Een hardnekkig misverstand uit de wereld helpen.

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:
Een hardnekkig misverstand uit de wereld helpen.

Bericht door buckfast_beekeeper » wo 22 feb 2006, 18:46

Als reactie op volgende topic http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5747
Tieme schreef:
Hallo allemaal,

Het is fijn te horen dat er langzaamaan wordt overgestapt op 1 type bij in de buurt. Daardoor zullen onze standbevruchte moertjes wat minder verassingen in temperament opleveren.

Tieme
Hallo Tieme,

Wat bedoel je met minder verassingen in temperament opleveren?

Bedoel je hiermee dat kruisingen tussen Carnica en Buckfast en vice versa steeklustige bijen oplevert? Dan moet ik je helaas teleur stellen. In Duitsland heeft jaren een "steckversug" gelopen, waar door kunstmatige inseminaties alle mogelijke kruisingen werden uitgeprobeerd. Het heeft ik geloof 9!!!! jaar gelopen. Nergens kon dit worden vastgesteld. Spijtig is het artikel van het internet verdwenen. Ik probeer er via verschillende kanalen wel terug aan te geraken.
Op volgende URL staat nog wel een verwijzing naar de test. http://www.bienenheimat.de/rassen.htm
Even een citaat van deze website:
Wie der jahrelange Stechversuch (Kreuzung zwischen Buckfast, Carnica und
Landrasse) ergeben hat, führt eine Kreuzung mit der Buckfastbiene zu keiner
negativen Auswirkung auf Stechlust, sondern im Gegenteil zu friedlicheren Völkern.
Der Stechversuch wurde von neun deutschen Bieneninstituten durchgeführt. Die
Buckfastbiene ist sehr beliebt bei Berufs- und Nebenerwerbsimkern.
Maar even direct de vertaling er bij.
Zoals het jarenlange "stechversug" (kruising tussen Buckfast, Carnica en Landbij) uitgewezen heeft, voert de kruising met de Buckfastbij tot geen negatieve gevolgen op de steeklust, zelfs in tegendeel tot vriendelijkere volken.
Het "stechversug" werd door 9 Duitse bijeninstituten uitgevoerd. De Buckfastbij is zeer geliefd bij beroeps- en imkers in bijberoep.


Hopelijk nog eens een hardnekkige onwaarheid uit de wereld geholpen.

mvg

Theo

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Een hardnekkig misverstand uit de wereld helpen.

Bericht door maartenkleijne » wo 22 feb 2006, 20:54

"Hopelijk nog eens een hardnekkige onwaarheid uit de wereld geholpen."
Het spijt me Theo, niet helemaal. Je brengt een goed verhaal over de goede invloed van gecontroleerde kruisingen met Buckfast op de F-1's. Lijkt me juist.

Blijft staan dat willekeurige kruisingen met darren afkomstig van nogal wat verschillende stammen volken oplevert met sterk verschillende stiefzuster populaties van werkbijen binnen 1 imme, hetgeen heel vaak leidt tot F-16's. Hoge agressiviteit dus die plots kan optreden in de F-1 of F-2, ook in een stam die eigenlijk heel tam was.

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Een hardnekkig misverstand uit de wereld helpen.

Bericht door buckfast_beekeeper » wo 22 feb 2006, 21:27

Het ging hier absoluut niet om alleen F1-F2 kruisingen.

Ik herinner mij dat er kruisingen zijn gemaakt Buckfast(B)xCarnica(C)
CxB BCxB BCxC CBxC BCxBC CBCxBCB enz. 0ok met de inheemse bij werd hetzelfde gedaan.

Dit onderzoek werd gedaan op vraag van de professionele Buckfastkwekers in Duitsland. Ook daar waren er de hardnekkige geruchten dat kruisingen F16's opleverde. Ze hebben dan ook gezegd, we willen dit geloven, op voorwaarde dat dit onomstotelijk wetenschappelijk wordt bewezen. Ook werd er gebruik gemaakt van referentie volken. Niets wees er echter op dat deze kruisingen agressiever waren dan de referentie volken. Het onderzoek heeft ook veel langer geduurd dan voorzien omdat de F16 believers niet wilden toegeven dat ze ongelijk hadden en telkens nieuwe onderzoeken vroegen en nieuwe kruisingen. Na vele jaren hebben ze toch moeten erkennen dat ze ongelijk hadden.

Ik heb het artikel 1 maal gevonden/gelezen (ik geloof dat Hohenems heeft meegewerkt), spijtig genoeg niet opgeslagen/uitgeprint en daarna nooit meer gevonden. Volgens een Duitse Buckfast kennis is het onder druk van de F16 believers van het net verdwenen.

Natuurlijk is het makkelijk voor beide partijen om bij F16 bijen maar snel te spreken van een paring met een dar van het "slechte kamp". Maar is het ook niet zo dat de aggresiviteit latent reeds aanwezig moet zijn voor ze tot uiting kan komen?

mvg

Theo

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Een hardnekkig misverstand uit de wereld helpen.

Bericht door maartenkleijne » wo 22 feb 2006, 23:17

Theo, agressie is voor een (klein) deel erfelijk.
Een gecontroleerde kruising van AxB, of zelfs ABxCD van op zichzelf allen makke achtergrond kan nooit een agressieve imme opleveren. Dat heeft het door jou geciteerde onderzoek bewezen.
Maar als A kruist met (B+C+D+een half alfabet) in een ongecontroleerde kruising krijg je een imme van halfzusters die elkaar slechte verstaan, en kunnen er F16's ontstaan. Dat spreek jij ook niet tegen.
Alleen het simpele bijgeloof dat een kruising van twee rassen doorgaans slecht, is nu weerlegt. Dank daarvoor.

frits dalm
Berichten:280
Lid geworden op:di 12 dec 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Een hardnekkig misverstand uit de wereld helpen.

Bericht door frits dalm » do 23 feb 2006, 00:40

Hoi Theo,
Vergeet je niet dat Buckfast een groot kruizingsprodukt
is???Ontstaan om een ras te krijgen dat mak was , grote
opbrengst had en bestand tegen de mijtziekte??
Weet uit ervaring dat ook bij verkeerde kruizing binnen
een ras F-16 kan ontstaan, bevruchting op station.
Dat artikel verwijderd zou zijn op aandrang van
tegenstanders van het resultaat komt mij als kort door
dee bocht .over



Frits

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Een hardnekkig misverstand uit de wereld helpen.

Bericht door Tieme » do 23 feb 2006, 09:01

Hallo Theo en anderen,

Ik ben niet zo lang bezig met bijen, maar al wel even lang met koninginneteelt. Mijn bijen staan in de Krim niet ver van Elim. Ik imker met Carnica 03, en ik probeer zo veel mogelijk raszuivere volken aan te houden. Momenteel heb ik er vier. Door omstandigheden heb ik ook een F3 die wel zachtaardig is, maar helemaal niets meer van Carnica heeft. Ik vind dat het meer op een Italiaanse bij lijkt.

Twee jaar geleden had ik 4 F1 moeren. 3 Daarvan waren heel mak, en bleken na onderzoek van de cubitaalindex inderdaad vrij raszuiver te zijn. Met het vierde volk heb ik in Augustus 2004 een enorme aanvaring gehad (40 steken). Als gevolg daarvan heb ik ik drie dagen met enorm dikke armen rondgelopen. De zomer daarop stond dit volk bij een perenboomgaard, en heeft het dit kunstje weer vertoond.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe dit volk zo agressief kon zijn. In de boekjes van broeder Adam is wel aangegeven dat Carnica X Buckfast niet echt een geslaagde combinatie is. Of hij hiermee bedoeld dat er veel agressie optreed weet ik dus niet.

Ik geloof best dat er bij onderzoek geen duidelijke tendens naar voren komt. Van Carnica wordt immers ook altijd gemakshalve beweerd dat de F1 zachtaardige en productieve volken oplevert. Ik denk dat dit in algemeenheid zeker zo is, maar af en toe heb je pech, en kom je een bizarre combinatie tegen.

Vandaar dat ik schreef dat ik blij was dat er in de omgeving mensen overstappen op carnica, er zal hopelijk minder kans ontstaan op bizarre kruisingen.

Ik weet wel dat er in het verleden veel meningsverschillen zijn geweest over wat nu de beste bij is. Persoonlijk vind ik die discussies minder interessant, ik wil alleen niet lek gestoken worden. Daarnaast vind ik koninginneteelt erg leuk, en rasverbetering wel heel interessant.

Ik had ook over kunnen stappen op Buckfast, als dat de mogelijkheid van freakkruisingen zou verminderen.

Tieme

elmook
Berichten:104
Lid geworden op:wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Een hardnekkig misverstand uit de wereld helpen.

Bericht door elmook » do 23 feb 2006, 09:02

I must mention one point here: where there is a question of a general 'utility' cross with this race of bees, Carniolan drones should be used in every case. A reciprocal cross - Carniolan queens mated with drones of other races - produces very often a bad tempered bee and at the same time a first-cross of little or no economic value.

Brother Adam, Breeding the honeybee
Bedoel je hiermee dat kruisingen tussen Carnica en Buckfast en vice versa steeklustige bijen oplevert? Dan moet ik je helaas teleur stellen.

Buckfast_beekeeper
een eh... interessant meningsverschil :D

Maar even serieus.
Misschien verklaart dit waarom carnica-imkers liever gaan andere rassen in de buurt hebben, terwijl hun buckfast-collega's daar totaal geen moeite mee hebben?

groet, Elmar

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Een hardnekkig misverstand uit de wereld helpen.

Bericht door Tieme » do 23 feb 2006, 09:27

ik denk het

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Een hardnekkig misverstand uit de wereld helpen.

Bericht door buckfast_beekeeper » do 23 feb 2006, 11:34

Hallo,

Ik had zelf vorig jaar ook een F16 (was een F1). Het eerste jaar heb ik niks abnormaal vastgesteld, waarom in het 2de seizoen wel? Ze stonden op dezelfde plaatsen als mijn andere bijen. Het ging trouwens van kwaad naar erger. [:(]Andere (half)zusters vertoonden niet deze eigenschap. Waarom?

Hier in de omgeving is er een groot Buckfast overwicht. De 2 plaatselijke verenigingen hebben alleen Buckfast reinteelt en verdelen hier larfjes/koninginnen van. De imkers hier direct in de buurt hebben alleen maar Buckfast. Dat er dan veel "vreemde" paringen zijn weet ik natuurlijk niet.

Ik ken ook imkers die beide rassen op een zelfde stand houden. Zonder problemen.

Is het trouwens "gezond" om alle "aggresiviteit" (lees verdedigingsinstinct) weg te kruisen?

mvg

Theo

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Een hardnekkig misverstand uit de wereld helpen.

Bericht door Oude Essink » do 23 feb 2006, 14:42

hallo Theo,
Het antwoord, dat al besloten ligt in jouw vraag:
Is het trouwens "gezond" om alle "aggresiviteit" (lees verdedigingsinstinct) weg te kruisen?
is mij uit het hart gegrepen; al jaren probeer ik de link duidelijk te maken tussen aggressief- en defensief gedrag. Hoe meer het ons lukt aggressie terug te dringen, hoe meer wij van onze bijen schoothondjes maken, die nergens meer tegen bestand zijn en zonder een uitgebreide "zorg"
al te gehaast het loodje leggen. Overbodig tegen jou te zeggen think about, want je hebt de vraag al gesteld..[:)]!
hennie oes

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten