agressiviteit

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:
agressiviteit

Bericht door maartenkleijne » di 07 feb 2006, 16:51

Agressiviteit is het omgekeerde van makheid, of niet?
Op het item over aardstralen komt de vraag naar agressiviteit van bijen weer eens naar voren.
Laten we met elkaar eens proberen samen te vatten hoe agressiviteit bij bijen wordt veroorzaakt. Ik heb zelf uit ervaring, literatuur en vooral ook van ons eigen Forum de volgende hypothesen genoteerd:

Agressiviteit in de imme door oorzaken van binnen uit:
1. Erfelijke aanleg algemeen.
2. Een te hoog % en aantal wachtbijen voor verdediging.
3. Een te hoog % vechtbijen die in het veld de dracht verdedigen tegen andere immes en ook wel op roof uitgaan.
4. Een hoog niveau van activiteit (inclusief haaldrift) waardoor de agressie ook extra groot is. Omgekeerd kan een mak volk juist een sloom volk zijn.
5. Een imme van gemengd ras waardoor de verschillende halfzuster populaties binnen de imme elkaar niet goed verstaan (geur-communicatie) en agressief worden, zowel onderling als naar buiten: F16's.
Agressiviteit in de imme door oorzaken van buiten af:
6. Zwaar drukkend weer, b.v. onweersdreiging.
7. Prutweer waardoor de bijen niet lekker kunnen vliegen en balsturig worden, b.v motregen.
8. Gebrek aan dracht.
9. Moerloosheid, of een te zwakke moer.
10. Teveel en onrustig rommelen in het volk zodat ze gestresst raken.
11. Te vaak rommelen in het volk waardoor ze nooit meer echt in rustige harmonie komen.
12. De geur van angst bij de imker of omstanders.
13. Foute geuren bij de imker (b.v. After shave) of rond de kast (b.v. verf) of in de kast (b.v. een overdosis tijmolie).

Dit is vast niet compleet. Wie weet er meer, of heeft nog nadere tekst en uitleg?

elmook
Berichten:104
Lid geworden op:wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: agressiviteit

Bericht door elmook » di 07 feb 2006, 19:23

Vechtbijen? Dracht verdedigen? [?]

Ik probeer dit juist als een fabeltje te ontzenuwen tegenover mensen met bijenangst!

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: agressiviteit

Bericht door Oude Essink » di 07 feb 2006, 21:39

Hallo Elmar,
Dracht verdedigen? Ik probeer dit juist als een fabeltje te ontzenuwen!
Wij moeten denk ik wel realist blijven; bijen hebben een angel en een gifblaasje om volk, nest en voorraden te verdedigen tegen bedreigingen; een bijenvolk zonder aggressiviteit in de genen is ten dode opgeschreven; zo werkt dat in de natuur; tot die bedreigingen hoort ook de imker met al zijn ingrepen.

Afbeelding
ik vind dit nog steeds een van de mooiste plaatjes, als je uitlegt hoe een bijenvolk werkt; als imker leer je daarmee omgaan.

Kortom: de opsomming van Maarten is realistisch en wat mij betreft geen bedreiging voor mij als imker

hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: agressiviteit

Bericht door Hans van der Post. » di 07 feb 2006, 22:40

Een mooie laatste zin Hennie dit is waar!!
Hans

Gebruikersavatar
Ati
Berichten:201
Lid geworden op:vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds:2003
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: agressiviteit

Bericht door Ati » di 07 feb 2006, 23:24

Het is een mooie opsomming die Maarten daar geeft. Ik heb alleen een vraagteken bij de invloed van onweer. Het staat in alle boeken dat het zo is, ik heb het op cursus geleerd en vertel zelf aan anderen door dat bijen gevoelig zijn voor electrische storing van de atmosfeer etc. Maar is het ook zo? Ik heb stekerige bijen gehad bij stralend zomerweer en, omgekeerd, de makste bijen bij onweer.

Nou ben ik nog maar kort imker, dus dat zegt niet zoveel. Is er een oude rot in het vak die met stelligheid kan beweren dat de bijen echt stekerig worden van onweer?

hkeijzer
Berichten:108
Lid geworden op:di 03 feb 2004, 17:38
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: agressiviteit

Bericht door hkeijzer » di 07 feb 2006, 23:37

Dit is vast niet compleet. Wie weet er meer, of heeft nog nadere tekst en uitleg?
maartenkleijne
14. Het zou zo kunnen zijn dat materiaal is gebruikt van moeren die nog niet geheel 'stabiel' zijn.
15. Snelle en onhandige bewegingen van de imker. (onervaren)

Maarten, niet alleen een mooie opsomming maar ook erg nuttig.

Harry

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: agressiviteit

Bericht door maartenkleijne » wo 08 feb 2006, 14:01

Over vechtbijen in het veld:
ik heb zelf vaak geobserveerd dat op goede dracht de bijen af en aan vliegen in groepjes van 3-5 of 10-15 als de dracht erg goed is. Op de vliegplank zie je ze dan ook in groepjes tegelijk thuiskomen.
Een groot deel van de groep gaat dan als een blind paard dracht verzamelen, maar een minderheid blijft alert en kan ook in conflict raken met bijen die kennelijk van een andere imme zijn. Als deze minderheid groter wordt kan dat tot agressie aanleiding geven.
Op extreme dracht -zoals koolzaad- met veel concurrende volken op een klein stukje kan deze agressie boven-normaal worden.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: agressiviteit

Bericht door Oude Essink » wo 08 feb 2006, 16:55

Hallo Ati,
Is er een oude rot in het vak die met stelligheid kan beweren dat de bijen echt stekerig worden van onweer?
Een hele hele oude rot ben ik niet, maar houdt toch al zo'n dertig jaar bijen: met stelligheid beweer ik, dat je bij (dreigend-)onweer beter je kasten gesloten kunt houden; ik spreek hierbij door ervaring wijs geworden en als jij ook op ervaring tot conclusies wilt komen: Wat let je het uit te proberen. Goed wapenen hoor!!:D!!

Aan het rijtje van Maarten zou ik nog toe willen voegen: bijen bij heet weer, vliegend op een goede dracht: Koolzaadervaring!

hennie oes

Afbeelding

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: agressiviteit

Bericht door Piet Jager » wo 08 feb 2006, 17:22

Als er ca 10 volken op rij staan en je moet ze alle 10 nakijken, begin dan steeds bij de buitenste kast aan de ene kant en vervolgens met de buitenste kast aan de andere kant. Dus: 1 en 10, 2 en 9, 3 en 8, 4 en 7, 5 en 6. Bij 5 en 6 loop je echter de meeste steken op!

!Piet

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: agressiviteit

Bericht door Bart Maes » wo 08 feb 2006, 18:30

Ha, Piet, als je zo begint met aan de bijen te werken zie je ook direct hoeveel honing je zal slingeren: de buitenste zijn vaak ook de sterkste kolonies:D[;)].
Tegen dat je aan de middenste kolonies kunt beginnen ben je al wat zweterig, en worden de bijen erdoor wat prikkelbaarder (als dat de je achterliggende gedachte is?)
En kasten opendoen bij naderend onweer? Heb het zelf één keer gedaan en zou het niet meer doen! Het was nochthans een kolonie die bij mooi weer 'poeslief' in de weer kon zijn, maar toen haalden de bijen stevig naar me uit! [}:)]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten