Duitse bijendeskundige Prof.Dr. Ruttner zegt recht voor de raat: '˜Het is niet mogelijk twee verschillende rassen in één gebied bij elkaar te houden'

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door Piet Jager » za 04 sep 2004, 10:30

De doelstelling is hieronder dan ook verder uitgewerkt en nader omschreven.


Doelstelling
Wij willen een natuurlijke selectie met ongecontroleerde paringen, waarbij het genenpatroon van onze Zwabuca's wel in beweging blijft, maar niet al te veel gaat verschuiven, vgl de eilandpopulaties.
Zij moet haar maximale aanpassing aan het totale ecologische systeem terugkrijgen. We dienen de huige populaties daartoe zonder verdere invloeden zuiver laten uitmendelen tot een zelfstandig ras. Daarin past niet het instandhouden van twee of meerdere rassen in één gebied

!Piet

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door maartenkleijne » za 04 sep 2004, 13:31

Het kenmerk van natuurlijke selectie met ongecontroleerde paringen is: de 'watjes' onder de darren mogen niet meedoen.

Ik stel mij voor: een regio met 500 volken. Daarvan 250 goede, krachtige, inheemse (ZWA)BUCA volken en 250 van diverse doorgeseleceteerde teeltlijnen. Het zou wel eens kunnen dat 90% van alle 'vrije' bevruchingen gedaan wordt door BUCA darren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 32 gasten