ongeloofwaardig, maar waar!

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:
ongeloofwaardig, maar waar!

Bericht door A.A. Staals » zo 10 jun 2007, 12:53

Bij toeval gezien:
Omdat ik nog een aantal lege bevruchtingskastjes had probeerde ik uit een (raszuiver) volk waarvan ik de doppen moest breken een aantal rijpe koninginnen te oogsten. Dit doe ik dan op de twaalfde dag. Helaas waren alle doppen op een na al afgebeten,wat op zich niet vreemd is. Maar nu komt het: Toen ik deze dop voorzichtig open maakte zag ik tot mijn verbazing een bijna rijpe koningin met de kop naar boven in de dop zitten. Dit zou ik normaal nooit gezien hebben.

ad staals

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: ongeloofwaardig, maar waar!

Bericht door DaanL » ma 11 jun 2007, 19:09

Op de twaalfde dag rijpe koninginnen oogsten lukt mij niet omdat je pas op de dertiende dag rijpe koninginnen hebben kunt wat dan overigens slechte moeren zijn. Als jij op de twaalfde dag rijpe moeren hebt moet je eerst doppen breken voordat je de kunstzwerm of wat ook maakt.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: ongeloofwaardig, maar waar!

Bericht door A.A. Staals » di 12 jun 2007, 17:04

DaanL schreef:
Op de twaalfde dag rijpe koninginnen oogsten lukt mij niet omdat je pas op de dertiende dag rijpe koninginnen hebben kunt wat dan overigens slechte moeren zijn. Als jij op de twaalfde dag rijpe moeren hebt moet je eerst doppen breken voordat je de kunstzwerm of wat ook maakt.
beste daan
Je kunt zelfs al op de elfde dag een uitgelopen koningin hebben.Bijen die niet willen zwermen bijten dan de doppen af,en geloof me die koninginnen zijn best goed. Maar je moet er dan wel optijd bij zijn als je koninginnen wil hebben.

ad staals

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: ongeloofwaardig, maar waar!

Bericht door Piet Jager » di 12 jun 2007, 18:29

Ad,

Ook ik heb vanmiddag doppen gebroken en alleen die rijpe koninginnen opgezet, die uit zichzelf uitliepen. De rest van de doppen houd ik tegen de lamp om te kijken hoever ze zijn. Zo waren er ca 5 kleine doppen bij, waar helemaal niets in zat en 2 doppen waar een jonge werkbij inzat. Ook met de kop naar boven. Waarschijnlijk waren die na het uitlopen van de jonge moeren daar in gekropen om het restant voer op te peuzelen en is het kapje weer teruggeslagen en min of meer vastgezet door de bijen. Dit zou ook bij jouw moer gebeurd kunnen zijn!

!Piet

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: ongeloofwaardig, maar waar!

Bericht door DaanL » di 12 jun 2007, 18:56

Leg mij is uit hoe je op de elfde dag uilopende rijpe moeren kunt hebben. En moeren van de dertiende dag zijn gewoon slechter dan andere moeren van bijvoorbeeld de 16e dag omdat die van het eerste moment als moer behandeld zijn en een moer van de dertiende dag pas na 3 dagen.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: ongeloofwaardig, maar waar!

Bericht door Dirk Blanken » di 12 jun 2007, 19:08

Piet, het gebeurd heel vaak dat er een dode werkbij in een uitgelopen dop zit, de dop is dan weer gewoon dichtgemetseld.
Ik zet vaak 2 of drie doppen in bevruchtingsvolkjes als er bij controle goed uitlopen nog een gesloten dop inzit dan zit er of een koningin in die achtergebleven is wat betreft ontwikkeling of er zit een dode werkster in.
Maar normaal is een dop goed uitgelopen en de 2e uitgevreten dus afgestoken door de eerst uitgelopen koningin.
Dirk

dertiende

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: ongeloofwaardig, maar waar!

Bericht door A.A. Staals » di 12 jun 2007, 21:17

Piet

Een bij met de kop naar boven in een uitgelopen dop komt heel vaak voor. Het is voor die bij te moeilijk er achteruit in te kruipen. Koninginnen die uitlopen in een kluisje kruipen ook vaak terug in de cel en kunnen er dan meestal niet meer uit. In mijn geval zat het kapje van de cel nog vast en was de koningin pas aan het kleuren,dus nogvrij onbeweeglijk.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: ongeloofwaardig, maar waar!

Bericht door A.A. Staals » di 12 jun 2007, 21:26

Daan
Ontwikkeling van koningin 16 dagen min 3 dagen ei min 2 dagen larf en nog een beetje hoge temperatuur en ik zit dan zelfs onder de 11 dagen.
Deze koninginnen uit redcellen of overlarven bij koninginnenteelt slechter? vertel jij mij maar eens hoe je dit in de praktijk meet.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten