Leegvliegen mini EWK

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
e.hoebrechts
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Belgium

Leegvliegen mini EWK

Bericht door e.hoebrechts » ma 27 jun 2005, 07:46

Hallo allemaal,

Ik ben buckfast imker en ik kweek zelf koninginnen uitgaande van een F0. Ik breng mijn uitgelopen koninginnen (broedstoof)onder in mini EWK kastjes. Op zich werkt het systeem goed, alleen gebeurt het dat een EWK kastje leeg komt te zitten. Bij mij gebeurt het ongeveer 2 keer op 10. Is dit normaal te noemen, of wat doe ik fout:
EWK kastje gevuld onderaan met deeg.
60 CC bijen erin (Jonge, van verschillende volken)
K er onmiddellijk bij
3 dagen en 3 nachten in de kelder
's avonds op de stand, kleine opening
Dag erna 's avonds grote opening.
In 20% van de gevallen: Dag erna alles foetsie

Dit jaar heb ik mij polystyreen bevruchtingskastjes aangeschaft, maar ook hier heb ik het bovengenoemde fenomeen.

Erwin

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Leegvliegen mini EWK

Bericht door Piet Jager » ma 27 jun 2005, 10:27

Erwin,

Doe je ze 's avonds bij de eerste keer invliegen allemaal tegelijk open of laat je ze om de beurt - ieder een half uur - invliegen?

!PIet

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Leegvliegen mini EWK

Bericht door Hans van der Post. » ma 27 jun 2005, 11:50

De eerste keer dat ik kirchainer kastjes bevolkte maakte ik de fout ook om alles s'avonds tegelijk te openen en alles recht in het gelid te zetten. Ja, en dan zitten van de tien kastjes er drie propvol en de rest een paar bijen met de moer. Ik heb geen kelder de schuur is wel donker maar in de zomer warm. De kastjes worden in de middag rond een uur of vier met twee plastik koffie bekertjes gevuld - de moer wordt er direct bij gezet- en het geheel komt gesloten in de donkere warme schuur te staan. De zelfde avond komen de kastjes op hun plek te staan - niet in het gelid - met de vlieggaten alle kanten uit wijzend en minstens drie meter uit elkaar. Als het bijna donker is worden de kastjes geopend er komt dan wel eens een bijtje kijken maar dat geeft niets.
De volgende ochtend wordt er matig gevlogen er vind bij mij op deze wijze geen leegloop van kastjes plaats.
Hans

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Leegvliegen mini EWK

Bericht door buckfast_beekeeper » ma 27 jun 2005, 21:01

Hallo,

Bij mij staan alle Apidea kastjes mooi in het gelit met 26 op een rij. (zie foto).
Afbeelding
Dit geeft zeer weinig problemen. Het parings percentage is toch 75% of meer. Slechts 2 van de kastjes waren verlaten.
Bij het vullen hou ik mij aan enkele regels.
- (Bijna) alle kastjes worden gevuld met bijen die al enkele weken op dracht staan. Het roven door moedervolken wordt zo vermeden.
- Een kastje wordt gevuld met jonge bijen van 1 moedervolk. Dit heeft tot op heden weinig problemen gegeven.
- Kastjes die gevuld worden met bijen uit een zelfde volk moeten minstens gescheiden zijn door 3 andere Apidea.
- Na het vullen worden ze, door het gebrek aan een kelder, gewoon in de garage gezet.
- Koninginnen (uit broedstoof) worden ingevoerd met kooitje. In volgorde van uitlopen worden ze in de Apidea gezet. Dus de eerst uitlopende op Apidea 1 enz.
- Zodra de koningin uit het kooitje is wordt het kastje op zijn plaats gezet in de bijenhal.




mvg

buckfast_beekeeper

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Leegvliegen mini EWK

Bericht door buckfast_beekeeper » di 28 jun 2005, 18:40

Vul de kastjes eens met bijen uit verschillende volken. Ze hebben dan ook geen reuk gemeen. Bijgevolg zullen ze minder snel bij elkaar "binnenlopen".

De kastjes die wel lukken zitten waarschijnlijk barstens vol. Dat zijn alle bijen uit de andere kastjes.

Heb zelf ook niet zo'n goede resultaten gehaald met EWK. Ben meer gewonnen voor Apidea. Op Apidea kunnen ze ongeveer 3 weken blijven nadat ze aan de leg zijn gegaan. Op EWK kan dit met moeite 1 week zijn. Een koningin die 2 à 3 weken aan de leg is, wordt makkelijker aanvaard dan een koningin die slechts enkele dagen aan de leg is.
mvg
buckfast_beekeeper

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten