koninginnen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:
Re: koninginnen

Bericht door de vos roger » zo 24 jun 2007, 22:40

Wat zijn jullie toch vindingrijk ![;)]:D

roger

Dennis
Berichten:84
Lid geworden op:vr 20 jun 2003, 07:59
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: koninginnen

Bericht door Dennis » ma 25 jun 2007, 09:12

Goedemorge Roger,

Doe je dit in een moergoed of moerloos volk ?

Vriendelijke groet,

Dennis van Randen

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: koninginnen

Bericht door Hans van der Post. » ma 25 jun 2007, 10:57

Dirk Blanken schreef:
Ik gebruik ramen met 3 of 4 kooitjes op dezelfde manier maar dan om te selecteren, de grootste en mooiste koningin gaat erin, als er meerdere grote koninginnen zijn maak ik snel even wat 3 ramers, die later naar een andere stand gaan.
Dirk dertiende
Ik heb twee blokken van zeven kooitjes op een rij. Weet het probleem van er uithalen (moeren zonder kop[:I] )
Ik hou nooit langer dan twee dagen de moeren in die kooitjes opgesloten! Twee keer heb ik meegemaakt dat ik geweldige moeren uit zwermcellen had "geoogst" en uit eindelijk waren er maar twee/drie op de derde dag nog levend. De rest (10) waren afgekloven of dood!
Het is wel een goede selectiemethode! de beste blijven over.
Na een dag -in de ochtend de moeren opgesloten - de volgende ochtend kun je punten geven welke moer het meeste -of miste attractief is. Doordat aan een zijde een moerrooster zit kunnen de bijen in en uit lopen. In het kooitje waar de meeste bijen zitten zal ook - in de ogen van de bijen - die moer het beste zijn.
Hans

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: koninginnen

Bericht door de vos roger » ma 25 jun 2007, 12:42

Dennis schreef:
Goedemorge Roger,

Doe je dit in een moergoed of moerloos volk ?

Vriendelijke groet,

Dennis van Randen
Ja Dennis ik doe dat in een moergoed en sterk volk die nu voor het ogenblik met twee honingkamers opstaat,een half hoogsel en daarboven een normaal simplexhoogsel(formaat broedkamer).In die bovenste honingkamer haal ik drie middenramen uit.Dan haal ik uit de broedkamer twee ramen open broed die ik dan in de plaats hang,een links en een rechts.De dag erna hang ik dan mijn raam met aangezogen doppen uit mijn vooraf gemaakte starter in het midden in de opening tussen de twee broedramen .
Als de doppen gesloten zijn hang ik ze voorzichtig in mijn raam met kooitjes.

roger

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: koninginnen

Bericht door Dirk Blanken » ma 25 jun 2007, 18:56

Ja Hans, Ik noem het 4 doppen kooitjes dus de kooitjes krijgen doppen en lopen daarin uit aan een zijde een moerrooster aan de andere kant een stukje te verwijderde gaas zodat ik per koningin bezig kan zijn.
Inderdaad ik selecteer de moeren ook door af te gaan op de bijen, als een van de kooitjes overvol zit met bijen dan controle of alles klopt aan de koningin, is dat het geval dan gaat ze in het volk.
Deze manier kost veel doppen, gemiddeld zo'n 6 tot 8 vanuit de oorsprong maar het geeft goede resultaten.
Bijen zetten ook niet voor niets meestal veel doppen aan en bij een stille moerswisseling ook een paar.
Bij twijfel kies ik de mooiste, heb ik ook nog wat te zeggen.
En natuurlijk de selectie in het voorjaar eigelijk de belangrijkste hoe overwinteren de volken dat zegt iets over de gezondheid etc.
Dirk

dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten