Een hardnekkig misverstand uit de wereld helpen.

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Een hardnekkig misverstand uit de wereld helpen.

Bericht door Ria van den Berg » do 23 feb 2006, 22:43

I must mention one point here: where there is a question of a general 'utility' cross with this race of bees, Carniolan drones should be used in every case. A reciprocal cross - Carniolan queens mated with drones of other races - produces very often a bad tempered bee and at the same time a first-cross of little or no economic value.

Brother Adam, Breeding the honeybee

Ik ben benieuwd of de grote koninginneteler op Hawaii, Gus Rouse, dit ooit heeft gelezen. Hij kruist zijn "Carneolean" moeren met Italiaanse darren en de Kona's zijn in het algemeen prima produktiemoeren, al zijn ze soms wat stekerig.
Hennie, je bedoelt toch niet dat een bij die wat meer steekt minder gevoelig is voor plagen (behalve beren dan, maar voor zover ik weet, leven die in Nederland alleen in gevangenschap)?

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Een hardnekkig misverstand uit de wereld helpen.

Bericht door Oude Essink » vr 24 feb 2006, 17:42

Hallo Ria,
Aan beren heb ik niet gedacht; ook niet aan een bijenkoekoekmodel, waarbij indringers de moer vervangen door een eigen moer.
Mijn punt is 1. dat ik niet weet welke afweer- en weerstand systemen, die het volk beschermen, gekoppeld zijn aan de "steekgenen"; ga je die aantasten, tast je ook de koppelingen aan; 2. bijen die minder defensief zijn, dan ze zouden moeten zijn, zullen geneigd zijn zich onvoldoende te verweren tegen nectar- en pollenrovers en ander gespuis, dat gemakkelijk haar kasten binnen dringt en daarbij allerlei ellende binnen brengt, waardoor het volk ongewild verzwakt raakt; en dan denk ik aan b.v Vuilbroed en andere bacteriën, aan virussen, mijten, kevers desnoods, die zij bij een gezond afweersysteem buiten gehouden zouden hebben.
hennie oes

Afbeelding

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Een hardnekkig misverstand uit de wereld helpen.

Bericht door jjmvaningen » za 25 feb 2006, 10:14

Alles heeft in de natuur een functie zo ook het steekgedrag, anders was het wel weer "natuurlijk" verdwenen (Darwin ca.)

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Een hardnekkig misverstand uit de wereld helpen.

Bericht door LWPisa » za 25 feb 2006, 10:54

De algehele variatie gaat door inteelt achteruit als je maar een beperkte populatie hebt om mee te fokken. Mogelijkerwijs verlies je dus ook variatie in "immuunrespons" wanneer je sterk selecteert op zachtaardigheid.

L

elmook
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Een hardnekkig misverstand uit de wereld helpen.

Bericht door elmook » za 25 feb 2006, 13:16

natuur ... "natuurlijk"
Er bestaan hondenrassen die nog erg veel op een wolf lijken. Bij mij in huis is een 65 cm grote franse herder [B)] wel zo'n beetje de limit....
Zou een labrador ook een slechtere weestand hebben dan een tsjechische wolfshond? Wel een karakter dat wat beter te handhaven is in een gemiddelde nederlandse woonwijk.

We zijn bijen aan het domesticeren, op dit moment ongeveer anderhalve eeuw. Het lijkt me niet zo verkeerd als daarbij ook het karakter meegenomen wordt.

Natuurlijk is het ook niet verkeerd als we daarbij kritisch naar de resultaten kijken. Zijn er bijvoorbeeld onderzoeken naar het verband tussen verdedigingsdrift en weerstand tegen ziektes en/of predatie? Is er onderzocht of dat soort eigenschappen genetisch 'gekoppeld' zijn? Is het is de praktijk ook zo dat volken die je 'thuis brengen' het minste last van wespen en roverij hebben?

Het lijkt me goed om wat objectiever te kijken. "Natuurlijk" lijkt me in ieder geval geen criterium in een domesticatieproces.

Elmar

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Een hardnekkig misverstand uit de wereld helpen.

Bericht door Oude Essink » ma 06 mar 2006, 12:06

Hallo Elmar,
Jouw vergelijking tussen gedomesticeerde bijen en honden gaat niet op en het is niet moeilijk dat uit te leggen.
Van jouw gedomesticeerde Labradors en vele andere honderassen hebben de wolven in het bos geen last; er is geen risico, dat de gedeformeerde genen van onze hondenrassen invloed hebben op die van de van oorsprong "natuurlijke" wolf. "Straks" zullen met onze mensensoort al die gedomesticeerde rassen ten onder gaan maar zullen de wolven blijven huilen in het bos. Bij bijen ligt dat anders.
Wanneer wij een bijenras domesticeren en bij voorbeeld haar natuurlijk defensief systeem aantasten, heeft dit gevolgen voor de oorspronkelijk natuurlijke bij die in ons oecologisch systeem functioneert. Copulaties tussen moeren en darren, gedomesticeerd of niet, hebben wij immers niet in de hand!
Op deze wijze is met de import van Ligustica's, carnica's en welke rassen al niet onze oorspronkelijke Zwarte bij ten onder gegaan.
Voor ons op zich geen ramp, maar wel voor de bij in de natuur.
De van oorsprong aan onze natuurlijke omstandigheden aangepaste bij ontkwam immers niet aan aantasting door de door ons gedomesticeerde bij.
Zolang wij in staat zijn onze geteelde rassen op de vleugel te houden en te beschermen, lijkt - voor ons- de ramp niet groot. Zodra wij hiertoe niet meer in staat zijn, zijn met onze gedomesticeerde bijen ook de voorheen natuurlijke bijen verdwenen: Dat zou een natuurramp van de eerste orde zijn; een erflating die wij ons niet kunnen veroorloven.

hennie oes


Afbeelding

NicoVredegoor
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 17:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Een hardnekkig misverstand uit de wereld helpen.

Bericht door NicoVredegoor » ma 06 mar 2006, 15:11

Zou een labrador ook een slechtere weestand hebben dan een tsjechische wolfshond?
Het schijnt dat bepaalde honden rassen die erg door gefokt zijn (inteelt) een slechtere weerstand hebben dan hondenrassen die nog dichter bij de natuur staan (husky's enzo).

Mijn punt is 1. dat ik niet weet welke afweer- en weerstand systemen, die het volk beschermen, gekoppeld zijn aan de "steekgenen"; ga je die aantasten, tast je ook de koppelingen aan; 2. bijen die minder defensief zijn, dan ze zouden moeten zijn, zullen geneigd zijn zich onvoldoende te verweren tegen nectar- en pollenrovers en ander gespuis, dat gemakkelijk haar kasten binnen dringt en daarbij allerlei ellende binnen brengt, waardoor het volk ongewild verzwakt raakt; en dan denk ik aan b.v Vuilbroed en andere bacteriën, aan virussen, mijten, kevers desnoods, die zij bij een gezond afweersysteem buiten gehouden zouden hebben.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Mij is altijd geleerd dat bijen alleen steken als ze bedreigt worden. Volgens mij kan je dan ook niet spreken van agressiviteit maar van verdedigings instinct. Want laten we het anders bekijken wat zullen jullie doen als er iemand je huis onder je neus leeg roofd en je hebt iets in je handen waarmee je hem flink pijn kan doen.
Op deze wijze is met de import van Ligustica's, carnica's en welke rassen al niet onze oorspronkelijke Zwarte bij ten onder gegaan.
Als de mens van de aardbodem weggevaagd is, kom er vanzelf weer een gentische scheidslijn tussen de diverse bijen rassen, die zich weer aanpassen aan hun natuurlijke omgeving. Een groter probleem zijn al die ziekten die ze door ons gesleep met bijen over de hele wereld gekregen hebben. Die moeten ze ook het hoofd bieden. Maar insecten zijn een van de langst bestaande groepen die op de aardbol leven dus je mag aannemen dat ze zich niet zo maar uit het veld laten ruimen.
De algehele variatie gaat door inteelt achteruit als je maar een beperkte populatie hebt om mee te fokken. Mogelijkerwijs verlies je dus ook variatie in "immuunrespons" wanneer je sterk selecteert op zachtaardigheid.
Een koninginnenteler moet ook niet meer op slecht een eigenschap letten. Waarvan volgens mij het belangrijkste punt ziekte resistentie is en zachtaardigheid en honingopbrengst volgen. Ook moet hij/zij er voor waken dat er voldoende genetische variatie in zijn bijen blijft bestaan.

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Een hardnekkig misverstand uit de wereld helpen.

Bericht door LWPisa » di 07 mar 2006, 00:58

Sommige bijen hebben een zeer lage "verdedigingsrespons". Ik weet niet of iemand onder U wel eens met geafricaniseerde bijen in contact is geweest. Ik heb ze van nabij gezien en die zijn niet mals. Je hoeft sosm alleen maar naast de kast te staan. Ik weet zeker dat die Broeder Adam hebben laten rennen.

L

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten