Cursus koninginneteelt?

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
arjan_vanderveen
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 09 nov 2005, 08:25
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Cursus koninginneteelt?

Bericht door arjan_vanderveen » wo 14 dec 2005, 10:50

Beste collega-imkers

Weet iemand toevallig of er komend jaar een cursus koninginneteelt, ongeveer in het midden van Nederland, gegeven gaat worden? Ik zag op de kalender alleen een cursus in Vlaanderen, maar dat is vanuit Lelystad een beetje ver weg. Vorig jaar heb ik gepoogd een cursus te volgen, maar deze ging helaas niet door. Dit jaar heb ik wat meer tijd en zou graag een cursus selectie en koninginneteelt willen volgen.

Groet,
Arjan

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Cursus koninginneteelt?

Bericht door Hugo » wo 14 dec 2005, 17:08

arjan_vanderveen schreef: ... Ik zag op de kalender alleen een cursus in Vlaanderen, maar dat is vanuit Lelystad een beetje ver weg. ...
Arjan,

Zowat alle officiele bonden in Vlaanderen richten dit of volgend jaar moerteeltcursussen in. Dit heeft alles te maken met het 'herbevolkingsproject' v/d Vlaamse bijenstapel.

Het is de bedoeling om via een Duits programma van een of andere geleerde Duitse prof (Otte ???) uit Duitse carnica moeren een ideale bij voor Vlaanderen te selecteren. Er zijn in 2005 een paar honderd moeren (270 ???) aangekocht in Duitsland met EG-geld. Die zijn in 2005 in groepen van 10 volken verspreid over heel Vlaanderen en zullen in 2006 per 10 beoordeeld worden : alleen de beste 5 van elke stand worden doorgehouden in 2007 en aangevuld met nieuwe import uit Duitsland. In 2007 en daarna zou dan teeltstof van de moeren die hier het beste aarden, verdeeld worden onder de imkers (vergeet de lijnenteelt dus maar).

mvg,

Hugo (1/2 bij en motherfucker)

ps1. er loopt een gelijkaardig project voor buckfast en zwarte bij maar dan kleinschaliger en niet zo wissenschaftlich.
ps2. voor één keer komt in Vlaanderen het eigen volk niet eerst :-)

Nobodies prefetc

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Cursus koninginneteelt?

Bericht door Hans van der Post. » wo 14 dec 2005, 19:48

Hugo als je op die wijze je bijenstapel "homogeen" maakt is het toch wachten op een virus die de hele bijenpopulatie uitroeit. Het is het zelfde als genetici gemodificeerde planten zoals maïs, koolzaad en graansoorten. Daarbij is het voordurend uitkijken of er in het gewas geen plaag in ontwikkeling voorkomt.
Hoe wordt dit bij de bijenstapel in Vlaanderen voorkomen?
Hans

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Cursus koninginneteelt?

Bericht door Hugo » wo 14 dec 2005, 21:30

Hans van der Post schreef: ...Hoe wordt dit bij de bijenstapel in Vlaanderen voorkomen?...
Dat, beste Hans, dat weten alleen de geleerde professoren...
Volgens mij is het vooral kwestie om de EG-subsidies op te souperen. Oeps, dat had ik nu net niet moeten zeggen.

mvg,

Hugo (halve bij en een klein beetje Freya VDB)

Nobodies prefetc

Henk Klok
Berichten: 761
Lid geworden op: wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Cursus koninginneteelt?

Bericht door Henk Klok » wo 14 dec 2005, 22:47

De vraag van Arjan was eigenlijk:
"Weet iemand toevallig of er komend jaar een cursus koninginneteelt, ongeveer in het midden van Nederland, gegeven gaat worden? "

groet,
Henk

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Cursus koninginneteelt?

Bericht door heidecap » wo 14 dec 2005, 23:04

Goedenavond, Arjan,

o.a. de imkervereniging Bussum heeft het afgelopen jaar prima teeltdagen georganiseerd.
Ik heb hier zelf ook aan deelgenomen en hier op het forum een verslagje gemaakt. Dit kan ik echter niet meer terugvinden.
Wel heb ik nog dit plaatje als impressie :

Afbeelding

Voor meer info over eventueel weer een cursus :

http://www.imkerverenigingbussum.nl


Groeten, Thomas

Eindbeheerder
Eindbeheerder
Berichten: 28
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Cursus koninginneteelt?

Bericht door Eindbeheerder » do 15 dec 2005, 00:04


frits dalm
Berichten: 280
Lid geworden op: di 12 dec 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Cursus koninginneteelt?

Bericht door frits dalm » do 15 dec 2005, 00:11

Hugo,
De vnif voer al jaren moeren in en heeft
eigen teelt programma.
Helaas is toen veel informatie verloren
gegaan bij overlijden van organisator van
het programma.
Geteeld werd op zachtaardigheid en haaldrift.
Er werd regelmatig andere lijnen ingekruist om
inteeld te voorkomen.
Wij hebben daarvoor ook eigen bevruchtingsstations,
ook een in limburg (ned).

Frits

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Cursus koninginneteelt?

Bericht door Tieme » do 15 dec 2005, 09:01

Hallo Frits,

Voor welk type bij is dat bevruchtingsstation?

Ik zou het erg fijn vinden als er meer centraal bekend zou zijn over de bevruchtingsstations die in Nederland en daaromheen beschikbaar zijn voor de Nederlandse imkers. Nu moet je vooral goed zoeken, je vind er dan wel een hoop, maar dan weet je nog niet wat je er heen kunt zenden en hoe goed het station is.

Over koninginneteeltcursus.

Overigens denk ik dat je koninginneteelt wel uit een boekje kunt leren. Ook kun je veel leren van een film van het duits IWF genaamd "C 1801 Aufzucht von Bienenköniginnen" te vinden via de volgende link http://mkat.iwf.de/index.asp?Signatur=C+9916

Deze films zijn vrij prijzig maar wel erg duidelijk en ik denk dat met het bekijken van deze film en het gewoon doen, je een heel eind komt

arjan_vanderveen
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 09 nov 2005, 08:25
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Cursus koninginneteelt?

Bericht door arjan_vanderveen » vr 16 dec 2005, 08:38

Tieme schreef: Overigens denk ik dat je koninginneteelt wel uit een boekje kunt leren.
Hallo Tieme,

Ik heb afgelopen jaar al wat literatuur over koninginneteelt doorgenomen. Eigenlijk gaat het mij meer om een stukje practische begeleiding en afkijken, bij voorbeeld hoe moet je overlarven. Iemand die me daarin een beetje zou kunnen begeleiden is misschien wel voldoende voorlopig.

Groet, Arjan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten