Carnica of Buckfast

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
StefaanDeputter
Berichten:84
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 21:15
Locatie:Belgium
Contacteer:
Carnica of Buckfast

Bericht door StefaanDeputter » vr 17 jun 2005, 22:08

Hello,

Welk "ras" van bij zou je best gebruiken voor de bestuiving van aardbeien in plastiek tunnels. De bloei begint ongeveer 20 maart en de bijen zitten in de tunnel tot eind april.
Volgens volgend artikel:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=343
zou ik geneigd zijn om Buckfast te kiezen.
Zelf heb ik nu Carnica.
Wie heeft hier ervaring mee?

Groeten,
Stefaan

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: Carnica of Buckfast

Bericht door Bieboerke » za 18 jun 2005, 18:58

StefaanDeputter schreef:

Welk "ras" van bij zou je best gebruiken voor de bestuiving van aardbeien in plastiek tunnels. De bloei begint ongeveer 20 maart en de bijen zitten in de tunnel tot eind april.
Wie heeft hier ervaring mee?
Stefaan,
Ik heb dat zo'n 15tal jaren gedaan met Carnica's en dat ging prima. Ik was tevreden en de aardbeikweker was tevreden over de bevruchting. Wat wil je nog meer? Veranderen van bijenras voor die reden lijkt mij "onredelijk" en twee bijenrassen op dezelfde stand houden lijkt wel mij wel een gekke bedoening.
ik schreef het vroeger al eens: de vroege stop van eileg bij de Carnica's is eenvoudigweg op te vangen door een langzame inwintering; traag en lang voederen door ervoor te zorgen dat maar enkele bijen aan het toegediende wintervoer kunnen.
Mvg,
Bieboerke

Kees Overeem
Berichten:104
Lid geworden op:wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Re: Carnica of Buckfast

Bericht door Kees Overeem » zo 19 jun 2005, 12:51

Op grond van ervaringen met de Rode Bes onder plastic tunnels zou ik zeggen : houd het bij de Carnica!
Mijn ervaring en die van de teler is dat Carnica's onder plastic net iets beter geschikt zijn.
Wel hangt alles af van het gevoel dat een teler moet hebben voor het functioneren van een bijenvolk.
Een teler met een goed gevoel op dat gebied zal in staat zijn om bepaalde zaken aan het volk en het vlieggedrag op te merken en dan zelf of door de imker maatregelen (laten) nemen.
De teler waar ik sta heeft bijvoorbeeld buiten de tunnels een plek waar de bijen die naar buiten vliegen en anders zouden omkomen nu door andere volken worden 'opgevangen'.
Hier kan hij ook een verzwakt volk of een volk wat gewoon niet voldoende vliegt vervangen door een ander, en dan zonder de kostbare vliegbijen te verliezen.

Succes, Kees Overeem

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten