zuiver houden

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
UATheo
Berichten:9
Lid geworden op:ma 30 okt 2006, 13:13
Locatie:Nederland
Contacteer:
zuiver houden

Bericht door UATheo » ma 13 nov 2006, 12:08

Hoe kun je je eigen volken zuiver houden?
Stel dat ik begin met een raszuivere koninging.
Die gaat dan tzt in een vlieger en in haar oude kast komt een F1.
Deze onbevruchte F1 gaat op paringsvlucht, maar hoe weet je ooit met wat voor darren ze paart??? Klopt het dat deze F1 en haar nakeomelingen nog wel goed aan de rasvoorwaarden voldoen, maar dat je echt niet verder moet gaan met F2.

Ik heb heel lang duiven gehouden, en dan weet je precies wie met wie paart, maar hoe doe je dit met bijen????

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: zuiver houden

Bericht door LWPisa » ma 13 nov 2006, 12:22

Hoi,

Bij bevruchting op je eigen stand heb je geen controle over de paring en kan je ze niet zuiver houden. Dat hoeft volgens veel mensen ook niet, productiemoeren zijn meestal dochters van een zuiver bevruchte moer en functioneren prima (zo niet beter dan de zuivere).

Voor het zuiver houden heb je 2 mogelijkheden: met de dochters van je teeltmoer naar een bevruchtingsstation (zoals Ameland, zoek op het forum) of KI met beide zijn voor- en nadelen.

Ikzelf koop af en toe een buckfast of carnica P/F1 en kijk hoe die het doen en teel na van de dochters die me bevallen, waarbij ik geen controle heb over de darren. Omdat ik niet op extreme opbrengst of zachtaardigheid uit ben gaat dat goed, er vliegt veel stamboekmateriaal van de buren in de lucht, we hebben geen slechte bijen over het algemeen in NL.

L.

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: zuiver houden

Bericht door de vos roger » ma 13 nov 2006, 12:37

Theo je eigen volken zuiver houden op een natuurlijke kan je alleen maar als je op een eiland woont waar alleen die bijenvolken zijn waar jij ook mee imkert.
Je kan ook je eigen gekweekte F1 koninginnen kunstmatig laten bevruchten om raszuiverheid te waarborgen.
En ja een F1 die je op je eigen stand laat bevruchten voldoet meestal nog wel,alhoewel we daar ook al in selecteren .
En op je eigen stand weet je nooit met welke darren je koningin paart ,deze kunnen van een imker zijn zo'n 10km verderop.
Ja Theo,het leven van een bijenvolk is héél wat ingewikkelder dan van een duivenvolk .
[;)]

roger

UATheo
Berichten:9
Lid geworden op:ma 30 okt 2006, 13:13
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zuiver houden

Bericht door UATheo » ma 13 nov 2006, 13:00

das duidelijk 2 opties dus.:D

KI of op een eiland de jonge moer laten bevruchten.

Ik kies wel voor 1 van beiden want ik wil dat de bijen zachtaardig blijven ,en zeker niet stekerig. Mijn jonge kids moeten er weinig tot geen hinder van ondervinden![:o)]

Wat zijn dan de voor en nadelen van beide methode's?

Of is er daar al een topic over??

groet Theo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 20 gasten