celgrootte

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:
celgrootte

Bericht door Hennie Peters » zo 12 sep 2004, 12:31

Inmiddels ben ik al wat meer te weten gekomen over die mallen. Er staat hierover ook iets in het archief. 1436 of zo.
Lijkt me verstandig om met de 5,1 variant te beginnen. Om ze te laten "wennen". Kan er later overgegaan worden naar de 4,9 cel.
In de Buca reeks van Piet begonnen twee onderwerpen door elkaar te lopen, vandaar deze afsplitsing.

Jelle,

Ik heb de teflon mal even afgestoft en opgemeten. 5,3 mm celgrootte, daarmee winnen we de oorlog niet.
De stap van 5.3 via 5.1 naar 4.9 kunnen we toch ook op de natuurlijke manier uitvoeren. Gewoon de bijen op oude raat laten zitten totdat ze zelf kleiner gaan bouwen. Ik vraag me trouwens af of we niet te ver doorschieten met 4.9 mm. Het is de vraag in hoeverre voorstanders van kleine cellen onder de natuurlijk maat gaan zitten en daarmee weer andere problemen veroorzaken. Volgens dit kaartje horen wij in onze "zone" een celgrootte te hebben van 4,9 tot 5,1 mm. Als je bedenkt dat deze kaart is gemaakt door een voorstander van de kleiner cel (daar ga ik even vanuit) dan zou ik dus niet voor het minimum van 4.9 maar eerder voor 5,0 of 5,1 gaan.

Meer over celgrootte: http://www.beesource.com/pov/lusby/celldata.htm

groet,
Hennie

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: celgrootte

Bericht door Hans van der Post. » zo 12 sep 2004, 22:17

Ha, eindelijk kan ik reageren! Op het forum wordt regelmatig gesproken over gedomesticeerde bijen. Over wat ze vergeten zijn.... Onderandere een kleinere cel bouwen.
Ik heb dat eens in de praktijk getoetst. Bij verschillende volken een leeg raam ingehangen. Wat blijk; de bijen zijn niets vergeten wat betreft hun cel -en afstand maat. De celmaat gemeten 19 cellen op een rij in 10 cm. In sommige volken 20 cellen in 10 cm.
"Standaard" '“ gewalste kunstraat Bijenhuis- 17 cellen in 10 cm en de gegoten 19 c. in 10 cm.

Ook de hartafstand van de raten zijn ze niet vergeten. Proefje: een lege honingkamer -spaarkast- bouwen aan de dekplank 11 mooie raten.
Hans.

jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: celgrootte

Bericht door jellehulzinga » zo 12 sep 2004, 22:17

De celmaat gemeten 19 cellen op een rij in 10 cm. In sommige volken 20 cellen in 10 cm.
"Standaard" -kunstraat Bijenhuis- 17 cellen in 10 cm. Ook de hartafstand van de raten zijn ze niet vergeten. Proefje: een lege honingkamer -spaarkast- bouwen aan de dekplank 11 mooie raten.
Mooi Hans, wat een pionier ben jij eigenlijk. Weten we dat ook weer. Ongeveer 5 mm dus. Of een beetje meer. Dacht dat ze dat al "vergeten" waren.
Je draagt hierbij mooi een 2e praktische mogelijkheid aan, om kleinere bijen te "maken". Trouwens, die brasiliaanse bijen zijn een kruising tussen de europese bij en een afrikaanse soort. Hun celmaat ligt tussen de 4,3 en 4,5 mm. Dus nog kleiner dan 5,0 is niet echt raar. Ook al is er dan sprake van een kruising.

En Hennie, bedankt voor de afsplitsing. Tja, je rolt zo van het ene naar het andere. Heb je het over terug naar vroeger, rolt er een kleinere bij uit de bus en zit je over celgrootte te praten. Dan herinner je je een artikel in "Bijen" over de indiase bij en dan heb je het al weer over de Varroamijt. Hahahaha.
Mooi kaartje heb je daar trouwens gevonden.
Groeten allebei!
Jelle

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: celgrootte

Bericht door Frans vanTongeren » zo 12 sep 2004, 22:33

En jongens.., wat vinden jullie hiervan?
-
Berichten - 30/06/2003 : 22:08:21
Dag Hennie,
Maak je niet dik, zou ik zeggen.
In BIJEN (april 2003) schrijft Peter Elshout op blz. 111 over raatvernieuwing in verband met het verkleinen van cellen. Een raat in de BK wordt jaarlijks de bakermat van acht generaties bijen. Deze raat wordt door verontreiniging donker van kleur en de celinhoud wordt kleiner.
Hij geeft een overzicht uit de Schweizerischen Bienenvater.
Na 40 generaties is de celdoorsnede teruggelopen van 5,36 naar 4,9
De capaciteit van de honingmaag loopt terug van 43 mm3 naar 32mm3
Het geboortegewicht loopt terug van 125mg nar 108mg
-
Jij, ratelaar, bent helemaal gefocused op de uitgangspositie; die verandert dus van generatie op generatie.
Zelfstandige, vrije bijen lossen dat op hun eigen wijze op!
Ze maken maar een jaar gebruik van eigengemaakte raten en dan vertrekken ze om een nieuw ameublement op te kunnen bouwen. Het achtergebleven volk blijft achter, maar wil toch nieuwe raten gaan aanbouwen.
Het is dus niet goed om te 'knieperig' te willen beginnen met de grootte van de cellen.
Op den duur krijg je dan bijen van mierengrootte!


Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: celgrootte

Bericht door maartenkleijne » zo 12 sep 2004, 22:59

Romeee heeft ooit mooi beschreven dat de bijen in het wild wasmot inzetten om te oude raat met te kleine cellen op te laten ruimen.

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: celgrootte

Bericht door Hennie Peters » zo 12 sep 2004, 23:27

Frans,

De belgische professor Baudoux bedacht in de 19e eeuw dat grotere bijen een langere tong hebben een grotere honingmaag en ook nog eens verder kunnen vliegen. Hij dacht dat ze meer honing konden halen. Dit is nooit bewezen, sterker nog het tegendeel is bewezen.
Op dit moment zitten wij nog steeds met die erfenis, in de vorm van kunstraat met te grote cellen.
Hans verteld net dat de bijen de natuurlijke celmaat weer gaan gebruiken als je hen de kans laat.
Bijen van mierengrootte

Lees mijn eerste stukje nog eens door. Volgens mij hoor jij bij die Hollanders die tever doorschieten bij het terugdraaien van de klok. :-)
Ik had geschreven dat ik 5,0 - 5.1 wilde aanhouden. Dat is dus precies de maat die de bijen volgens Hans ook verkiezen.

groet,
Hennie

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten