Ervaring met belgische mellifera moeren?

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Ervaring met belgische mellifera moeren?

Bericht door LWPisa » di 11 jul 2006, 14:26

L.S.,

Heeft er iemand van u ervaring met "zwarte" moeren van de belgische teler bij Chimay (http://www.mellifica.be)?

vrolijke groet,
Lennard

elmook
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ervaring met belgische mellifera moeren?

Bericht door elmook » zo 16 jul 2006, 14:30

Nou, blijkbaar niemand dus...

In duitsland hebben er wel wat mensen ervaring met zuivere mellifera bijen, o.a. de belgische. Probeer de zoekfunctie van http://www.imkerforum.de of start er een nieuw onderwerp. Als je duits erg slecht is wil ik ook wel voor je zoeken en een samenvatting geven...
Als jij ervaring op doet met die bijen zet je die tenslotte ook op het forum, toch[:p]

Elmar

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ervaring met belgische mellifera moeren?

Bericht door Oude Essink » zo 16 jul 2006, 14:55

Hallo Elmar,
zuivere mellifera bijen
Om begripsverwarring te voorkomen: alle honingbijen waarover wij het doorgaans hebben en die deel uitmaken van hobby of beroep zijn zuivere mellifera bijen; naast de apis mellifera zijn er andere soorten b.v. de apis cerana, de apis florea en zo nog een vijftal. De apis mellifera kent verschillende rassen: de apis mellifera carnica; de apis mellifera lugustica en zo onder anderen ook de apis mellifera mellifera: de oude Noord Europese Zwarte bij.
Ook de term mellifica is de verkeerde. Linnaeus gebruikte aanvankelijk de termen mellifera en mellifica door alkaar tot hij in de 10e editie terecht voor mellifera koos; de term uit de 10e editie is officiëel als de geldige verklaard.
((mellifica zou betekenen "de honingfabriceerster" tegenover mellifera "de honingoverbrengster". In het oude Latijn wordt mellifica ven bloemen gezegd, mellifera van bijen.)

met groet,
hennie oes


Afbeelding

elmook
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ervaring met belgische mellifera moeren?

Bericht door elmook » zo 16 jul 2006, 19:11

De term mellifera is inderdaad een rotwoord, omdat het tot verwarring leidt. Alle andere rasnamen (ligustica, carnica, etc) hebben dat probleem niet.
Bij 'zwarte' of 'donkere' bijen denken veel mensen aan onze vaak zwart uitziende, van verschillende afkomsten bijeengeraapte, landbij. Dat is dus iets totaal anders dan de bijen waar het hier over gaat.
De term 'zuivere mellifera' gebruikte ik dus juist om verwarring te voorkomen...[:)] Verder heb ik nog nooit gehoord van soortkruisingen bij apissoorten, dat leek me dus vanzelfsprekend.
Desondanks, bedankt voor de verheldering.

Elmar

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Ervaring met belgische mellifera moeren?

Bericht door LWPisa » ma 17 jul 2006, 20:32

Ja ik ken het onderwerp over de broedaanzet op het duitse imkerforum...maar omdat Chimay voor ons vrij dichtbij is zouden deze bijen ook wel eens in NL gehouden worden. Ik weet dat opsturen naar NL voor de teler geen probleem is.

L.

vansima
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 14 jun 2002, 21:21
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Ervaring met belgische mellifera moeren?

Bericht door vansima » di 15 aug 2006, 11:20

Misschien lezen de mensen die er ervaring mee hebben niet allemaal dit forum ;-)
Toen we vorig jaar (begin juli) een groepsbezoek (2 x 25 personen) brachten aan de bevruchtingstand, konden we vaststellen de zwarte bij bijzonder zachtaardig was, goede broedaanzet had en heel wat stuifmeel en nectar verzamelde. (Het bezoek aan de aquascope en een rondleiding op de bevruchtingstand is overigens een aanrader!).

Een collega imker heeft daar jaren tientallen koninginnen laten paren en zelf ben ik dit jaar een aantal standbevruchte koninginnen gaan ophalen die het tot hiertoe voortreffelijk doen.

De mellifica vereniging heeft nu ook een nederlandstalige versie http://www.zwartebij.be van haar website waar je heel wat practische informatie kunt terugvinden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten