Moer loopt niet uit ...

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Moer loopt niet uit ...

Bericht door heidecap » zo 05 jun 2005, 16:32

Dit jaar heb ik voor het eerst een kleine teelt opgezet.
Afgelopen donderdag zijn alle moeren netjes uitgelopen,
althans, in het volk dat ik als pleegvolk heb gebruikt heb ik de allermooiste dop laten zitten. Ik heb afgelopen donderdag (de uitloopdag) dit pleegvolk niet bekeken of de moer uitgelopen was. Immers, elders ging het overal goed.
Toen ik vandaag echter een kijkje ging nemen zat de moer nog steeds in haar gesoten dop. Ik heb haar bevrijd maar snap er niets van.
Kon zij de dop zelf niet openen wegens een gebrek of was er misschien toch een andere moer op het volk, en zo ja waarom heeft deze haar dan niet afgestoken?
Tenslotte vraag ik me af of de moer vanwege 4 dagen zonder voeding niet een al te slechte start heeft, verondersteld dat ze mag blijven.
Wie kan mij meer vertellen ?

Alvast bedankt, Thomas

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Moer loopt niet uit ...

Bericht door buckfast_beekeeper » zo 05 jun 2005, 16:40

Hallo Thomas,

4 dagen is inderdaad veel. Weet niet of dit gevolgen zal hebben. Was de dop misschien omgeven met warbouw? Dit durft wel eens roet in het eten gooien. Om dit te voorkomen kan je best toch een kooitje rond het dopje steken maar onderaan niet afsluiten. De bijen kunnen dan bij haar maar zullen ze niet dichtbouwen.

Dat er een andere moer was lijkt me zeer onwaarschijlijk. Zelfs dan zou ze uitlopen en de strijd aangaan met haar oponente. In dat geval zou een reeds leggende moer steeds het onderspit moeten delven wegens te traag. Bij 2 niet gepaarde moeren zou de sterkste zegevieren.


mvg

buckfast_beekeeper

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Moer loopt niet uit ...

Bericht door heidecap » zo 05 jun 2005, 17:00

Theo, het teeltraam was aan beide zijden omgeven door rooster, dus de dop was mooi uitgebouwd en zeker niet ingebouwd.
Een leggende moer was er beslist niet aanwezig. Deze heb ik 10 dagen voor de teelt in een 6 ramer apart gezet.
Een grote vraag voor mij is dan waarom de moer zelf de dop niet stukknaagt? Heeft ze een gebrek ?

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: Moer loopt niet uit ...

Bericht door Bieboerke » zo 05 jun 2005, 18:52

heidecap schreef:
althans, in het volk dat ik als pleegvolk heb gebruikt heb ik de allermooiste dop laten zitten. Tenslotte vraag ik me af of de moer vanwege 4 dagen zonder voeding niet een al te slechte start heeft, verondersteld dat ze mag blijven.
Wie kan mij meer vertellen ?

Alvast bedankt, Thomas
Thomas,
1)indien je zeker weet dat die moer 4 dagen te laat uitloopt zou ik ze absoluut niet meer gebruiken. Ik ga van de stelling uit dat al mijn moeren moeten voldoen aan alle natuurlijke wetten en één daarvan is de geboorte 16 dagen na de eileg, 20 dagen kan zeker niet. Wat er is misgegaan kan je ook niet vertellen maar weet dat je moertjes de grondslag zijn van een goed bijenjaar 2006.
2)moeren worden enkel gekweekt in een zeer sterk pleegvolk, overvol bezet met bijen, in dien je daar een jonge moer laat uitvliegen voor bevruchting verhoog je de kans op een bruidszwerm. En daarvan komt de moer niet altijd terug. in zo'n geval zi je met je volk in de puree.
Mvg,
Bieboerke

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Moer loopt niet uit ...

Bericht door heidecap » zo 05 jun 2005, 19:38

BB, dat het er hier een beetje vreemd aan toe is gegaan ben ik met je eens.
Ik ben echter wel benieuwd wat jij had gedaan...
Blijkbaar had jij de moer niet laten lopen. Een raam met eitjes ingehangen wellicht, alle bijen (2 bakken) afgeslagen ????
Door de moer in te laten lopen wacht ik een week. Woensdag en donderdag is het mooi bevruchtingsweer. Volgend weekend kan ze aan de leg zijn.
T.z.t. beoordeel ik het volk en vervang eventueel deze moer ...

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: Moer loopt niet uit ...

Bericht door Bieboerke » zo 05 jun 2005, 20:21

heidecap schreef:
Ik ben echter wel benieuwd wat jij had gedaan...
Het is hoegenaamd niet mijn bedoeling te uiten dat jij het slecht deed. Enkel mijn visie over kwaliteit van moeren.
Wat ik had gedaan?
Eenvoudig, dop weg - ongeboren moer weg, raam eitjes in, 's anderendaags kijken naar prille aanzet van redcellen meest waarschijnlijke is wel aanzet, raam er terug uit en nieuwe moer ( ik heb het ganse seizoen een paar reservemoeren op 3 ramers) invoeren in gesloten kunstmatige dop. Nieuwe moer komt uit een 3ramer en is reeds een tijdje aan de leg.
Geen aanzet van doppen op ingehangen raam: probleem, want ik zou de oorzaak ook niet meteen kennen maar weet dan wel dat er ergens in dat volk nog een moertje loopt. Opzoeken en wegmaken, verder zelfde scenario volgen.
Mvg,
Bieboerke

egidius
Berichten:3
Lid geworden op:do 28 mar 2002, 21:16
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Moer loopt niet uit ...

Bericht door egidius » zo 05 jun 2005, 21:48

Beste Thomas

Mij is ongeveer hetzelfde overkomen.Ik had 10 larven overgelarfd en deze in een 10 ramer gehangen, waaruit ik de moer gehaald had.Nadat alle doppen(er werden 7 aangenomen ) gesloten waren,nam ik 6 doppen mee naar huis,en plaatste deze in de broedstoof.Deze kwamen alle uit en heb deze moertjes in EWK's ingevoerd.1 week later kwam ik bij de kast waar ik die ene dop in gelaten had,opende deze en haalde het teeltraam eruit.Ik liep naar de auto en zag dat de dop mooi gesloten was.Je kon mooi zien dat het dekseltje opengegaan was en deze hadden de bijen weer mooi gesloten.Althans dat dacht ik!!Nadat ik alle spullen opgeruimd had ,bekeek ik de dop nog eens goed.Ik probeerde het kapje los te maken,en wat schetst mijn verbazing.Er kwam een mooie grote moer uitlopen,diezeker niet ondervoed was en die gelijk de vleugels wilde nemen.Ik schrok me natuurlijk apenzuur.Was helemaal overdonderd,liep gelijk naar de kast en zette haar op de vliegplank en ze liep zo naar binnen.
Nu ik hier later over nadacht was de laatste actie misschien niet zo'n goede actie.Ik had haar beter even met een merkstift kunnen merken,want ik weet nu niet of de moer in dit volk deze moer is .
Misschien had ik haar helemaal niet het volk in moeten laten lopen omdat dit mogelijk een matig moertje wordt.Al met al zal de toekomst uitwijzen of zij goed aan de leg gegaan is.Haar zusters zijn al aan de leg met mooi gesloten werksterbroed.
Bijen blijven je verassen!!

gegroet Egidius

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Moer loopt niet uit ...

Bericht door heidecap » zo 05 jun 2005, 22:53

Egidius, wat een mooi bijenverhaal. Ik kan me voorstellen hoe jij je gevoeld hebt.

BijenBoertje, je hebt het over een leggende moer die je wilt invoeren in een moerloos volk wat al langere tijd moerloos is en welk zit te wachten op een onbevruchte koningin. Gaat dit bij jou altijd goed ?
Ik dacht juist dat het in zo'n geval verstandiger was te wachten tot de moer aan de leg is en dan deze te vervangen ...

Om het verhaal compleet te maken : Ik had nog een kast waar ik 1 mooie dop in had geplaatst. Bij inspectie bleek deze dop LEEG !???
Hoe dit kan is voor mij ook een raadsel. Waarom bouwen de bijen in hemelsnaam een prachtige dop om een lege huls ????

T.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Moer loopt niet uit ...

Bericht door Frans vanTongeren » ma 06 jun 2005, 09:29

Hoe dit kan is voor mij ook een raadsel. Waarom bouwen de bijen in hemelsnaam een prachtige dop om een lege huls ????
*
Dat doen mensen ook wel eens!

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: Moer loopt niet uit ...

Bericht door Bieboerke » ma 06 jun 2005, 21:14

heidecap schreef:

BijenBoertje, je hebt het over een leggende moer die je wilt invoeren in een moerloos volk wat al langere tijd moerloos is en welk zit te wachten op een onbevruchte koningin. Gaat dit bij jou altijd goed ?
Ik dacht juist dat het in zo'n geval verstandiger was te wachten tot de moer aan de leg is en dan deze te vervangen ...
Bijen verwachten in zo'n geval een moer uit een rijpe dop. Wel ik geef ze zo'n rijpe dop (kunstdop gemaakt uit was van verzegeling) met daarbovenop een bevruchte moer. Misschien schrikken ze een beetje van de snelheid dat die moer aan de leg gaat, ik weet het niet maar ik werk sinds meerdere jaren zo met moerinvoer in productievolken en dat gaat goed. ik heb twee systemen om moeren in te voeren in productievolken: ofwel met doorprikt dagbladpapier indien er ook toevoeging is van raten en opzittende bijen, ofwel invoeren van leggende moer in kunstdop.
Mvg,
Bieboerke

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten