"Bewaren" van ingekooide koninginnen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
StefaanDeputter
Berichten: 84
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 21:15
Locatie: Belgium
Contacteer:

"Bewaren" van ingekooide koninginnen

Bericht door StefaanDeputter »

Hello,

Hoe bewaar je best een ingekooide koningin.
Ik had koninginnen die uitgelopen waren in de broedstoof.
Onderaan in het kooitje had ik wat (heel heel weinig) honing gedaan.
Maar de koninginnen die uitgelopen waren plakten erin.
Ook in de nektapol blijven de koninginnen plakken.De hoining en nektapol woreden vloeibaar en kleverig.
Hoe doe je het dus best?
-niks van eten in de ronde kooitjes (ze hebben nog koninginnebrij) tot ze uitgelopen zijn ?
-als ze uitgelopen zijn ze in een ander kooitje met voederdeeg (nektapol) en niet meer in een broedstoof laten maar op een kamertemperatuur?
Graag jullie deskundige mening.

Stefaan
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: "Bewaren" van ingekooide koninginnen

Bericht door de vos roger »

Hallo Stefaan,zuiver honing of nektapol is uit den boze, gebruik eens een mengeling van bloemsuiker -honing 10 op 3 .
Goed kneden,zeker geen water aan toevoegen ,de honing mag je wel vloeibaar maken voor je de bloemsuiker toevoegd.
Als je de koningin nog wat wilt bewaren voor je ze in een bevruchtingskastje invoert,vergeet dan ook niet een aantal werkbijen in je kooitje erbij te steken ,want zonder deze overleeft de koningin niet lang.Als de koninginnen uitlopen moeten ze zeker wat voedsel hebben .
Je kan de koninginnen met de begeleidende bijen op kamertemperatuur wel enkele dagen houden in het kooitje.

roger
buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: "Bewaren" van ingekooide koninginnen

Bericht door buckfast_beekeeper »

StefaanDeputter schreef:

Onderaan in het kooitje had ik wat (heel heel weinig) honing gedaan.
Maar de koninginnen die uitgelopen waren plakten erin.
Ook in de nektapol blijven de koninginnen plakken.De hoining en nektapol worden vloeibaar en kleverig.
Hallo Stefaan,

Ik gebruik in de broedstoof met succes honing. Je schrijft er niet bij welk soort kooitjes je gebruikt. Ik gebruik houten kooitjes met aan 1 zijde varroa gaas en aan de andere zijde plexiglas. Bovenaan het dopje, en daarnaast een spuitje (van insuline) met honing. De normale opening van het spuitje is dicht gemaakt met zuur vrije silicone en aan de zijkant is een gaatje van 1,5mm gemaakt. Op deze wijze loopt de honing niet uit het spuitje en kan de koningin niet verkleven. ik plaats wel mijn koningin ten laatste de avond na het uitlopen in Apidea.

Afbeelding Afbeelding

Links 1 kastje. Rechts een aantal kastjes in de broedstoof. Hopelijk lopen deze koninginnen morgen of overmorgen uit, zodat ik zaterdag er 8 nieuwe naar Ameland kan brengen.

Wil je ze langer bewaren is het idd aangewezen om bijen bij te voegen die op het teeltraam zitten. Eigenlijk is het nog beter deze pas de dag voor het uitlopen toe te voegen. Hun kans op overlijden wordt ook kleiner.

mvg

Theo

ps: afgelopen nacht 7 koninginnen gezond en wel uitgelopen.
StefaanDeputter
Berichten: 84
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 21:15
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: "Bewaren" van ingekooide koninginnen

Bericht door StefaanDeputter »

Bedankt voor de raadgevingen.
Ik gebruik de ronde buisje (krulspelden) van Nicot.

Groeten,
Stefaan
Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: "Bewaren" van ingekooide koninginnen

Bericht door Hugo »

StefaanDeputter schreef: Ik gebruik de ronde buisje (krulspelden) van Nicot.
S.,

Vul slechts 1 compartiment v/h dekseltje v/h nicotkooitje met vaste honing.

mvg,

Hugo (1/2 bij)

Nobodies prefetc
lamheuv
Berichten: 242
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 21:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: "Bewaren" van ingekooide koninginnen

Bericht door lamheuv »

In de rubriek " Alternatief voor starter en pleegvolk???" schrijf ik over onze pasgeboren F1 Carnicakoninginnen.

De doppen zijn in de Nicot"krulspelden" met een klein beetje Apifonda suikerdeeg op de bodem, na 10 dagen uit de starter/het pleegvolk gehaald en in de broedstoof gehangen.
Zaterdag om 11 uur liep de 1e koningin in het dopje.
In het invoer/transport kooitje van Nicot heb ik meer Apifonda suikerdeeg gedaan en een 4-tal bijen geschept, daarna de koningin toegevoegd.

Be Kikkert, onze mentor en leverancier van de larven en erkend door de Duitse imkerbond als Carnicateler, heeft een klimaatkastje voor deze kooitjes gemaakt. Het klimaatkastje heeft binnen een temperatuur van ongeveer 25 graden Celsius.
De Apifonda wordt met die temperatuur niet te zacht, zodat er geen gevaar voor verkleving optreedt en de "gevangenen" in het kooitje blijven goed levendig.

Mijn man heeft van een oude magnetron, een oud werkend theelichtje en een thermometer voor regelmatige controle ook een klimaatkast gemaakt.

Was maar goed ook. De ene na de andere koningin werd geboren.
's Avond om 12 uur was de laatste koningin er.

De broedstoof zou niet tegelijkertijd hebben kunnen dienen als klimaatkast, omdat er nog doppen in hingen. Voor de doppen moet de broedstoof een temperatuur hebben van 35 graden Celsius en een luchtvochtigheid van +/- 55 %.

Ik hoop dat we binnenkort een aantal koninginnen aan de leg hebben.

Met vriendelijke groet, Elze Lammerts.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten